۰ نفر

براساس گزارشات؛

بحران سوخت به هند رسید

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۱۸
کد خبر: 532541
بحران سوخت به هند رسید

آمارها نشان می‌دهد،‌هم اکنون قیمت بنزین در بمبئی به بالاترین میزان خود در تاریخ این کشور رسیده است.

به گزارش بلومبرگ، شرایط سوخت و قیمت حامل‌های انرژی در هند به قدری بحرانی شده که برای اولین نخستین بار در تاریخ این کشور قیمت هر لیتر بنزین در بمبئی از 100 روپیه گذشته است. در واقع این قیمت تقریبا دو برابر قیمت بنزین در نیویورک آمریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ به طور کلی از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت بنزین در بمبئی 11 درصد رشد کرده و به 100.47 روپیه رسیده است. این میزان معادل 1.39 دلار و به عبارتی حدود 30 هزار تومان است. این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین در نیویورک معادل 79 سنت و یا 17 هزار تومان است.

یکی از عواملی که باعث شده تا طی سال گذشته شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در هند باشیم، افزایش مالیات بر سوخت توسط دولت نارندرا مودی بوده و در واقع دولت هند تلاش کرده تا از این طریق بخشی از بحران فزاینده کمبود بودجه خود را جبران کند.

هم اکنون حدود 60 درصد قیمت بنزین و گازوئیل در هند را مالیات و عوارض آن تشکیل می‌دهد و از سال 2013 تاکنون مالیات حامل‌های انرژی در هند به 6 برابر افزایش یافته است. یکی از دلایل بالا رفتن مالیات بر حامل‌های انرژی این است که به خاطر شیوع ویروس کرونا تقاضا برای بنزین و گازوئیل در این کشور کاهش یافته و دولت نارندرا مودی تلاش کرده تا از طریق افزایش مالیات میزان درآمد خود از محل فروش سوخت در این کشور علیرغم کاهش تقاضا ثابت نگه دارد.

هند سومین واردکننده نفت جهان است و حدود نیمی از نفت وارداتی خود را صرف تولید بنزین و گازوئیل می‌کند.

فروش حامل‌های سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل در ماه می در هند در حدود 33 درصد پایین‌تر از سطح آن در دوران پیش از کرونا بوده؛ چراکه بخش قابل توجهی از سرزمین هندوستان هم‌اکنون با هدف کنترل شیوع کرونا در قرنطینه به سر می‌برد.

ویجی‌یا گوپای، مدیر مالی شرکت بهارات پترولیوم هند که یکی از سه شرکت بزرگ تولیدکننده سوخت در این کشور به شمار می‌رود گفته که من دعا می‌کنم یا قیمت‌ها کاهش یابند و یا دولت مالیات خود بر حامل‌های انرژی را کم کند، در غیر این صورت ما چاره‌ای نداریم جز آنکه دوباره قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش دهیم.

باید توجه داشت که هندی‌ها چند روزی است یک سیاست دو وجهی را در قبال از سرگیری نفت ایران در پیش گرفته‌اند. نخست آنکه امیدوارند با ورود نفت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت در بازار جهانی زیر 70 دلار در هر بشکه باقی بماند و از سوی دیگر خرید نفت از ایران را مشروط به ارائه تخفیف از سوی شرکت ملی نفت کشورمان کرده‌اند.

باید توجه داشت که بخشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ایالت‌های هند به خصوص بمبئی که پایتخت اقتصادی این کشور محسوب می‌شود، به خاطر افزایش‌های اخیر قیمت نفت در بازار جهانی است که هم‌اکنون حدود 70 دلار در هر بشکه خرید و فروش می‌شود. به نظر می‌رسد، مقامات دهلی نو در بحبوحه این بحران افزایش قیمت که می‌تواند به کاهش قابل توجه رشد اقتصادی در شرایطی که شاهد بحران شیوع بالای کرونا و قرنطینه‌های گسترده در این کشور هستیم، منجر شده و یا حداقل روند بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور را محدود کند، به دنبال امتیازگیری از فرصت لغو احتمالی تحریم‌های نفتی علیه کشورمان هستند.