۰ نفر

عضو هیات مدیره اتاق ایران و انگلیس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

افت چشمگیر مبادلات ایران و انگلیس متاثر از روابط نامطلوب سیاسی/ دستکاری آمار و ارقام تجارت

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹
کد خبر: 410457
افت چشمگیر مبادلات ایران و انگلیس متاثر از روابط نامطلوب سیاسی/ دستکاری آمار و ارقام تجارت

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و انگلیس بیان کرد: میزان تجارت دو کشور طی سال‌های اخیر افت چشم‌گیری داشته و با وجود شرایط فعلی، اوضاع روز به روز وخیم‌تر خواهد شد.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ صادق سمیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت تجارت ایران و انگلیس توضیح داد: حجم مبادلات ایران با انگلیس و به طور کل با اروپا، هر ساله با افت قابل ملاحظه‌ای همراه بوده و تا زمانی که تحریم‌ها پابرجاست این روند ادامه دارد.

او اضافه کرد: همچنین با توجه به شرایط حساس کنونی آمارها به درستی اعلام نمی‌شود و حتی آمار گمرک نیز دستکاری می‌شود، ولی با اتکاء به شواهد و قرائن موجود می‌توان گفت وضعیت تجارت دو کشور در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارد و طبق پیش‌بینی ما این وضعیت در آینده بدتر خواهد شد.

سمیعی با اشاره به تاثیرپذیری بالای انگلیس از سیاست‌های آمریکا، تصریح کرد: تنش‌های سیاسی ایران و آمریکا، خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها، تحریم‌ها و نیز افزایش نرخ ارز عمده‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افت تجارت ایران و انگلستان است.

او درباره نقش اتاق مشترک دو کشور در بهبود وضعیت تجارت، اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایران و انگلیس، جزیی از کل است و تافته جدا بافته از کشور نیست، بنابراین به لحاظ شرایط موجود هیچ اقدامی از سمت اتاق برای بهبود وضعیت تجارت دو کشور برنمى‌آید.

نگاهی به آخرین آمار تجارت ایران و انگلیس

در این راستا امیر هوشنگ امینی، رییس اتاق مشترک ایران و انگلیس با تشریح آمار تجارت دو کشور در هفت ماه سال ٩٧، بیان کرد: مقایسه آمار صادرات و واردات ایران و انگلستان در مدت مذکور نشان می‌دهد که میزان واردات از انگلستان به ایران بیش از ۲۶ برابر صادرات ایران به انگلستان بوده است.

او اضافه کرد: مجموع صادرات به انگلستان در سال هفت ماهه ٩٧ رقمی معادل ٢١ میلیون و ٣٣٢ هزار و ٦٩٨ دلار بوده که از طریق ٢٦ گمرک کشور انجام گرفته، همچنین میزان واردات از این کشور در سال گذشته بالغ بر ٥٤٦ میلیون و ١٥٦ هزار و ٦٤٢ دلار بوده است.

به گفته رییس اتاق ایران و انگلیس، در میان اقلام صادر شده ایران به این کشور در سال ٩٧، سهم محصولات پتروشیمی، کف پوش، فرش و گلیم و مواد غذایی از سایر اقلام بیشتر بوده است.

علاوه بر این، گمرک آمار تجارت ١١ ماهه ٩٧ ایران و انگلیس را نیز منتشر کرده است. طبق این آمار، در ١١ ماه ٩٧ میزان واردات ایران از انگلیس ٩٣٢ میلیون دلار و میزان صادرات ایران به این کشور ٢٧ میلیون دلار بوده، این در حالیست که در مدت مشابه سال ٩٦، میزان صادرات این کشور به ایران ٩٨٩ میلیون دلار و صادرات ایران به این کشور ٤٣ میلیون دلار بوده؛ این یعنی در ١١ ماه سال ٩٧، میزان واردات از انگلیس ٥.٦ درصد و صادرات به این کشور ٣٨ درصد کاهش یافته است.

آخرین آماری که به تازگی از میزان تجارت دو کشور منتشر شده مربوط به آمارهای یورو استات در پنج ماهه نخست سال ٢٠١٩ میلادی است که نشان می دهد ایران و انگلیس طی این مدت ٦٩ میلیون یورو مبادله تجاری داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ٣٠ درصد افت داشته است.

بر اساس این گزارش، در مدت مذکور میزان صادرات انگلیس به ایران ٦٢ میلیون یورو بوده که این رقم نسبت به صادرات ٨٤ میلیون یورویی مدت مشابه سال ٩٦ بالغ بر ٢٦ درصد افت داشته است؛ همچنین میزان واردات از این کشور معادل٧میلیون یورو بوده که این رقم نیز نسبت به ٥ ماهه سال ٩٦ تقریبا نصف شده است.

عمده کالاهای وارداتی و صادراتی

در این مدت عمده کالاهای صادراتی به انگلیس شامل میله‌های آهنی یا فولادی، کف پوش، تست لاین، پلی‌اتیلن گرید فیلم، زعفران و خرما بوده و بیشترین حجم واردات نیز مربوط به تجهیزات و ماشین آلات و غذای دام بوده است.

همچنین گوشت گوسفند تازه یا سرد، صابون مایع، وسایل نقلیه موتوری، مواد آرایشی و بهداشتی، پوشاک و  میوه کنسانتره نیز جزو کالاهایی است که در نیمه نخست سال ٢٠١٩ به گمرکات کشور از انگلیس وارد شده است.