۰ نفر

رییس پیشین نظام ایمنی هسته‌ای کشور مطرح کرد؛

کشور در ایمنی هسته‌ای نابالغ است

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۱۹
کد خبر: 558302
کشور در ایمنی هسته‌ای نابالغ است

رییس پیشین نظام ایمنی هسته‌ای کشور گفت: سازمان انرژی اتمی قبلا هم تجربه حضور مدیر غیرهسته‌ای داشته است اما توفیق آنها در این بود که در امور کلی وارد می شدند و جزئیات را به متخصصان می‌سپردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ناصر راستخواه با اشاره به انتخاب محمد اسلامی از سوی دولت سیزدهم به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بنده هیچ شناخت قبلی از ایشان ندارم افزود: طبیعی است وقتی فردی خارج از سازمان انرژی اتمی در جایگاه ریاست معرفی می شود باید سوابق و کارنامه او را در سازمان و وزارتخانه قبلی‌اش بررسی کرد. البته در سازمان انرژی اتمی افراد غیرتخصصی هم در جایگاه ریاست داشتیم که موفق هم بودند. آقای آقازاده از این نمونه هستند که خوشبختانه سوابق کاری خوبی هم داشتند، ایشان مسایل را کلان می دیدند و به کارشناسان و متخصصان اعتماد داشتند و وارد مسایل جزیی نمی شدند، اگر آقای اسلامی هم بتوانند در این سطح، فارغ از اینکه من ایشان را بشناسم یا خیر، باشند حتما توفیقات زیادی به دست خواهد آمد.

راستخواه درباره ضرورت حضور یک مدیر با تخصص هسته ای در راس سازمان انرژی اتمی گفت: بهتر بود چنین اقدامی انجام می‌شد اما خیلی نسبت به این مساله تاکیدی ندارم که حتما یک فرد فنی ـ هسته‌ای باید مدیر سازمان باشد.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی الان شرایط خوبی به لحاظ داخلی و جایگاه مناسبی در کشور دارد، اگر بخواهند در سطح وزارت راه و شهرسازی و غیره به سازمان نگاه کنند موفق نخواهند شد، سازمان انرژی اتمی به نظر کوچک است اما مسایلش به اندازه یک وزارت خانه بزرگ است.

این مقام پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی باید از مسایل سیاسی داخلی و بین‌المللی هر چه سریع‌تر خارج شود، گفت: اگر آقای اسلامی بتوانند سازمان را از مسایل سیاسی خارج کنند، خوب است البته مساله سیاسی سال‌هاست که بر مسایل فنی غالب شده است. حتی در بحث برجام هم که همیشه از آن دفاع کرده‌ام و معتقدم برجام می تواند برای کشور بسیار راهگشا باشد باید تلاش کرد تا مسایل سیاسی و بین‌المللی را از آن دور کرد. سازمان امروز به نقطه ای رسیده است که هر موضوعی در آن می‌تواند به یک بحران تبدیل شود در حالی که اگر سایه مسایل سیاسی از سر آن برداشته شود و عقلانیت به کار رود، در برنامه های آتی خود بسیار موفق خواهد بود.

رییس پیشین نظام ایمنی هسته‌ای کشور درباره اولویت ها و برنامه هایی که از نظر وی رییس جدید سازمان باید به آنها بپردازد خاطرنشان کرد: الان وضعیت قانون استفاده ایمن از صنعت هسته‌ای مشخص نیست، همچنین اورژانس هسته‌ای کشور نامشخص است و کنوانسیون هایی که کشور باید به آن ها بپیوندد هم بلاتکلیف هستند. انتظار من به عنوان فردی که در این بخش قبلا مسئولیت داشتم این است که در این بخش‌ها کارهای موثر و دقیقی انجام شود. مسایل فنی سازمان تا حدود زیادی روی ریل افتاده است، اما با وجود اقدامات انجام شده در این بخش‌ها، کشور و سازمان هنوز نابالغ است.

وی گفت: امارات متحده عربی دومین نیروگاهش را راه اندازی کرده است و ترکیه برای دومین نیروگاهش پی ریزی کرده است. پاکستان نیز برنامه های نیروگاه های اتمی خود را گسترش می دهد از این رو در آینده نزدیک ایران همسایگانی با ظرفیت بالای نیروگاهی در بخش هسته ای خواهد داشت. سوال این است که ایران چقدر با این کشورها که کار هسته‌ای و نیروگاهی انجام می دهند در بخش ایمنی هسته‌ای ارتباط و تبادل اطلاعات دارد؟ این مساله امکان پذیر نیست جز اینکه به کنوانسیون‌های بین‌المللی در این رابطه وارد شویم. اگر وارد نشویم این کشورها الزامی به پاسخ‌گویی به کشورهای همجوار از جمله ایران نخواهند داشت و باید دست به دامان آژانس در این رابطه شویم که آن هم مشکلات خاص خود را دارد. ایران به عنوان کشوری که برای اولین بار نیروگاه اتمی در آن فعال شده است و بیش از ده سال است که از فعالیت آن می گذرد، باید برای کشورهای اطراف خود الگو باشد.

وی با اشاره به حضور علی اکبر صالحی در دولت قبل اظهار کرد: آقای صالحی جامع الشرایط بودند یعنی هم تخصص فردی داشتند و هم شناخت خوبی بر روی موضوعات بین المللی و درگیری‌ها و مسایل داخلی سازمان داشتند. کارهای زیربنایی خوبی هم در دوره ایشان انجام شد از جمله در حوزه رادیوداروها که شاید تا ۳۰ سال دیگر هم این اقدامات توجیه داشته باشد.

راستخواه در پایان ضمن آرزوی توفیق برای محمد اسلامی، از زحمات علی اکبر صالحی نیز قدردانی و برای او آرزوی سلامتی کرد.