۰ نفر

طرح پالایش گاز بیدبلند بهره برداری شد؛

بهره برداری از بزرگ‌ترین تأسیسات فرآورش گازهای همراه نفت

۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴
کد خبر: 499769
بهره برداری از بزرگ‌ترین تأسیسات فرآورش گازهای همراه نفت

طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت ایران با ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب و سرمایه‌گذاری ۳.۴ میلیارد دلار با فرمان رییس‌جمهوری به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی خاورمیانه با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت در گستره استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به‌منظور کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی و تولید محصولات با ارزش به‌ویژه خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، امروز (پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه) با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

مگاپروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ۳.۴ میلیارد دلار به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، سالانه ۱۳.۵ میلیون تن گاز ترش از ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲.۲۵ میلیون تن گاز شیرین از ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ دریافت خواهد کرد و ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت به اندازه دو فاز پارس جنوبی را دارد. در صورتی که این مجتمع با ظرفیت کامل فعالیت کند، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

این ابرپروژه در سال ۱۳۸۲ مصوبه شورای اقتصاد را دریافت کرد. طی اتفاق‌هایی از محدودیت‌های بین‌المللی تا واگذاری از شرکت ملی گاز ایران به یک شرکت ایسنایرانی و تداوم نداشتن تزریق نقدینگی، این پروژه پیشرفت چشمگیری نداشت تا اینکه در سال ۹۳، اجرای آن به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد. پروژه در خرداد سال ۹۵ حدود ۱۹ درصد پیشرفت داشت، اما از اسفند ۹۵ با گشایش اعتبارات اسنادی از طریق صندوق توسعه ملی و سندیکایی بانک‌های پارسیان، صنعت‌ومعدن، ملت و تجارت به عاملیت بانک سپه و تزریق نقدینگی و تداوم تأمین مالی به‌عنوان موتور محرک قوی شتاب بالایی گرفت، به‌طوری‌ که پیشرفت پروژه در طول ۳ سال بسیار چشمگیر بود و به ۹۸ درصد در اسفندماه ۹۸ رسید و پس از ۱۷ سال تکمیل شد.

بیدبلند خلیج فارس، افزون‌بر مجتمع پالایشگاهی که در ۱۷ کیلومتری غرب بهبهان در استان خوزستان احداث شده است، شامل بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله و تأسیسات ذخیره‌سازی در ماهشهر است؛ ۱.۴ میلیون اینچ لوله، نصب ۷ هزار تن تجهزات دوار، نصب ۳۰ هزار تن تجهیزات ثابت، نصب ۱۰ هزار تن مخازن ذخیره، ۳۵۰۰ کیلومتر کابل‌کشی، ۲۰ هزار تن سازه فلزی و یک هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در این پروژه اجرا شده است.

سالانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۰.۵ میلیون تن بوتان، ۰.۶ میلیون تن میعانات گازی، ۰.۹ میلیون تن گاز اسیدی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تولید خواهد شد؛ متان تولیدی این پالایشگاه به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود و اتان نیز خوراک پتروشیمی گچساران خواهد بود تأمین‌کننده خوراک صنایع پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن دناست خواهد بود و مازاد آن به‌منظور تأمین خوراک برخی از مجتمع‌های پتروشیمی به منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر انتقال داده خواهد شد، اما با توجه به اینکه پتروشیمی گچساران هنوز آماده نیست، کل اتان تولیدی به منطقه ویژه منتقل می‌شود و بحث کمبود خوراک این منطقه تا زمانی که ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ وارد سرویس شود برطرف می‌شود. محصولات پروپان و بوتان نیز به‌منظور انجام صادرات به اسکله ماهشهر منتقل می‌شوند.

۶۵ درصد از مجموع سرمایه‌گذاری که در این پروژه از پیمانکاران، سازندگان، مشاوران، تأمین تجهیزات و همه عوامل اجرایی در این پروژه به‌کار گرفته شده، سهم ساخت داخل است و ۶۳ میلیون نفر کارکرد بدون حادثه منجر به فوت در اجرای این پروژه ثبت شده است.

پروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در دوران ساخت و اجرا برای بیش از ۱۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است و پس از بهره‌برداری هم حدود یک هزار نفر در مجموعه فعال خواهند بود که بیش از ۸۵ درصد از مجموع این یک هزار نفر از نیروهای بومی استان خوزستان به‌ویژه شهرستان بهبهان هستند.

پساب خروجی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس صفر است و یک قطره پساب از سایت خارج نمی‌شود؛ حوضچه‌های تبخیری ساخته شده است که پساب‌ها در آن تبخیر می‌شود و افزون بر آن به‌منظور صیانت از کمبود آب در کشور، روزانه حدود یک میلیون لیتر آبی که باید به حوضچه‌های تبخیر وارد شود با استفاده از سیستم‌های جدید بازیابی ZDL (zero discharge liquid) دوباره فرآوری و استفاده می‌شود که مصرف آب مجموعه کاهش می‌یابد.

قرارداد طرح توسعه‌ای جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون به مبلغ ۱.۲ میلیارددلار میان هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۹۷ امضا شد که اجرای این طرح ازسوی بیدبلند خلیج فارس ضمن اینکه به خاموش کردن مشعل‌های منطقه کمک می‌کند، خوراک این پالایشگاه را هم تثبیت می‌کند و افزایش می‌دهد. واحد شیرین‌سازی میعانات گازی یا همان پنتان‌پلاس نیز طرح توسعه دیگر این مجموعه به نام واحد PDH است که میعانات گازی تولیدی مجتمع را به‌عنوان خوراک پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت استحصال می‌کند.