۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

افت ۳۶درصدی صادرات به عراق در ۵ماهه اول امسال/ بازگشایی تمامی مرز‌ها بدون اعمال محدودیت

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰
کد خبر: 466350
افت ۳۶درصدی صادرات به عراق در ۵ماهه اول امسال/ بازگشایی تمامی مرز‌ها بدون اعمال محدودیت

یک عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران‌و‌عراق از افت حدود ۳۶درصدی صادرات به این کشور طی پنج ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از اواخر هفته پیش تمام مرز‌های عراق بدون اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمد بازگشایی شده که این موضوع می‌تواند در رشد تجارت دو کشور تاثیر مثبتی داشته باشد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ حمید حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق توضیح داد: طی پنج ماه اول امسال صادرات به عراق متاثر از بیماری کرونا و افت درآمد نفتی این کشور با کاهش همراه شد به طوریکه حجم صادرات ماهانه به عراق در سال۹۸ حدود ۷۵۰میلیون دلار بود که امسال به ۵۰۰میلیون دلار کاهش یافته است.

او ادامه داد: بر این اساس مجموع صادرات به عراق در پنج ماهه۹۹ به حدود ۲میلیارد و ۴۰۹میلیون دلار رسیده که در مقایسه با صادرات ۳میلیارد و ۷۵۰میلیون دلاری مدت مشابه سال قبل حدود ۳۶درصد کاهش یافته است.

به گفته حسینی، تجارت عراق طی این مدت با همه کشور‌ها محدود شده بود و این افت صادرات فقط مربوط به ایران نیست.

این فعال بخش خصوصی درباره وضعیت مرز‌های مشترک دو کشور نیز توضیح داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، عراق در واردات خود محدودیت‌های سختگیرانه‌ای اعمال کرده بود و اجازه ورود هرکالایی به کشورش را نمی‌داد، به همین دلیل تجار ما در این مدت صادرات خود را کاهش دادند؛ اما از اواخر هفته پیش اعلام شده که بازرگانان می‌توانند تجارت خود را از تمام مرز‌های عربی عراق از جمله چذابه، شلمچه، مهران و خسروی بدون محدودیت انجام دهند که این خبر خوبی برای آینده تجارت دو کشور است.

حسینی اضافه کرد: معمولا تجارت در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول است و با شرایط پیش‌آمده انتظار داریم حجم صادرات به عراق در ماه‌های آینده افزایش یابد.

ضرورت حفظ تجارت با عراق

این عضو اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر ضرورت حفظ و توسعه صادرات به این کشور تصریح کرد: عراقی‌ها معمولا به صورت حضوری و سنتی تجارت می‌کنند که محدودیت‌های ایجاد شده در رفت‌وآمد بازرگانان در این روند تاثیر منفی گذاشته؛ البته اخیرا ایران اجازه ورود تجار عراقی به ایران را داده اما این کشور همچنان مانع از ورود تجار ایرانی به کشورش است.

این فعال بخش خصوصی گفت: در این راستا پیشنهاد کردیم که تجار دو کشور در مرز اروند سر میز مذاکره بنشینند که دیپلماسی عراق با وجود موافقت بازرگانان دو کشور، این پیشنهاد را نیز رد کرد؛ از این رو در حال حاضر فقط تجار قدیمی با هم ارتباط دارند و صادرکنندگان جدید با مشکل مواجه هستند.

حسینی تاکید کرد: از آنجا که صادرات به عراق برای ما موضوع حیاتی است باید سعی کنیم به هر طریقی موانع برطرف شود و تجارت دو کشور به روال گذشته برگردد.

وضعیت کرونا و نفت تعیین‌کننده آینده تجارت ایران و عراق

او همچنین درباره آینده تجارت دو کشور تا پایان سال بیان کرد: با توجه به نا‌مشخص بودن وضعیت کرونا و درآمد نفتی عراق، پیش‌بینی روند تجارت دو کشور امکان‌پذیر نیست اما اگر این مشکلات برطرف شود می‌توان به آینده تجارت با عراق امیدوار بود.

مشکلی در بازگشت ارز صادراتی نداریم

حسینی با اشاره به تجارت سنتی عراق خاطرنشان کرد: از آنجا که عراقی‌ها از طریق شبکه بانکی تجارت نمی‌کنند، تحریم‌ها مانعی در روند تبادل پول بین دو کشور ایجاد نکرده و حتی اگر تحریم‌ها برطرف شود، تجار عراقی به خاطر اینکه درگیر مسائل مالیاتی نشوند، از طریق نظام بانکی مبادله نخواهند کرد.

این عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در پایان گفت: درحال حاضر مشکل چندانی در بازگشت ارز صادراتی از این کشور نداریم و اگر محدودیت‌های رفت‌و‌آمد بازرگانان دو کشور حل شود، صادرات ما به عراق مجددا مثبت خواهد شد.