۰ نفر

بلای ٣٢میلیاردی و سیلیکون‌ولی سیاه‌پوش

۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۲۹
کد خبر: 181013
بلای ٣٢میلیاردی و سیلیکون‌ولی سیاه‌پوش

محدودیت ورود شهروندان تعدادی از کشورهای مسلمان به خاک آمریکا ضربه سنگینی را به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا و مشاوران وی با فریب و دروغ، این تفکر را به مردم آمریکا القا کرده‌اند که این کار به خاطر حفظ امنیت ملی این کشور است. طرح نسنجیده و بی‌رحمانه ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان تعدادی از کشورهای مسلمان به آمریکا تنها پیش‌نمایشی از اقدامات زیان‌‌باری است که ترامپ وعده تحقق آنها را داده است. جنگ تجاری و اقتصادی بالقوه‌ای که در نتیجه این اقدامات به راه خواهد افتاد، می‌تواند به طرق مختلفی به اقتصاد آمریکا ضربه وارد آورد و آن را فلج کند. ظاهرا اقدامات ترامپ در زمینه تحقق وعده‌هایش با ایجاد محدودیت‌هایی برای مهاجرت مردم کشورهای دیگر به آمریکا آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، بازارهای مالی واکنشی منفی به طرح ضدمهاجرتی ترامپ از خود نشان دادند. همچنین ارزش دلار نسبت به سایر ارزهای جهانی تا حدی کاهش پیدا کرد. اما چگونه ممنوعیت ورود شهروندان و مهاجران تعدادی از کشورهای مسلمان و دشوارکردن زندگی برای آنان می‌تواند بر اقتصاد آمریکا به عنوان یک کل تأثیر داشته باشد؟ شرکت‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا که در بازارهای جهانی فعالیت دارند، بخش عمده‌ای از سود خود را از طریق کشورهای خارجی به دست می‌آورند و روند سودآوری آنها به طور فزاینده‌ای ادامه دارد. بنابراین ممنوعیت ورود مهاجران و شهروندان دیگر کشورها می‌تواند به بهره‌وری این شرکت‌ها صدمه وارد آورد. با اجرای این طرح از سوی آمریکا، ما با موضوعی به نام اقدام متقابل کشورهای مذکور روبه‌رو خواهیم بود. تمام کشورهایی که در زمینه مهاجرت یا تجارت با آمریکا محدود شده‌اند، بدون شک دست به تلافی زده و آمریکا را از نظر تجاری و اقتصادی با مشکلاتی مواجه خواهند کرد. این کشورها می‌توانند هزینه‌های گمرکی بسیار بالایی را بر کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال کنند یا اینکه از پذیرش شهروندان آمریکایی به کشورهایشان ممانعت به عمل آورند. همچنین شهروندان این کشورها نیز به نوبه خود می‌توانند کالاها و خدمات شرکت‌های آمریکایی را تحریم و بایکوت کنند.

وقتی یک بازار مالی با چنین درگیری‌های تجاری روبه‌رو شود، بدون شک رو به کسادی و سقوط خواهد رفت. آیا واکنش بازارهای جهانی به واقعه برگزیت در سال گذشته و تنزل و افت شدید بازارهای جهانی در پی آن واقعه را به خاطر دارید؟ باید اذعان کرد که اقتصاد آمریکا شش‌برابر بزرگ‌تر از اقتصاد بریتانیا است و به محدودیت‌های تجاری از این دست واکنش چندان خوبی نشان نخواهد داد.

«رمو فریتچی»، یکی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی شرکت «ADS Securities» در این‌‌خصوص می‌‌گوید: «ممنوعیت ورود مهاجران و شهروندان برخی کشورها به آمریکا می‌تواند دستور کار این کشور در زمینه جهانی‌سازی را به خطر انداخته و تضعیف کند؛ دستورکاری که در سال‌های اخیر موجب افزایش ارزش بسیاری از سهام‌های بازار بورس آمریکا شده است. همچنین احتمال اقدام متقابل کشورهای مذکور و ایجاد ممنوعیت‌هایی علیه شهروندان آمریکایی می‌تواند به طرح‌های تجاری و اقتصادی در آن کشورها آسیب زده و مانع از اجرایی‌شدن آنها شود.

فرار مغزها

یکی دیگر از اثرات بسیار مخرب و زیان‌بار قانون ضدمهاجرتی ترامپ جلوگیری از ورود کارشناسان برجسته و دیگر نیروهای متخصص به آمریکا و اقامت در این کشور است. بسیاری از رهبران و سردمداران دره سیلیکون ضمن انتقاد شدید از طرح ضدمهاجرتی ترامپ اعلام کردند که این طرح توانمندی آنها برای پیشرفت و حفظ استعداهای برتر در این کشور را تضعیف می‌کند.

