۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

۳۲ میلیارد دلار به ثروت ملی افزوده شد/ جزئیات دومین مخزن بزرگ نفتی کشور

۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبر: 393663
۳۲ میلیارد دلار به ثروت ملی افزوده شد/ جزئیات دومین مخزن بزرگ نفتی کشور

میدان جدید نفتی تازه کشف شده که اسم آن نام‌آوران اعلام شد با دارا بودن ذخیره ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا و در نظر گرفتن ضریب بازیافت یک درصد، عملا ۵۳۰ میلیون بشکه نفت معادل ۳۲ میلیارد دلار به ثروت ملی کشور افزوده شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ صبح امروز بیژن زنگنه وزیر نفت طی مراسمی، جزئیات میدان تازه اکتشاف شده نفتی را اعلام کرد. وی با اشاره به عمق قابل توجه این میدان گفت: این دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در ایران و نخستین لایه بزرگ، لایه آسماری گچساران با ٥٤ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا بوده است. وی افزود: اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند، «نام‌آوران» گذاشته شد.

زنگنه با تاکید بر اینکه مخزن کشف شده ٥٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد، افزود: عملیات اکتشاف این میدان با پیشرفته‌ترین روش‌های اکتشافی به عنوان یک اکتشاف فناورانه و یک کار جدید اکتشافی با سه حلقه چاه از سال ٩٥ آغاز شد و با توجه به اینکه حدود ٣١ میلیارد بشکه اکتشاف‌های پیشین بوده است، حدود ٢٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت درجای کشور و ٢.٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل برداشت کشور افزوده می‌شود.

زنگنه در خصوص موقعیت این میدان با اشاره به اینکه نام‌آوران به وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع در عمق تقریبی ۳۱۰۰ متر با لایه نفتی به ضخامت حدود ۸۰ متر است، گفت: تاکنون از این مخزن ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا کشف شده است که احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و جنوب شرقی به‌طور قابل توجهی وجود دارد.

وی با تأکید بر اهمیت فناوری در ضریب بازیافت یا میزان برداشت اظهار کرد: با هر یک درصد ضریب بازیافت از ۵۳ میلیارد بشکه نفت، ۵۳۰ میلیون بشکه با قیمت کنونی ۳۲ میلیارد دلار ثروت به کشور اضافه می‌شود بنابراین باید همه اهتمام خود را در بحث توسعه فناوری و تحقیقات و پژوهش و فناوری در بخش بالادست نفت متوجه افزایش ضریب بازیافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه توسعه‌ای وزارت نفت برای این میدان‌ها در قالب برنامه‌هایی است که برای آب تیمور، منصوری، سپهر و جفیر خواهیم دید، افزود: برنامه متمایزی برای این میدان‌ها نداریم اما باید از این میدان‌ها استفاده شود و این ذخایر کشور است که بر آن افزوده می‌شود.

در ادامه سید صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت افزود: از لحاظ وسعت جغرافیایی این میدان با مساحت کشور لوکزامبورگ، سه برابر کشور بحرین و کلانشهر تهران برابری می‌کند.

وی ادامه داد: این میدان در جنوب‌غربی شهر اهواز و بین میدان‌های نفتی آب‌تیمور، سوسنگرد، جفیر، سوسنگرد، دارخوین و سپر واقع شده که با در نظر گرفتن ضریب بازیافت ۱۰ درصد در حقیقت ۲.۲ میلیارد بشکه به ذخایر اکتشاف شده قبلی این میادین می‌افزاید.

هندی در پایان گفت: لایه زمین‌شناسی میدان «نام آوران»، «ایلام» است. با تله نفتی مرکب موفق به این کشف بزرگ شدیم، این مسیر و ریل‌گذاری جدید نیز ادامه خواهد داشت چراکه روش‌های طاقدیسی در اکتشاف قدیمی شده و از روش لایه‌های چینه‌ای در این اکتشاف بهرا بردیم.

وی در خصوص تدوین اطلس اکتشافات نفتی از ابتدای تاریخ نفت در ایران نیز گفت: اطلس اکتشافات مخازن نفت و گاز که توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تدوین شده، تمام کشفیات بعد از انقلاب را در خود جای داده است. در این بین ۷۳ میدان گازی و نفتی کشف شده که ۳۶ میدان نفتی و ۳۷ میدان گازی است. این اطلس دو زبانه بوده و خاوی تمام اطلاعات میادین نفتی ایران از ۱۱۰ سال قبل تا کنون است.