۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

عملکرد چینی‌ها در توسعه میدان آزادگان جنوبی مطلوب نبود/ ارزش و ریسک این میدان بالاست

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
کد خبر: 453938
عملکرد چینی‌ها در توسعه میدان آزادگان جنوبی مطلوب نبود/ ارزش و ریسک این میدان بالاست

در سال ٨٨ سه قرارداد نفتی در میدان نفتی آزادگان منعقد شد که در بخش جنوبی آن به دلیل کم کاری طرف چینی تا سال ٩٣ پروژه پیشرفت چندانی را تجربه نکرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روز جاری قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و واحد فرآورش مرکزی با ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه با حضور وزیر نفت امضا شد.

در حاشیه این مراسم مجید دهقانی مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در طول سال ٨٨، سه قرارداد نفتی در بخش های شمالی، مرکزی وجنوبی میدان نفتی آزادگان با طرف چینی منعقد شد، بعد از گذشت ۵ سال شاهدپیشرفت ۶٠ درصدی در دومیدان مذکور بودیم اما در میدان آزادگان جنوبی که عمده رزرو در این بخش از میدان است، طرف خارجی عملکرد خوبی نشان نداد وما مجبور به توقف همکاری شدیم. سوال کلیدی این است که چرا این اتفاق افتاد که البته پاسخ آن کاملا فنی است.

ولی اگر ما در سال ٩٣ با طرف چینی قطع همکاری نمی کردیم و ادامه می دادیم، هنوز در حال مذاکره و توافق بودیم و یا در بهترین حالت مجبور بودیم قرارداد را به نفع طرف چینی تعدیل می کردیم.

در نتیجه سپردن این بخش از میدان به شرکتهای داخلی اقدام بسیار حائز اهمیتی بود. به گفته دهقانی تا کنون تقریبا ۶٧ درصد پیشرفت پروژه درمیدان  آزادگان جنوبی داشتیم که سرمایه گذاری ٢ میلیارد دلاری از ابتدا تا پایان برای این طرح در نظر گرفته ایم  که در مقیاس سایر میادین نفتی رقم بالایی است.