۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

توزیع قیر رایگان فساد در حوزه قیرسازها را به همراه دارد

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۲۴
کد خبر: 454567
توزیع قیر رایگان فساد در حوزه قیرسازها را به همراه دارد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توزیع قیر رایگان مفاسدی همچون خرید و فروش حواله قیر و همچنین فساد در حوزه قیرسازها را به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه امروز مجلس در مورد قیر رایگان گفت: اگرچه این طرح در جلسه امروز با رأی بالای به تصویب رسید اما من با این طرح مخالفم و به عنوان مخالف هم صحبت کردم.

وی افزود: حامیان و موافقان این طرح و این مصوبه اعتقادشان بر این بود که در روستاها و شهرهای با جمعیت زیر 5 هزار نفر با تخصیص قیر رایگان کارهای رایگان انجام می‌شود و بخشی از هزینه‌ طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی از طریق تخصیص قیر رایگان تأمین می‌شود.

 در این زمینه بخوانید:

قیر تهاتری بازگشت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: درست است که با تخصیص قیر رایگان انجام پروژه‌های عمرانی در روستاها و شهرهای کوچک کمک می‌شود، اما رانت‌ها و فسادهای زیادی در این موضوع اتفاق می‌افتد که گزارش‌های مکرر همه نهادهای نظارتی از این امر حکایت دارد.

طغیانی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و ... همگی بر وجود فساد در تخصیص قیر رایگان در پروژه‌های عمرانی صحه گذاشته و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید کردند که به عنوان نمونه در خرید و فروش حواله قیر این امر نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر خرید و فروش حواله قیر فشار به وزیر برای گرفتن حواله در این باره و نیز کسب محبوبیت در میان مردم حوزه‌های انتخابیه از طریق دریافت حواله قیر از وزیر از جمله این مفاسد است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: رانت و فساد دیگر در بحث توزیع قیر رایگان در حوزه قیرسازها است که 40-30 درصد رانت در این بخش توزیع می‌شود؛ چراکه این قیرسازها در ماجرای تولید قیر رایگان از پرداخت حق و حقوق مندرج در قانون حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده معاف هستند، علاوه بر این حق‌العمل و کارمزد هم دریافت می‌کنند.

طغیانی خاطرنشان کرد: جو مجلس به گونه‌ای است که نمایندگان برای این که بتوانند کاری برای مردم روستاها و شهرهای کوچک انجام دهند، با هر طرحی ولو ناقص و با ایرادات فراوان همراه می‌شوند.

وی افزود: ما نباید در مجلس مصوبه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذرانیم که امکان فساد در آن وجود داشته باشد و بعد بگوییم که نهادهای نظارتی باید جلوی فساد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند. این کار مثل این است که ما در خوردوی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باز بگذاریم و بعد از پلیس بخواهیم جلوی دزد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: با این مصوبه از فردا این موضوع پیش خواهد آمد که نماینده از وزیر سؤال بپرسد و وزیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار دهد، بعد هم به وزیر می‌گوید فلان مقدار حواله قیر به من بده تا سوالم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس بگیرم و ما پیش از این از این گونه موارد زیاد داشتیم.