۰ نفر

برخورد ظاهری قاچاق را زیرزمینی کرد

۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳
کد خبر: 160271
برخورد ظاهری قاچاق را زیرزمینی کرد

ابتدای سال جاری بود که مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم قاطعی برای مبارزه با مساله گسترده قاچاق گرفتند.

در همین رابطه برنامه جامع اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 95 تدوین و به دبیرخانه‌های استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد. پس از آن نیز با گسترش بحث قاچاق و ورود آن به فضای مجازی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان‌های سراسر کشور، از تشکیل اداره مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی خبر داد. به این ترتیب که قرار شد برای ساماندهی فروشگاه‌های مجازی، دستفروش‌ها و صنوف بدون مجوز، ترتیبی اتخاذ شود تا خریدار از طریق سامانه‌های الکترونیکی قادر به تشخیص اصالت کالای مورد نظر باشد. اجرای طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح شهر توسط اتحادیه‌های صنفی مختلف که به‌صورت پلکانی از نیمه مهرماه سال جاری کلید خورد نیز اقدام دیگر مسئولان در رابطه با مساله قاچاق در سال جاری است. با این حال طبق گفته کارشناسان اقدامات اخیر تابه‌حال کمک چندانی به کاهش قاچاق نکرده و حتی شاهد زیرزمینی شدن و گسترش آن در فضای مجازی هستیم. طبق بررسی‌های جدید، اقدامات اخیر ستاد مبارزه با قاچاق موجب پدیدار شدن معضل دیگری در عرصه ایجاد شبکه قاچاق کالا در کشور شده و نگرانی‌های مختلفی را در این خصوص برای مردم و مسئولان ایجاد کرده است؛ آنگونه که حتی رئیس اتاق اصناف ایران از پدیده زیرزمینی شدن عرضه کالاهای قاچاق خبر می‌دهد و اعتقاد دارد این کالاها از سطح دید خارج شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، براساس وضعیت موجود مساله قاچاق هنوز چالش‌های همیشگی خود را دارد؛ اینکه از چه کانالی باید به مبارزه با آن پرداخت؟ چگونه می‌توان مانع گسترش فعالیت‌های زیرزمینی و فعالیت‌های مجازی در حوزه قاچاق شد؟ چه کسانی مقصر اصلی ورود کالاهای قاچاق هستند و چگونه باید با آنها مقابله کرد؟ با خریدوفروش کالاهای قاچاق از طریق فروشگاه‌های مجازی، اینترنتی و نیز اماکن زیرزمینی چگونه باید برخورد شود؟ آیا مسئولان برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه برای ریشه‌کن کردن پدیده قاچاق در دل شهرهای کشور دارند؟

احمد پورفلاح، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت:

مقابله مداوم و مستمر با قاچاق

در حوزه مبارزه با قاچاق مسئولان به‌صورت مداوم و مستمر عمل نکرده‌اند. درحالی که این موضوع نیاز به پیگیری‌های مداوم و شدت‌عمل‌های صریح دارد. قاچاق یک بحث چندبعدی است و از حوزه اختیار یک سازمان، یک بخش و شهر خارج است. کنترل قاچاق به تلاش‌های همه بخش‌ها ازجمله مردم، مسئولان، اتاق‌های بازرگانی، اصناف و... نیاز دارد. یکی از شیوه‌های مبارزه با قاچاق شدید کردن مجازات قاچاقچیان و برخورد شدید با آنهاست؛ برای مثال کشورهایی مثل امارات اجازه نمی‌دهند کوچک‌ترین چیزی به‌صورت قاچاق وارد کشورشان شود. این امر به‌دلیل شدت‌عمل آنها در مقابله با قاچاق است. تخلفات و جرائم زمانی کنترل خواهد شد که شدت برخورد با آنها شدید باشد. قاچاق نیز به‌عنوان تخلفی بزرگ باید مورد توجه مسئولان قضایی کشور باشد و مانند تخلفات سنگین با آن برخورد شود. قاچاق، کاسبان باحیثیت کشور را زیر سوال برده و به تولید ملی آسیب جدی وارد می‌کند، بنابراین باید با هر ترفندی به مبارزه با قاچاق رفت. خصوصا اینکه تعرفه‌های سنگینی که قاچاق را سودآور می‌کند را حذف کنیم.

