۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امضای ١٣قرارداد نفتی با تکیه بر توان داخل/ جلوگیری از خروج ١.۵میلیارد یورو

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
کد خبر: 460464
امضای ١٣قرارداد نفتی با تکیه بر توان داخل/ جلوگیری از خروج ١.۵میلیارد یورو

۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با هدف حفظ جریان کار و اشتغال در صنعت نفت، میان دو شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران و ۱۴ شرکت ایرانی امضا شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛  روز جاری و با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، ١٣قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با هدف حفظ جریان کار و اشتغال در صنعت نفت، میان دو شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران و ۱۴ شرکت ایرانی امضا شد.

گفتنی است ارزش مجموع این قراردادها بیش از یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون یورو اعلام شده است و با اجرای این قراردادها، حدود ۱۸۵هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می‌شود.

در حاشیه این مراسم، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ایده و ابتکار طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را زنگنه در سال ۹۵ مطرح کرد و در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و شورای اقتصاد در سال ۹۷ آن را تصویب کرد.

وی افزود: اهمیت این کار به دلیل نگاه به داخل بوده است و این طرح در زمان برجام با نگاه به توانمندی‌های داخلی تدوین شد.

به گفته کرباسیان، در این طرح کارهای خوبی انجام شده است و باید جایی خارج از نفت، این فعالیت‌ها مستندسازی شود که چگونه دراین شرایط چنین فعالیت‌هایی به مرحله عمل درآمده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: تاکید بر استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل و اختصاص چهار درصد از هر قرارداد برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت از دیگر وجوه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت است.

وی افزود: مرحله نخست قراردادهای این طرح در سال ۹۷ امضا شد و تا کنون به‌طور میانگین این قراردادها ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌اند.

به گفته کرباسیان، سهم ساخت داخل تاکنون بیش از ۷۰ درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود به بیش از  ۸۰ درصد برسد. همچنین ۸۰ درصدنیروهای بومی در پروژه‌های این این طرح به‌کار گرفته شده‌اند و حدود ۱۸ دکل حفاری در این پروژه‌ها مشغول فعالیت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پایان گفت: مرحله سوم قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت هم ان‌شاءالله امسال امضا می‌شودو امیدواریم بتوانیم با اتکا به سرمایه داخلی، این ایده را به مرحله عملیاتی درآوریم.