۰ نفر

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:

بسته تشویقی بازگشت ارز حاصل از صادرات طراحی شد

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 461638
بسته تشویقی بازگشت ارز حاصل از صادرات طراحی شد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: گزارش بازگشت ارز حاصل از صادرات در قالب کمیته اقدام ارزی توسط سازمان توسعه تجارت ایران ارائه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمید زادبوم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی در جهت رفع مشکلات جامعه صادرکنندگان را ضروری توصیف کرد و اظهار داشت: صادرکنندگان به عنوان پیشرانان اقتصادی در شرایط فعلی در خط مقدم نبرد اقتصادی قرار دارند و جهش تولید بدون صادرات میسر نخواهد بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تلاش‌های سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در جهت مساعدت به صادرکنندگان به منظور رفع تعهدات ارزی، اقدامات انجام شده در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شهرستان‌ها و همچنین سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در قالب کمیته اقدام ارزی را با اهمیت دانست و افزود: گزارش بازگشت ارز حاصل از صادرات در قالب کمیته اقدام ارزی توسط سازمان توسعه تجارت ایران ارائه خواهد شد.

وی بیان داشت: بسته تشویقی بازگشت ارز حاصل از صادرات در راستای حمایت از صادرکنندگان طراحی شده و امیدواریم با برنامه‌‎های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری جامعه صادرکنندگان شاهد توسعه کیفی و کمی صادرات غیرنفتی در راستای سیاست‎های کلی اقتصاد مقاومتی باشیم.

معاون وزیر صمت در این نشست از تلاش‌های صادرکنندگان فعال و متعهد به بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور تقدیر کرد.

در ادامه جلسه علی ملایی معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص نقد و بررسی بسته سیاستی بازگشت ارز صادرات، ابلاغ ۲۵ تیرماه از سوی بانک مرکزی، گفت: بر اساس پیشنهاد اتاق بازرگانی لازم است این بسته با رویکرد تسهیل فعالیت واحدهای تولیدی- صادراتی و صادرکنندگان معتبر و متعهد به بازگشت ارز در حوزه بخش خصوصی بازنگری شود، که مقرر شد سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری بانک مرکزی ایران و اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران در قالب تدابیر اثربخش در این زمینه اقدام کنند.

همچنین در بخش دیگری از درخواست‌ها و پیشنهادات اتاق بازرگانی مطرح شد که برخی بخش‌های اقتصادی نظیر کشاورزی در قالب سازو کارهای مناسب اجرایی باید به سمت استقلال ارزی و توسعه روش‌های تامین ارز نهاده‌ها و ملزومات اولیه تولید از محل ارز صادرات برنامه‌ریزی ‌شده و سیاستگذار ارزی نیز باید به این واقعیت اساسی اشراف پیدا کند.

در ادامه نشست کمیته کارشناسی توسعه صادرات غیر نفتی، تشکل‌های بخش خصوصی ضمن تاکید بر مدیریت دقیق و رصد بازار ارز از سوی بانک مرکزی به موضوع اصلاح کلان قیمت ارز برای ایجاد ثبات اقتصادی و تحقق جهش تولید و استمرار صادرات اشاره کردند.

گفتنی است، در پایان مقرر شد با توجه به طرح موضوع تقویت تراز تجاری کشور به سمت توسعه صادرات و با توجه به تاکید مسئولان بلندپایه دولت، تمامی دستگاه‌ها اجرایی در چارچوب سیاست‌ها و اهداف کلان توسعه صادرات غیرنفتی نسبت به اصلاح سیاست‌ها، ضوابط و خط‌ مشی‌های مربوطه اقدام کنند.