۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جدیدترین ابعاد بین‌المللی حادثه آرامکو/ از اختلال در پالایشگاه‌های چین تا جهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبر: 382214
جدیدترین ابعاد بین‌المللی حادثه آرامکو/ از اختلال در پالایشگاه‌های چین تا جهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

تاثیر حمله به آرامکو به بازار محصولات پتروشیمی و نیز پالایشگاه‌های چینی در خصوص تحویل محموله‌های نفت خام رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ با گذشت یک هفته از حمله به آرامکو، ابعاد جدیدی در خصوص تاثیرات این حمله و محو شده پنج میلیون بشکه تولید نفت عربستان از بازارهای جهانی پدیدار شده است که از مهم ترین آن‌ها جهش قیمت محصولات پتروشیمی و اختلال در تحویل محموله نفت خام در پالایشگاه های چین است.

در این میان دو پالایشگاه مربوط به پتروچاینا که قرار بود محموله های خود را در پایان اوکتبر تحویل بگیرند اعلام کردند که این محموله های را به تاخیر یک هفته ای دریافت خواهند کرد.

همچنین یک پالایشگاه دیگر متعلق به شرکت سینوپک چین  از آرامکو اطلاعیه‌ای مبنی بر عدم امکان دریافت نفت فوق سبک دریافت کرده و به جای نفت سبک قرارداد ماهانه، نفت سنگین عرب را برای بارگیری در سپتامبر دریافت خواهد کرد. بعلاوه به جای نفت فوق سبک که قرار بود در اکتبر بارگیری کند، نفت عرب مدیوم دریافت می‌کند.

این در حالی است که مسئولان عربستان سعودی در تلاش هستند تا احیای تولید نفت این کشور را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند اما به اعتقاد کارشناسان برخی از مشتریان آسیایی این کشور در کوتاه مدت با کمبود عرضه نفت عربستان مواجه خواهند شد.

اما این تنها اثر بین المللی حادثه آرامکو نبود. در بازارهای آسیایی، قیمت محصولات پتروشیمی رو به افزایش است. براساس داده‌های منتشر شده از سوی موسسه مشاوره‌ای وود مکنزی ، قیمت‌های اسپات مونواتیلن گلایکول و پلی‌اتیلن در بازار آسیا به دنبال انتشار خبر حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، جهش قابل‌توجهی داشت.

دلیل اصلی این جهش قیمت نقش به‌سزای عربستان در تولید سالانه سالانه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مونواتیلن گلایکول و ۹ میلیون تن پلی‌اتیلن است. به اذعان مسئولین چینی، قیمت‌های اسپات مونواتیلن گلایکول در بازار داخلی و مهم چین به ۵ هزار و ۲۰۰ یوآن افزایش یافته که 400 یوان بالاتر از معاملات هفته گذشته است. از سوی دیگر  قیمت‌های وارداتی بر مبنای سی‌اف‌آر چین نیز با افزایش ۳۰ تا ۴۰ دلاری به ۶۰۰ دلار رسیده است.