۰ نفر

رییس اتاق بازرگانى ایران اعلام کرد؛

حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک نیست/ وضع فعلی بخش مالی باعث فربه شدن بسیاری از بخش‌های غیر مولد شده

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 388862
حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک نیست/ وضع فعلی بخش مالی باعث فربه شدن بسیاری از بخش‌های غیر مولد شده

رییس اتاق بازرگانى ایران با تاکید بر اینکه حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک نیست گفت: وضع فعلی بخش مالی نه تنها تناسبی با بخش‌های مولد ندارد بلکه سبب فربه شدن بسیاری از بخش‌های غیر مولد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، غلامحسین شافعی صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد اظهار کرد: تشکیل کمیته ارزی با همکاری اتاق ایران و بانک مرکزی محلی برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی است، بانک ها شریان اصلی اقتصادی بوده و خون تازه را در اقتصاد تزریق می کنند که باید با تدبیر آنها را به سمت مناسبی هدایت کرد.

وى ادامه داد: سیستم بانکی پیش از آنکه به دنبال تخصیص منابع باشد، در صدد تأمین منابع ارز است در حالی که این موضوع محدودیت منابع ایجاد می کند و تخصیص‌ها را دچار مشکل می کند.

شافعى تاکید کرد: اگر می خواهیم بنگاه‌هاى تولیدی و صنعتی را توسعه داده و شاهد تبلور اقتصاد مقاومتی باشیم باید بنگاه‌های نیازمند تامین مالی را با نرخ رقابتی تأمین مالی کنیم.

به گفته رییس اتاق ایران، بانک‌ها در صدد بهره برداری از شرایط مالی در کشور هستند و در فرصت‌هایی همچون افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش عرضه در بازار نقش آفرینی می کنند در حالی که این موارد ابزار بوده و هدف نیستند؛ بانک‌ها باید در راستای تحقق اهداف ملی از این ابزارها بهره گرفته و هماهنگی‌های لازم را با سایر ابزارهای سیاست گذار داشته باشد.

شافعى در پایان با بیان اینکه حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک نیست و رقابت‌های مخرب در نظام بانکی می تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشند، تصریح کرد: بخش عمده مشکلات ما مربوط به مطالبات معوق است که این موضوع زاییده یک اختلال در مبادلات بانکی است به نحوی که نگاهی به آمار چک‌های برگشتی نشان می دهد که گلوگاه نقدینگی حاکی از عدم تبدیل کالا به نقدینگی است و تا زمانی که این چرخه تسهیل نگردد مشکلات متعددی بروز خواهد کرد.