۰ نفر

نماینده مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

تحمیل مدیران غیر متخصص به صنعت نفت پذیرفتنی نیست/ انتقاد از رویکرد برخی نمایندگان مجلس

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳
کد خبر: 473405
تحمیل مدیران غیر متخصص به صنعت نفت پذیرفتنی نیست/ انتقاد از رویکرد برخی نمایندگان مجلس

اجبار نمایندگان مجلس برای به کارگیری مدیران غیرمتخصص در هر بخش یا وزارتخانه قابل پذیرش نیست و نمایندگان تنها می‌توانند به وزرا برای انتخاب مدیران مشورت دهند.

اقتصادآنلاین-محمد عبدی؛ علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه برخی نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران دولتی بخصوص در صنعت نفت دخالت می کنند، گفت: اینکه نماینده مجلس طرف مشورت قرار بگیرد، امری معمول است اما اینکه نماینده مجلس بخواهد نظرات خودش را به مسوولان دولتی تحمیل کند، اشتباه بزرگی است که در کارنامه آن نماینده ضبط خواهد شد.

علی بابایی کارنامی با تاکید بر اینکه قانون همه چیز را مشخص کرده است گفت: در قانون اساسی قوای سه گانه استقلال کامل دارند و بر این اساس هر کدام در عملکرد درون دستگاه اختیار کامل دارند و هیچکس حق ندارد در حیطه مدیریت و عملکرد قوه دیگر اعمال نفوذ کند.

وی اجبار نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بکارگیری نیروها در هر بخش را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: تفاوتی نمی‌کند که نماینده برای انتخاب استاندار، فرماندار، مدیران کل یا مدیران صنعت نفت نظرات خود را به دولت تحمیل کند، یا در سطح بالاتر قصد اعمال نظر داشته باشد، این کار به هیچ عنوان درست نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه تحمیل افراد مورد نظر نماینده مجلس به دولت در هر سطحی باشد، نقض قانون است گفت: اصرار نماینده مجلس به انتخاب مدیران نفتی، تداخل در امور قوه مجریه است و چنانچه علنی شود، می‌تواند در انتخابات دور بعد به عنوان امتیاز منفی برای نماینده مجلس از نظر شورای نگهبان واقع شود.

وی انتصاب مدیران دولتی از باب تعامل را امری معقول توصیف کرد و گفت: اینکه نماینده‌ای فرد لایقی را به دولت پیشنهاد بدهد، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه می‌تواند نقطه مثبتی در تعامل مجلس و دولت باشد.

بابایی پیشنهاد افراد توانمند را حق همه از جمله نمایندگان مجلس دانست و گفت: نماینده مجلس یک شهروند است و از سوی دیگر جایگاه حقوقی دارد، بنابراین می‌تواند برای پیشرفت، تعالی و کمک کردن به تسهیل امور پیشنهاد دهد.

وی افزود: اینکه نماینده مجلس از باب اجبار، سواستفاده از قدرت و به بهانه اینکه نماینده مجلس است، به دولت فشار بیاورد که فلانی وزیر شود، وکیل شود یا فلان مسوول شود، کاری غیرقانونی است.

نماینده ساری در پاسخ به اینکه در بسیاری از موارد افرادی به عنوان مسوول در دستگاه‌های دولتی یا استانی به دولت تحمیل می‌شوند که متخصص نیستند و تجربه لازم را ندارند گفت: این نوع رفتار بدترین عملکرد است. اگر بحث تعامل و پیشنهاد را مطرح می‌کنم، اول اینکه نباید از پیشنهاد فراتر برود و مهمتر اینکه فردی که معرفی می‌شود، باید تخصص و تجربه لازم را داشته باشد.

وی معرفی افراد بی‌تجربه و ناتوان را مصداق معضل آقازادگی توصیف کرد و گفت: امروزه همه مردم نگران این هستند که افرادی بی کفایت از سوی کسانی که مسوولیت دارند، برای تصدی در بخش‌های دولتی معرفی شوند، بنابراین امیدواریم نماینده‌ای پیدا نشود که این انگ و ننگ را بر پیشانی خود و مجلس شورای اسلامی بزند.