۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کرونا خوراک پتروشیمی‌ها را ارزان کرد/ افت ١٠درصدی قیمت اتان

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵
کد خبر: 452420
کرونا خوراک پتروشیمی‌ها را ارزان کرد/ افت ١٠درصدی قیمت اتان

با شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت، مجوز کاهش ١٠ درصدی نرخ خوراک آنان برای پتروشیمی ها از سوی وزارت نفت ابلاغ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در پی افت شدید قیمت نفت در سال جاری شاهد عقب نشینی قیمتی در خصوص سخت نیز بودیم . همچنین سایر فرآورده‌های مشتق از نفت نیز با کاهش قیمت در بازارهای جهانی همراه بوده و پتروشیمی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

در این میان اتان که بعنوان یکی از اصلی ترین خوراک واحد‌های پتروشیمی محسوب می شود دستخوش تغییر قیمت شده است. تا پیش از این قیمت اتان مصرفی پتروشیمی‌ها طبق فرمولی محاسبه می‌شد که فاکتورهای متغیر آن پلی‌اتیلن و نفتا بودند. با وجود این فرمول اما کف قیمتی ۲۲۰ دلاری و سقف ۴۰۰ دلاری در هر تن تعیین شده بود.  البته این فرمول همانگونه که در بالا ذکر شد به دلیل کاهش قیمت نفت در جهان چندان کاربرد نداشت.

در نتیجه اخیرا وزیر نفت کاهش قیمت کف فروش اتان را ابلاغ کرد.

در متن ابلاغیه، آمده که با توجه به گزارش‌های  جلسه ۱۳ خرداد ۹۹ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و نظر ریاست جمهوری و با توجه به نشست ۲ تیر ۹۹ بین همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اتیلن و نیز مسوولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد اصلاح نرخ خرید اتیلن از شرکت‌های تولیدکننده آن، با هدف جلوگیری از زیان‌دهی واحدهای تولیدکننده اتیلن، کف قیمت فروش گذشته اتان را، با ۲۰ دلار کاهش معادل ۲۰۰ دلار در تن تعیین می‌شود.

با توجه به این ابلاغیه و قیمت کف ۲۲۰ دلاری قبل، ‌ قیمت خوراک اتان برای تحویل به واحدهای تولید اتیلن، حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است که علاوه بر رقابتی کردن قیمت تولید محصولات پتروشیمی، بر روی سود شرکت‌های وابسته به این محصول در بورس نیز موثر خواهد بود.