۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آغاز به کار نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در پتروشیمی/ کاهش بروکراسی‌های بورسی برای ورود نقدینگی به صنعت پتروشیمی

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۲۵
کد خبر: 417406
آغاز به کار نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در پتروشیمی/ کاهش بروکراسی‌های بورسی برای ورود نقدینگی به صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی بعنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور می تواند نقش بسزایی در رونق تولید ملی و حمایت از ساخت داخل داشته باشد که این مهم در «نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» به نمایش گذاشته شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری اولین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با تمرکز بر شرکت های زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

در ابتدا غلامحسین مظفری مدیر عامل منطقه آزاد کیش با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری گفت: در صنعت پتروشیمی که یکی از صنایع پیشران کشور است حمایت از ساخت داخل به خوبی دیده می شود که ما نتیجه آن را در نمایشگاه پیشرو خواهیم دید. 

 وی در ادامه افزود: ١۵۵ شرکت مرتبط با نفت در کیش فعال هستند که ٢٨٠٠ نفر نیرو مشغول به کار دارند . در کنار همه ظرفیت های موجود در کیش ، مرکز نوآوری‌های مرکز کیش می‌تواند نقش مهمی را در حوزه شرکت های دانش بنیان داشته باشد. 

وی تاکید کرد، قطعا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف جهش دوم صنعت پتروشیمی در کشور داشت باشد.

در ادامه، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به نقش این نمایشگاه در ایجاد ارتباط دقیق میان عرضه و تقاضای تجهیزات مورد نیاز در صنعت پتروشیمی گفت: ما در این همایش دنبال آن هستیم که ارتباط مستقیم و بی واسطه با شرکت های دانش بنیان داشته باشیم که این مهم در نمایشگاه حمایت از ساخت داخل محقق خواهد شد.

وی افزود: برخی ادعا می کنند تحریم باعث شده که به سمت توانمندی داخلی برویم اما باید بگوییم که این دلیل به تنهایی عامل رویگردانی صنعت پتروشیمی به سمت ساخت داخل نیست. بلکه این اعتقاد در صنعت پتروشیمی شکل گرفته که اتکا به توانمندی‌های داخلی می تواند راه‌گشای نیارهای این صنعت باشد. اما اگر بگوییم که ١٠٠ درصد نیازهای صنعت پتروشیمی را در داخل کشور تامین می کنیم تنها شعار است ولی می توان ادعا کرد که بیش از ٨٠ درصد از نیازهای صنعت پتروشیمی را در داخل کشور بومی سازی شود مطلوب خواهد بود که این موضوع در حال حاضر در کشور انجام می شود اما دو نکته اصلی باید همچنان مورد نظر صنعتگران و سازندگان داخلی باشد، افزایش کیفیت و بالابردن سرعت تحویل کالا که قطعا می تواند مزیت رقابتی تجهیزات داخلی را بالا ببرد.

وی در ادامه افزود: قصد و نیت اصلی حمایت از ساخت داخل ، افزایش اشتغال مولد و رشد تولید حقیقی در کشور است و از همین جا اعلام می کنیم که اگر شرکتی این دو مهم را در نظر نگیرد ، ما نمی توانیم از آن شرکت داخلی حمایت کنیم. 

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ادامه گفت: قدم بزرگتر این است که شرکت های داخلی در حوزه فن آوری نیز پیشتاز باشد و بتواند مشکلات ما مرتفع کند، یعنی شرکت دانش بنیان ایرانی ، مسایل صنعت‌گران پتروشیمی را حل کنند.

ربیعی با اشاره به ممتاز بودن صنعت پتروشیمی گفت: یکی از مزیت های صنعت پتروشیمی ما تنوع خوراک در کشور است که به جرات می‌توان گفت هیچ کشوری چنین تنوعی را ندارد، از سوی دیگر بازار بسیار مطلوبی در کشور در حوزه پایین دست پتروشیمی وجود دارد که فروش محصولات پتروشیمی تضمین شده است . 

وی افزود: شاید در نگاه اول خود صنعت پتروشیمی با توجه به میزان سرمایه گذاری اولیه اشتغال چندانی ندارد اما با تکمیل زنجیره ارزش این صنعت زمینه های اشتغال بسیاری در صنایع پایین دست فراهم می شود. 

ربیعی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر نفت در خصوص سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: در صنعت پتروشیمی در سال های آینده باید ۴٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود و این در حالی است که کل سرمایه گذاری های انجام شده از ابتدای انقلاب تا کنون ۵۵ میلیارد دلار است.

وی در پایان با اشاره به غول نقدینگی موجود در کشور گفت : ما نباید از این نقدینگی بترسیم بلکه باید آن را به سمت صنایع مختلف روانه کنیم که مهم ترین نهاد بازی‌ساز در این بین سازمان بورس است. اما متاسفانه به حدی بروکراسی موجود برای بورسی شدن شرکت ها زیاد است که بنگاه‌ها از ورود به بورس منصرف می شوند . ربیعی تاکید کرد: در این میان نیاز مبرم به همکاری و همدلی مسولان بورسی است تا هم نقدینگی سرگردان به سمت صنعت پتروشیمی روانه شود و هم عموم مردم از سودهای موجود در این صنعت بوسیله خرید سهام شرکت های فعال در حوزه پتروشیمی بهره مند شوند.

در ادامه مجید محمدپور مدیر عامل انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به حضوز  هلدینگ خلیج فارس در این نمایشگاه گفت: بسیار جای دلگرمی است که در رویدای هر دو سوی عرضه و تقاضا یعنی هلدینگ خلیج فارس و سازندگان تجهیزات صنعت نفت وجود دارند.

وی با تاکید بر حضور ٧٢٠ شرکت در این انجمن و ایجاد اشتغال مستقیم ٨٠٠ هزار نفری در شرکت های عضو گفت: گردش مالی اعضای این انجمن بالای ٢.٧ میلیارد دلار است که در  ساخت و تولید ١٠ گروه کالایی اصلی مورد نیاز صنعت نفت، فعال هستند.

محمدپور با اشاره به توانمندی ساخت داخل در حوزه صنعت نفت گفت: در حال حاضر کشور ما به این توانمندی رسیده که بیش از ۶٠ درصد از نیازهای صنعت نفت در تجهیزات بومی سازی شده است که البته باعث افتخار است که این فن آوری و تکنولوژی قابلیت انتقال به خارج کشور را دارد.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه سازندگان تجهیزات گفت: کمبود تقاضا، موانع پرداختی از سوی شرکت ها و مطالبات معوق، خرید بی رویه از خارج و رقابت‌های نابرابرانه با شرکت های خارجی از مهم تاریخ چالش های پیش روی صنایع مرتبط با نفت است . اما تنها درخواست این انجمن ایجاد شرایط یکسان میان رفتار با سازندگان داخلی و شرکت های خارجی است که سبب از بین رفتن موضوع خودتحریمی خواهد شد.  

محمدپور همچنین با ابراز نگرانی از ظرفیت خالی موجود در میان اعضای این انجمن گفت: در حال حاضر ۴٩ درصد ظرفیت این انجمن در اختیار صنعت نفت است و متاسفانه بالغ بر ۵٠ درصد از ظرفیت اعضای این انجمن خالی است.

097b4b18-c7c1-4dcc-b072-75690523278c

feb42423-9f98-4943-b5db-aaff550d759a