ابوالحسن خلیلی، عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت:

برخورد چندوجهی با قاچاق

در رابطه با قاچاق بهترین راه، برخورد چندوجهی با آن است. به عبارتی اگر بخواهیم قاچاق کم‌رنگ شود، باید با آن برخوردی چندوجهی داشته باشیم. آنچه در حال حاضر توسط مسئولان در حال انجام است، برخورد با ظاهر قاچاق است. یعنی جمع آوری کالاهای قاچاق از سطح شهر، کنترل ورودی‌ها و مبادی قاچاق، کنترل مبادی گمرک، کنترل مرزها و ... . این اقدامات فعالیت‌هایی است که از ظاهر قاچاق جلوگیری می‌کند با این حال قاچاق نیاز به اقدامات دیگری نیز دارد مانند کنترل فضای مجازی، فرهنگ‌سازی و ... هزینه‌ساز کردن دادوستد قاچاق نیز راهکار عمده دیگری برای کنترل آن است. البته قاچاق به‌طور کامل قابل ریشه‌کن کردن نیست با این حال، اقدامات مهمی می‌تواند به کم‌رنگ کردن آن کمک کند. مجموع این اقدامات در زمینه مبارزه با قاچاق موثر است چه کنترل مبادی ظاهری ورود قاچاق و چه اقدامات فرهنگی و چه کمک‌های نیروی انتظامی. بنابراین قاچاق به یک همت دسته‌جمعی نیاز دارد. که به‌نظر می‌رسد دولت به آن پی برده و حتی مجلس نیز به بحث آن وارد شده است. حساسیت دولت و قوای سه‌گانه نیز نشان می‌دهد مسئولان نسبت به مساله قاچاق حساس شده‌اند و با قلمداد کردن آن به‌عنوان تهدیدی برای تولید ملی درصدد مبارزه با آن هستند. مردم نیز باید از اهمیت موضوع مطلع شوند. بنابراین اقدام مهم دیگر اطلاع‌رسانی به مردم و آگاهی دادن به آنها در رابطه با ضرر استفاده از کالای قاچاق است. با این اقداماتی که اکنون درحال انجام است، به‌نظر می‌رسد طی دو سه سال آینده میزان قاچاق که اکنون 20 میلیارد دلار برآورد شده، به کمتر از این برسد و خیلی کم‌رنگ شود.

حسن فروزان‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران:

شناسایی سرچشمه‌ها و پشتوانه‌های قاچاق

در این بحث به‌جای اینکه به آخر سررشته قاچاق نگاه کنیم و به نحوه عرضه کالای قاچاق نظر داشته باشیم، باید به این امر توجه کنیم که چه عواملی پشت پرده شکل گیری قاچاق است؟ به چه دلایلی یک کالا قاچاق می‌شود و اصولا چرا زمینه قاچاق فراهم است؟ آیا این نقص به مبادی ورودی برمی‌گردد؟ چه مبادی‌ای باعث ورود قاچاق می‌شود؟ به‌نظر می‌رسد در حال حاضر آنچه باید تحت کنترل درآید، زمینه‌های بروز قاچاق است. مشخصا حجم بالایی که توسط مسئولان درمورد قاچاق اعلام می‌شود، حاصل تلاش عده‌ای افراد حقیقی و باندهای کوچک قاچاق نیست. بخش عمده‌ای از این افراد با دستگاه‌های حکومتی مرتبط هستند و سود حاصل از ورود برخی کالاها زمینه بروز قاچاق را برای عده‌ای حتی در میان دستگاه حکومتی وسوسه‌ساز می‌سازد؛ از سوی دیگر برخی از منابع ارزی که درنتیجه قاچاق سوخت و انرژی از کشور خارج می‌شوند، به‌صورت کالای قاچاق به کشور بازمی‌گردند به این ترتیب که قابل تبدیل شدن نیستند و تنها راه آن نیز همان کالای قاچاق است. از سوی دیگر تعرفه بالای برخی از کالاها که حاشیه سود ورود آنها را برای واردکنندگان بالا می‌برد، بستر قاچاق را فراهم می‌کند. عمده کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود بنابراین قاچاق پشتوانه‌هایی دارد و برای کنترل آن اول باید این پشتوانه‌ها و سرچشمه‌ها شناسایی شود.‌ این مبلغ سنگین قاچاق مربوط به خطاکاران جزئی و دسته‌های کوچک قاچاق نیست و عناصر قدرتمندی در پس خود دارد. پس از این اقدامات چگونگی فروش کالای نهایی قاچاق که قابلیت مصرف دارد نیز مهم است و باید تحت کنترل باشد.