۰ نفر

وزیر نفت؛

صادرات نفت ایران به شدت افزایش یافته است/ قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 499927
صادرات نفت ایران به شدت افزایش یافته است/ قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم

وزیر نفت اعلام کرد: من نگران بازارهای از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. در صورت لغو تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت نفت ایران به بازار پس از لغو احتمالی تحریم ها، اظهار داشت: من نگران بازارهای از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند.

وی افزود: در صورت لغو تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه "اخیراً رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه صادرات نفت ایران گفته که در مدت اخیر افزایش یافته است"، گفت: صادرات نفت ایران در روزهای اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: شرکت ها با امید زیادی در نمایشگاه حضور دارند و نمایشگاه نمایانگر شکست تحریم ها علیه صنعت نفت است زیرا اگر زنده نبود این نمایشگاه کاری از پیش نمی برد, شرکت های ایرانی تقاضا برای خدمات می دهند  و می توانند کار کنند؛ حتی تقاضا برای کار بیشتر دارند و ما هم قبول داریم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت نفت به سرمایه گذاری بیشتر و منابع مالی نیاز دارد، گفت: تا بتوانیم از تمام طرفیت این مجموعه صیانت کرده و طرح ها را با اتکا به تجهیزات ایرانی پیش ببریم‌. در حال حاضر در پروژه های بالادستی در خشکی نزدیک 80 درصد تجهیزات از داخل تامین می شود و در قراردادها تصریح شده که پیمانکاران حق خرید از خارج ندارند. در بخش هایی ضعف داریم یکی از بخش ها تامین لوله های بدون درز فشار بالا و لوله های سی.آر.اس است.

وی افزود: وضعیت گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان مطلوب است و در ماه های اول سال آینده گاز منطقه زابل وصل می شود.

زنگنه یکی از دلایل تعویق در گازرسانی به سیستان و بلوچستان را تمرکز لوله سازان برای تامین لوله های گوره جاسک عنوان کرد و گفت: ظرفیت لوله سازان محدود است و اولویت با گوره جاسک بود. با این حال، گازرسانی داخل شهرها در جریان است و تاخیر جدی ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس احتمالات کار می کنیم اما اعلام عمومی نمی کنم. البته نگران بازیافتن بازارهای از دست رفته نیستیم زیرا اگر تحریم ها برداشته شود بازار به سراغ ما می اید زیرا به دنبال تنوع در فروشندگان هستند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در جریان تحریم تجربه های جدیدی به دست آوردیم، افزود: در خصوص بازاریابی و انتقال پول در صورت رفع تحریم ها در کوتاه ترین زمان به شرایط پیش از تحریم می رسیم. 

زنگنه در خصوص وضعیت صادرات نفت و رفع تحریم ها در دولت جدید امریکا گفت: من پیشگو نیستم اما مقامات سیاسی ما پیام ها را روشن داده اند.

وی با بیان اینکه "مذاکره ای برای تهاتر نفت با آذربایجان نداشته ایم"، افزود: پیش از تحریم ها، با جمهوری آذربایجان پیشرفت های خوبی داشتیم که با تحریم ها دچار اشکال شد اما اگر تحریم ها برطرف شود این مشکلات نیز حل خواهد شد.

وی ادامه داد:  فاز 11 برای زمستان سال آینده به برداشت 15 میلیون متر مکعب در روز می رسد.