«جف بزوس»، مدیرعامل و مؤسس فروشگاه اینترنتی آمازون، نیز اخیرا عنوان کرد که وی از چالش قانونی ایالت واشنگتن در برابر این قانون ضدمهاجرتی دفاع و حمایت می‌کند. «بیل فورد»، مدیرکل شرکت خودروسازی فورد و همچنین «مارک فیلدز»، مدیرعامل این شرکت اعلام کردند که با این ممنوعیت مخالف هستند و به طیف گسترده‌ای از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا همچون سناتور «جان مک‌کین» و سناتور «لیندسی گراهام» خواهند پیوست.

گذشته از همه اینها، هرگونه قانون ممنوعیت مهاجرت موجب خواهد شد تا بسیاری از مردمی که قصد شروع کسب‌وکار در آمریکا یا سرمایه‌گذاری در این کشور را داشتند، از انجام این کار منصرف شوند. وکیل جوانی اهل سوریه را در نظر بگیرید که تلاش می‌کند تا از طریق عربستان سعودی به آمریکا بیاید و در ضمن آغاز کسب‌وکاری در آمریکا، زندگی جدیدی را نیز برای خود آغاز کند. به نظر می‌رسد که چشم‌انداز این قانون ضدمهاجرتی بسیار تبعیض‌آمیز است.

بلای ٣٢میلیارد دلاری

سرمایه‌گذاران همیشه مشکوک آمریکایی، دوران ساده‌ای را با حضور ترامپ تجربه نخواهند کرد. این را می‌شود از رقم زدن اولین جمعه ترسناک ترامپ حدس زد. فرمان اجرایی ممنوعیت مهاجرت مسلمانان از هفت کشور به سقوط سهام پنج شرکت عمده این کشور منجر شد؛ سقوطی که ضرر آن در روز دوشنبه حدود ٣٢میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این تازه آغاز روزهای هراس سرمایه‌گذاران در دوران پرهراس ترامپ است و همین مسئله واکنش مهم‌ترین شرکت‌های آمریکایی را دربرداشته است. هوارد شولتز، مدیر قهوه‌فروشی زنجیره‌ای استارباکس، روی وبسایت این شرکت فرمان ترامپ را گیج‌کننده نامید و از طرح‌هایی خبر داد که با اجرای آنها در پنج سال ‌آینده ۱۰ هزار شغل برای پناه‌جویان در این زنجیره می‌تواند ایجاد شود.

لوید بلنکفین، رئیس هیئت‌مدیره بانک گلدمن ساکس، گفته است: «این سیاستی نیست که ما از آن حمایت ‌کنیم و من لازم می‌دانم خاطرنشان کنم که این تصمیم در دادگاه فدرال به چالش کشیده خواهد شد». او افزود: «اگر این مقررات همیشگی شوند، می‌توانند به شرکت من و از آن بیشتر به کارمندان من و خانواده آنها خسارت بزنند».

بانک جی‌پی‌مورگان هم واکنش نشان داد، اما کمی محتاطانه‌تر. این بانک هم به کارکنانش وعده کمک داد ولی موضع‌گیری علنی نکرد و فقط گفت: «ما با ۱۴۰ هزار کارمند تنها در ایالات متحده آمریکا، سپاس‌گزار سخت‌کوشی آنها هستیم که به خاطرشان کشور ما ایمن مانده است. در عین حال فکر می‌کنیم که کشور و اقتصاد و رونق آن مدیون تفاوت‌هایی است که ما را احاطه کرده‌اند».

تراویس کالانیک، رئیس شرکت اوبر (شرکت تاکسی‌رانی آمریکایی)، در یک پست فیسبوکی این اقدام ترامپ را «نادرست» و «غیرعادلانه» نامید. این شرکت اعلام کرد که ده‌ها کارمند و راننده آن از جمله کسانی هستند که از سیاست درهای بسته ترامپ صدمه می‌خورند. او نوشت: «این مقررات شامل حال هزاران راننده اوبر می‌شود که از همین کشورها می‌آیند».

عزا در  دره سیلیکون ولی

شرکت‌های بزرگ و کوچک تکنولوژی در آمریکا به نیروهای مهاجر تکیه دارند. حالا بعد از سال‌ها ورود و خروج بدون محدودیت برای این مهاجران نخبه، دولت جدید آمریکا تصمیم دارد در اقدامی جدی ورود مهاجران به این کشور را به‌شدت محدود کند. سیلیکون‌ولی یک منطقه کوچک پر از مهاجر است. تحقیقات بنیاد ملی سیاست آمریکا که در زمینه مهاجرت تحقیق و بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپای تکنولوژی آمریکا با ارزش یک میلیارد دلاری یا بیشتر، دست‌کم یک مهاجر را به‌عنوان مؤسس و بنیان‌گذار در اختیار دارند. دوسوم شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکا از نظر سرمایه بازار، از سوی مهاجران مدیریت می‌شوند؛ مانند ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل شرکت مایکروسافت، و ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل شرکت گوگل. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که به‌طور کلی حدود دوسوم افرادی که در زمینه‌های کامپیوتر و علوم آی‌تی در سیلیکون‌ولی کار می‌کنند، خارج از آمریکا متولد شده‌اند. حتی در بخش‌ها و صنایع مهم دیگر آمریکا، مهاجران سهم قابل توجهی از نیروی کار متخصص را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به تعداد بالای مهاجران شاغل در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در مورد مهاجران در رسانه‌های جهان مورد توجه قرار گرفته و باعث واکنش‌های گوناگونی در سطح شرکت‌های تکنولوژی شده است.

