۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا بازار شکر متلاطم شد؟/ معاون وزیر صمت؛ هیچ کمبودی در بازار نداریم

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۶
کد خبر: 384135
چرا بازار شکر متلاطم شد؟/ معاون وزیر صمت؛ هیچ کمبودی در بازار نداریم

کمبود و افزایش قیمت شکر یکی از معضلاتی است که این روزها بازار کشور را درگیر کرده و مسئولان ذیربط مشکل در زمان برداشت چغندر، انحصار واردات و قیمت‌گذاری نامناسب را علت این آشفتگی عنوان می‌کنند.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ رشد فزاینده نرخ شکر از اواخر سال گذشته با تاخیر در زمان برداشت چغندر آغاز شد و حالا این روزها به اوج خود رسیده است؛ در این راستا مسئولان بخش کشاورزی بر این باورند که امسال باوجود بارندگی‌های مناسب، سطح زیر کشت چغندرقند نسبت به سال گذشته به سبب سیاست گذاری نادرست مسئولان دولتی، 60 درصد کاهش یافت و به همین ترتیب بازار شکر دچار التهاب شد.

براساس آمار وزارت صنعت، تولید شکر امسال با افت حدود 550هزار تنی نسبت به سال گذشته به یک میلیون و 60هزار تن رسیده درحالیکه نیاز کشور برای این محصول سالانه دو میلیون و 200هزار تن است و یعنی کمبود این محصول باید از طریق واردات جبران شود؛ البته باتوجه به اینکه تمام بازار شکر از تامین و واردات گرفته تا توزیع در انحصار دولت قرار دارد با این حساب بعید به نظر می‌رسد حتی با واردات هم بازار به آرامش برسد.

در این راستا غلامحسین بهمئی رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، وقوع سیل اخیر و سیاست گذاری نادرست دولت در امر قیمت گذاری را عامل التهابات این بازار دانسته و گفته است: کمبود نظارت و کنترل بازار و همچنین اختلالات ارزی بر نوسانات قیمت در بازار دامن زده، در حالیکه با اعمال نظارت دقیق دستگاه‌های ذی ربط بخشی از نوسانات مربوط به بازار شکر فروکش می‌کرد.

محمد آقاطاهر، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز درباره علت بروز این مشکل در بازار شکر اظهار کرد: دولت حدود یک ماه است که به بنکداران سهمیه شکر نداده و همین امر باعث نوسان قیمت در بازار شده است که به باور ما با ادامه این روند التهابات بازار شکر به زودی تمام نخواهد شد.

جمشید مغازه‌ای، رئیس انجمن بیسکوئیت شیرینی و شکلات هم در این باره گفت: قیمت شکر از ابتدای سال دوبار افزایش رسمی داشته اما بازار از این حد افزایش قیمت تبعیت نمی‌کند، قیمت مصوب این محصول در اسفند ماه سه هزار تومان اعلام شد و در اردیبهشت ماه با افزایش مجدد به 3400تومان رسید.

وی ادامه داد: طی یکماه گذشته نیز قیمت مصوب شکر با 650تومان افزایش به 4050تومان رسید؛ امسال برخلاف تصور که فکر می‌کردیم با برداشت چغندر و عرضه این محصول بازار آرام خواهد شد اما کشت چغندر امسال کمتر از سال‌های گذشته بوده و از همین رو بازار کماکان ملتهب است.

اما برخلاف اظهارنظر این مسئولان، عباس تابش رییس سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده التهاب بازار شکر را رد و اظهار کرده که در تولید و عرضه این محصول هیچ مشکلی وجود ندارد و تخلف قیمتی مگر در چند مورد واحد صنفی رخ نداده است.