۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی ابعاد تاثیرانتقام ایران بر قیمت نفت/ پتانسیل رشد دو برابری قیمت طلای سیاه

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۰
کد خبر: 407009
بررسی ابعاد تاثیرانتقام ایران بر قیمت نفت/ پتانسیل رشد دو برابری قیمت طلای سیاه

ایران گزینه های متعددی برای انتقام از رفتار خصمانه آمریکا دارد که انتخاب هریک از این گزینه ها به رشد حداقل 10 دلاری قیمت نفت ختم خواهد شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ قیمت نفت روز گذشته به واسطه شوک خبری ترور سردار سلیمانی به فرمان رئیس جمهور آمریکا با جهش نزدیک 5 درصدی روبرو شد. هرچند امریکا اعلام کرد که هدفش شروع جنگ نبوده، اما از منظر تحلیل‌گران سیاسی، این عمل غیرمنطقی کاخ سفید، نوعی تحریک نظامی ایران به شمار می رود.

از سویی دیگر باید در نظر داشت که خاورمیانه و جهان منتظر قصاص ایران برای انتقام جویی از خون به ناحق ریخته شده سردار بزرگ کشور هستند. با اینکه هیچ یک از حوزه های نفتی در حمله آمریکا مورد هدف قرار نگرفته‌اند اما این ترور پیام بزرگی به بازارهای جهانی نفت داد. چراکه اغلب منافع آمریکا در خاورمیانه و در حوزه های نفت خیز قرار دارند و ماجرای انتقام جویی از این عمل آمریکا، به احتمال زیاد در نزدیکی یکی از مناطق نفتی تحت حفاظت آمریکا باشد.

اما به دلیل اینکه زمان و مکان این انتقام جویی از سوی ایران مشخص نیست، تحلیل‌گران در هاله ای از بیم نسبت به آینده نفت صحبت می کنند. ولی موردی که به وضوح مشخص است، افزایش ریسک سیستماتیک شرکت های نفتی و خطوط انتقال نفت واقع در خاورمیانه است.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که انتقام ایران از عراق آغاز خواهد شد چراکه آمریکا از عراق بعنوان سپر دفاعی و منطقه جنگی خود یاد می کند و البته حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در عراق نیز بیشتر از سایر کشورها است. ولی باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که به دلیل بالا بودن ضریب نفوذ شرکت های آمریکایی در صنعت نفت عراق، آمریکا همچون سفارت خانه خود، از مناطق نفتی این کشور نیز حفاظت خواهد کرد. در این بین برخی منابع خبری گزارش کردند که شرکت های نفتی امریکایی مستقر در عراق، چند روز پیش از این، اقدام به خارج کردن نیروهای خود از این کشور نمودند.

در این بین نیز برخی تحلیل‌گران بر این باورند که ایران می تواند با اقدامات خود، هزینه انتقال نفت از خاورمیانه و به ویژه بندر فجیره را افزایش دهد. گفتنی است یکی از مالکان شرکت های دریانوردی مستقر در آمریکا خبر از افزایش 120 درصدی قیمت حمل نفت خام در محدوده خاورمیانه داد. این در حالی است که به عقیده تحلیل‌گران مسائل نفتی، هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران در حوزه منافع امریکا می تواند حداقل قیمت نفت را 15 درصد افزایش دهد.

از سویی دیگر، تنگه هرمز بعنوان شاهراه عبور نفتکش‌ها، می تواند یکی دیگر از گزینه های در دسترس ایران برای انتقام باشد. گفتنی است 20 درصد از حجم نفت جابه‌جا شده در دنیا از این تنگه عبور می کند که هرگونه حادثه ای در این منطقه، قیمت نفت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما گزینه نهایی که دنیا از آن واهمه دارد رخ دادن یک جنگ تمام عیار میان ایران و ایالات متحده است. البته تاریخ گواه آن است که ایران هیچگاه آغاز کننده جنگی نبوده ولی به گواه همان تاریخ، آمریکا دست کم 45 بار به خاک کشورهای دیگر تعرض کرده اند. در نتیجه با وجود ترامپ و تصمیمات خلق الاساعه این تاجر، در صورت بروز هرگونه جنگی، قیمت نفت پتانسیل دو برابر شدن را دارد.

17

با این تفاسیر اما قیمت نفت برنت روز گذشته تنها برای لحظاتی سقف قیمتی 100 روز خود را شکست و در محدوده 69 دلار قرار گرفت. این در حالی است که با فروکش کردن هیجانات، روند اصلاحی قیمت نفت آغاز شد و سرانجام در محدوده 68 دلار و 60 سنت به کار خود در اولین هفته از سال جدید میلادی پایان داد. این طور به نظر می رسد که پیام ایران در خصوص معین نبودن زمان انتقام جویی، معامله گران نفتی را تا حدی مجاب کرده که حادثه هولناکی در روزهای نزدیک در کمین نفت نخواهد بود.