شرکت گوگل: Google

گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات که بسیاری از تحولات دنیای آی‌تی مدیون خدمات آن است، از اولین شرکت‌هایی بود که به این قانون واکنش نشان داد. در اولین اقدام سرگی برین، در فرودگاه بین‌المللی شهر سانفرانسیسکو، کنار معترضان قرار گرفت و با حضور خود مخالفت جدی این شرکت را با قانون جدید ترامپ اعلام کرد. همین‌طور ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در نامه‌ای خطاب به کارکنان این شرکت در روز جمعه نوشت که حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان این شرکت تحت‌تأثیر این قانون قرارمی‌گیرند. او در این نامه نوشت: «این دردناک است که می‌بینیم بعضی از همکاران ما به خاطر این دستور اجرایی هزینه می‌پردازند. ما همواره موضع‌مان را در مورد مهاجرت به شکل عمومی اعلام کرده‌ایم و همین‌طور هم ادامه خواهیم داد».

شرکت اپل Apple

شرکت اپل یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. اپل معمولا به تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آیپد، آی‌مک، مک‌بوک،‌آی‌پاد و آیفون را نام برد. این شرکت در زمینه تولید نرم‌افزار هم فعالیت دارد. نرم‌افزارهای آی‌تونز، آی‌لایف، ‌ای‌ورک و سیستم‌عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک‌اواس نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت هستند.

تیم‌کوک، مدیرعامل شرکت اپل، در پیغامی با ابراز نگرانی در مورد این تصمیم اعلام کرد که اپل از قانون جدید مهاجرت حمایت نمی‌کند و از آن تبعیت نخواهد کرد. وی در پیغامی به کارمندان شرکت اپل نوشت: «این قانون تأثیر عمیقی روی اپل و نیز تمامی جامعه آمریکا خواهد گذاشت. بدون وجود مهاجران اپل شکل نمی‌گرفت و هیچ‌ کدام از نوآوری‌ها و موفقیت‌های امروز به‌ دست نمی‌‌آمد.»

شرکت مایکروسافت Microsoft

براد اسمیت (Brad Smith)، رئیس حقوقی شرکت مایکروسافت، هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این شرکت به مهاجرت متعادل مهاجران نخبه و متخصص و ایجاد فرصت‌های مهاجرت برای نخبگان و متخصصان جوان مطیع قوانین آمریکا مانند رؤیاپردازان اعتقاد دارد. همان‌طور که مستحضر هستید، مایکروسافت شرکت کامپیوتری آمریکایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر ردموند، ایالت واشنگتن در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت ارائه نرم‌افزار رایانه در دنیاست، که به انتشار کتاب و تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد.

شرکت فیس‌بوک Facebook

زاکربرگ، مدیرعامل سرشناس شرکت فیس‌بوک، در صفحه خود نوشته است: «پدربزرگ و مادربزرگ من از آلمان، اتریش و لهستان به آمریکا آمده‌اند و والدین همسرم نیز از چین و ویتنام. آمریکا ملتی تشکیل‌شده از مهاجران است و ما باید به آن افتخار کنیم. من هم مانند بسیاری از شما نگران تأثیرات این فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری ترامپ هستم. ما باید این کشور را امن نگه داریم، اما باید این کار را با تمرکز روی کسانی که واقعا تهدید به شمار می‌آیند، انجام دهیم. ما باید درهای کشورمان را به روی مهاجرانی که به کمک نیاز دارند، باز نگه داریم؛ این چیزی است که باید باشیم.»فیس‌بوک یک سرویس شبکه اجتماعی برخط است که در چهارم فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نام‌نویسی در این تارنما به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان درِ آن برای دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده ‌شد. پس از افزوده‌شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به‌تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت.

شرکت توییترTwitter

در همان ساعات اولیه تصویب این قانون و مخالفت چهره‌های مختلف، هشتگ MulsimBan در شبکه اجتماعی توییتر به داغ‌ترین موضوع تبدیل شد و توجه همه جهانیان را به خود معطوف کرد. در همین راستا، خود شرکت توییتر نیز دست‌به‌کار شد و توییتر در شناسه رسمی خود اعلام کرد که این شرکت از سوی مهاجرانی از تمامی ادیان بنا شده و از همه آنها پشتیبانی و حمایت می‌کند.