۰ نفر

گردش مالی 2.2میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی

۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵
کد خبر: 416853
گردش مالی 2.2میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به گردش مالی 3.3میلیارد دلاری لوازم خانگی در سال 97گفت: از این رقم 2.2میلیارد دلار قاچاق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مرتضی میری در رابطه با اجرای جزئیات طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق، گفت: اتحادیه لوازم خانگی و ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز در خصوص اجرای این طرح کاملا با یکدیگر هماهنگ شده‌اند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شاید اولین طرحی است که اتحادیه کاملا در جریان اجرای آن قرار گرفته است، افزود:  این طرح قرار بود در مرداد ماه سال جاری اجرا شود اما از آنجا که اعضای اتحادیه با موضوع شناسه کالا آشنایی نداشتند طی نامه‌ای  از دست‌اندرکاران اجرای طرح خواستیم که اجرای طرح در راستای آشنایی اعضای اتحادیه به این مقوله به تعویق بیفتد. 

میری  اظهار داشت: بنابراین با برگزاری جلساتی که با حضور اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین اعضا اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی برگزار شد اعضا اتحادیه با مقوله شناسه کالا آشنا شدند. 

جزئیات جلوگیری از خرید و فروش لوازم خانگی بدون شناسه

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی بیان داشت: بنابراین مقرر شد تا اعضا اتحادیه از مورخ 98.9.15 از خرید و عرضه لوازم خانگی فاقد شناسه کالا خودداری کنند. 

وی اظهار داشت: البته با توجه به اینکه برخی از فروشندگان (خرده‌فروشان) موفق به اخذ شناسه کالا برای بعضی از لوازم خانگی موجود در مغازه‌های خود نشده بودند مقرر شد  تا دارندگان این لوازم خانگی با پر کردن فرمی که از سوی اتحادیه در اختیار آنها قرار گرفته  اقدام به اخذ شناسه رهگیری برای کالاهای موجود کنند. 

میری اظهار داشت: دارندگان این لوازم خانگی موجودی خود از لوازم خانگی بدون شناسه کالا که به هر دلیل موفق به اخذ شناسه  برای آن نشده اند  را از طریق فایل اکسل به اتحادیه تحویل داده و اتحادیه‌ هم با تحویل این اطلاعات به مرکز شناسه کالا وزارت صمت کد رهگیری برای کالاهای مذکور دریافت کرد و رسیدی را در اختیار فروشندگان قرار داده است. 

وی افزود: در صورت سرکشی بازرسان به واحدهای فروش، فروشندگان لوازم خانگی فاقد شناسه کالا می‌توانند رسید اتحادیه را تحویل دهند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی بیان داشت: البته با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توافق شده تا دارندگان این کالاها تا مورخ  99.6.31 فرصت فروش داشته باشند و پس از این تاریخی حتی رسید اتحادیه هم فاقد اعتبار خواهد بود. 

لوازم خانگی بدون شناسه از 26 بهمن قاچاق محسوب می‌شود

وی با اشاره به مقدمات لازم برای اجرای طرح مبارزه با لوازم خانگی گفت: از شنبه 26 بهمن 98 عرضه لوازم خانگی فاقد شناسه کالا  و بدون رسید اتحادیه در مورد کالاهای فاقد شناسه ممنوع است و لوازم خانگی فاقد شناسه کالا قاچاق محسوب می‌شود. 

میری درباره وضعیت تولید لوازم خانگی در کشور بیان داشت: بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هر سه قلم کالای لوازم خانگی 2 قلم قاچاق است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی بیان داشت: براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گردش مالی لوازم خانگی در سال 1397 ، 3.3 میلیارد دلار بوده که از این رقم 2.2 میلیارد دلار قاچاق است بنابراین فقط 1.1 میلیارد دلار تولید داخلی بوده است. 

وی با اشاره به اجرای طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی بیان داشت: بنابراین باید تولیدات داخلی جایگزین لوازم خانگی قاچاق شود که در این خصوص از وزارت صنعت خواسته‌ایم تا از تولید‌کنندگان تعهد تامین اخذ کند تا بدین وسیله تولید‌کنندگان داخلی نیاز بازار را تامین کنند. 

میری با بیان اینکه آمار نیاز کشور کاملا مشخص است، گفت: پیشنهاد ما برای تامین نیاز لوازم خانگی این است که در صورتی که تولید‌کنندگان داخلی پاسخگوی تامین نیاز داخل نبودند این نیاز از طریق واردات کنترل شده هوشمند جبران شود. 

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی بیان داشت: براین اساس وضعیت را به مسئولان وزارت صمت گزارش کرده‌ایم و امیدواریم در این خصوص تصمیم درستی اتخاذ شود.