۰ نفر

یک مقام مسئول:

ایران به عضویت هیات مدیره مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه درآمد

۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۵
کد خبر: 159962
ایران به عضویت هیات مدیره مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه درآمد

دبیر کل اتاق تعاون ایران از انتخاب نماینده جمهوری اسلامی ایران در هیات مدیره مجمع جهانی تعاون آسیا و اقیانوسیه خبر داد.

ماشاالله عظیمی، افزود: مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه از نظر جمعیت،عضویت سازمانی و عملکرد مالی قویترین ناحیه مجمع جهانی تعاون (ICA) است و از این رو نقش جدی را در مقایسه با سه ناحیه آفریقا، اروپا و آمریکا بر عهده دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، مجمع منطقه ای یاد شده دارای تراز مالی مثبت است و به ICA جهانی کمک می کند.

عظیمی یادآور شد: فعالان اصلی این منطقه، کشورهای کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، استرالیا، هند، چین و ایران هستند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت بیشتر کشورها در حوزه غرب آسیا،اظهار داشت: نکته ای که در انتخابات هیات مدیره آسیا و اقیانوسیه توسط اتاق تعاون ایران تاکید شد، این بود که فعالیت بیشتر کشورهای غرب آسیا(منطقه CIS و خاورمیانه) که بخشی از آسیای میانه را شامل می شود، کشورهای شمال ایران، نیاز ضروری به ICA دارند. 

عظیمی خاطرنشان ساخت: ارایه برنامه های درست و رایزنی های به موقع، که از اجلاس جهانی ICA جهانی در کبک کانادا تا کنون تداوم داشته، سبب شد تا بتوانیم در هیات مدیره در کنار نمایندگان کشورهای ژاپن، سنگاپور، هند، چین،کره جنوبی و برخی دیگر کشورها به عضویت دائم پذیرفته شویم.

دبیر کل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: عضویت ایران در هیات مدیره مزبور کمک می کند که در جریان تصمیم های این سازمان مهم بین‌المللی در بخش تعاون قرار گیریم و به عنوان نمونه در تصویب صورت های مالی، پروژه های مرتبط، و انتخاب مدیر اجرایی که همه در اتخاذ تصمیم ها مهم است، تا بتوانیم در سال 2020 تاثیرگذار باشیم.

وی یادآور شد: سرمایه گذاری در سازمان های بین المللی جزء سرمایه گذاری های بلندمدت محسوب می شود، تاکنون تجربه های زیادی درسایر بخش های اقتصادی، سیاسی، فناوری و حتی ورزشی نشان داده و حاضر نبودن پایدار کشورمان در سازمان های بین المللی به ما آسیب رسانده است.

به اعتقاد این مقام مسئول، هزینه حضور نداشتن در بخش مدیریتی شورای حکام ، برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، صندوق های بین المللی پول و حتی در حوزه های بین المللی ورزشی بارها توسط کشور پرداخت شده است. 

عظیمی معتقد است: در حوزه اقتصادی اتاق بازرگانی جهانی(ICC) و اتاق تعاون جهانی( ICA ) هر دو برای کشورمان اهمیت دارد و باید با الگوبرداری از رفتاری که بخش تعاون برای کرسی گرفتن در مجمع جهانی تعاون در پیش گرفته، بخش بین الملل اتاق بازرگانی هم با برنامه ریزی مستمر، استفاده از افراد خبره جوان(به طور ترجیحی) در حوزه بین‌الملل که قابلیت تداوم حضور را داشته باشند، باید شروع کند تا بتوانیم در جریان تصمیمات بین المللی بوده و اثرگذار باشیم و خود را در شمار فعالان این عرصه به جهان نشان دهیم .

عظیمی تصریح کرد:سازمان های بین المللی یاد شده، نیاز به مشارکت دارند و حضور مالی، فردی یا سازمانی در قالب برنامه ها اهمیت دارد.

به گفته وی، جمهوری اسلامی در مشارکت های مالی همواره حاضر بوده و حق عضویت های این سازمان ها را پرداخت کرده، زیرا درغیر این صورت، به راحتی از فهرست خارج می شود و مهم این است که از این عضویت چه استفاده ای و چه نقش آفرینی می توان کرد. 

عظیمی خاطرنشان کرد: ایران می تواند الگوی مناسبی برای کشورهای غرب آسیا باشد باید به شیوه ای رفتار کرد که شایستگی پرچمداری آن را داریم .

دبیرکل اتاق تعاون تاکید کرد: حضور در مجامع جهانی از مهمترین اهداف اتاق تعاون ایران برای مطرح ساختن جمهوری اسلامی و اثرگذاردن کشورمان در بخش تعاون است. 

علیرضا قراگوزلو معاون بین الملل اتاق تعاون ایران امروز (سه شنبه)، در یک کمپین 90 روزه وارد هیات مدیره آسیا اقیانوسیه شد.

اتحادیه بین‌المللی تعاون ( International Co-operative Alliance) یا ICA یک انجمن بین‌المللی است که انواع سازمان‌های تعاونی را شامل می‌شود.

تشکیل اتحادیه بین‌المللی تعاون به صورت کنونی برای نخستین بار در سال 1866 میلادی توسط بلوز Belus فرانسوی پیشنهاد شد و این اتحادیه در 18 آگوست (28 مرداد) ۱۸۹۵میلادی (1274 ) و در کنگره بین‌المللی تعاون در لندن تاسیس شد و اداره مرکزی این اتحادیه در شهر ژنو سوییس واقع است.

اعضای اتحادیه را سازمان‌های ملی و بین‌المللی تعاون در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی، بانکداری، انرژی، صنعت، بیمه، ماهیگیری، تعاونی‌های مسکن، گردشگری و مصرف تشکیل می‌دهند.

آمارها نشان می دهد تا پایان سال 2002 میلادی، ایکا دارای 236 سازمان عضو از 93 کشور با مجموع 725 میلیون نفر در سراسر جهان تحت پوشش قرار داده بود واکنون، این آمار به مرز 800 میلیون نفر رسیده است.