۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

تولیدات کشور باید صادرات محور شود/ عدم زیرساخت مناسب برای صادرات کالا با ارزش افزوده

۲۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱
کد خبر: 380346
تولیدات کشور باید صادرات محور شود/ عدم زیرساخت مناسب برای صادرات کالا با ارزش افزوده

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ضرورت تولیدات صادرات محور گفت: عدم زیرساخت مناسب در کشور مانع از صادرات کالا با ارزش افزوده شده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره عمده موانع صادراتی کشور توضیح داد: یکی از بحث‌های مهم در صادرات تحریم‌هاست، چراکه در زمان تحریم انتقال کالا و هزینه‌های حمل نسبت به شرایط عادی بالاتر است و همچنین صادرکنندگان از لحاظ دریافت پول نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد گفته شده، تحریم در بازار فروش و خریداران ما نیز تاثیر گذاشته است زیرا نه ما می‌توانیم با همه کشورها تجارت کنیم و نه هرکسی تمایل به خرید کالا از ما دارد.

آرگون با تاکید بر ضرورت اتکا به صادرات غیرنفتی به جای نفتی در شرایط تحریم، تصریح کرد: درحال حاضر عمده صادرات ما به شکل مواد خام است زیرا بضاعت و زیرساخت‌ لازم برای صادرات کالاهای ساخته شده با ارزش افزوده بالاتر در کشور وجود ندارد و همچنین به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصولاتمان نسبت به سایر رقبا، توان رقابت در بازاهای جهانی را نداریم.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: ما باید بتوانیم به صادرات کالاهای ساخته شده روی بیاوریم، در این راستا باید کیفیت و بهره‌وری را افزایش دهیم و همچنین قیمت تمام شده را نیز کنترل کنیم تا کالاهایمان قدرت رقابت با کالاهای مشابه سایر رقبا را داشته باشد.

آرگون عدم ثبات در قوانین و مقررات را یکی دیگر از موانع صادراتی دانست و گفت: قوانین و مقررات باید پیش‌بینی پذیر باشند، وقتی صادرات یک کالا به دلیل قوانین خلق‌الساعه از بین می‌رود اعتماد نیز از بین رفته و بازگرداندن آن بازار کار بسیار سختی می‌شود . پس ثبات قوانین و مقررات بسیار مهم است. 

وی با تاکید بر ضرورت اتکا به تولیدات صادرات محور گفت: براى تولید کالا با هدف صادرات هم باید زیرساخت و قوانین داخلى فراهم باشد و هم خود کالا مزیت هاى لازم براى صادرات را داشته باشد، یعنى با توجه به مزیت‌هایی که در کشور داریم کالاها تولید کنیم و با قیمت و کیفیت مناسب و با بسته بندی خوب، شرایط صادراتی اش را افزایش دهیم .

آرگون افزود: پس توجه به قیمت تمام شده کالا، کیفیت کالا ، بسته بندی کالا بسیار مهم است و ما می‌توانیم کالایی را تولید کنیم که از کیفیت مناسبی برخوردار و رویکرد صادراتی مشخصی داشته و دارای بازار هدف مشخصی باشد؛ کشور ما از ظرفیت صادراتی بالایی برخوردار است ولی متاسفانه ما نتوانستیم این ظرفیت بالقوه را بالفعل کنیم.

به گفته این عضو اتاق بازرگانى، صادرات ما در حال حاضر بیشتر کالاهای ساخته نشده و مواد خام است و اگر بتوانم کالاهای ساخته شده با ارزش افزوده بالا تولید کنیم، می‌توانیم از ارزآوری بیشتری برخوردار شویم و نیازهای داخلی را نیز تامین کنیم ولی شرط لازم و کافی آن این است که به مزیت‌های کشور نیز توجه کنیم . 

آرگون خاطرنشان کرد: هم تولیدکننده و هم دولت باید شرایطی را فراهم کنند که به دنبال بازارهای صادراتی باشیم و بتوانیم کالاهای بیشتری را صادر کنیم و این صادرات با خودش به نوعی امنیت به همراه دارد و مى توانیم اقتصاد سایر کشورها را به خود وابسته کنیم . 

وى همچنین با اشاره به ممنوعیت صادرات براى جلوگیرى از گرانى تصریح کرد: ممنوعیت صادرات نمی‌تواند راهکار مناسبی برای کنترل قیمت باشد، توسعه کشور ما به صادرات نیز بستگی دارد و تا جایی که امکان دارد باید صادرات حمایت شود چراکه صادرات می‌تواند باعث اشتغال، جذب سرمایه گذاری شود و در نهایت چرخ‌های اقتصادی کشور را به حرکت در بیاورد . 

وى همچنین با تاکید بر عدم تصمیم گیرى سریع براى ممنوعیت صادرات کالا گفت: قوانین سریع و یکباره عملا انگیزه صادرکنندگان را می‌گیرد و اگر کالایى که صادر شده را ممنوع کنیم صادرکننده دچار بلاتکلیفى مى شود، بنابراین کالا نباید در فرایند صادرات ممنوع شود بلکه قوانین ممنوعیت باید حداقل برای شش ماه بعد از صادرات باشد.