۰ نفر

پدیدار در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

دلایل ناکامی بورس انرژی در فروش نفت/راهکار حل چالش در معاملات سلف است

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبر: 381604
دلایل ناکامی بورس انرژی در فروش نفت/راهکار حل چالش در معاملات سلف است

منطبق نبودن شرایط عرضه نفت خام در بورس انرژی با واقعیت‌های درون کشور دلیل اصلی فروش نرفتن نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انژی است.

به گزارش اقتصادآنلاین روز گذشته دو میلیون بشکه نفت خام سبک برای پانزدهمین مرتبه در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شد که به دلیل پیدا نشدن مشتری، معامله ای انجام نشد.

گفتنی است از نخستین مرحله عرضه نفت خام سبک در بورس انرژی (ششم آبان سال گذشته) تاکنون تنها دو میلیون بشکه نفت خام سبک به فروش رفته که اولین محموله آن در اولین عرضه فروخته شد. اما پس از آن دیگر شاهد موفقیت چندانی برای فروش نفت از طریق بورس انرژی نبودیم.

در رابطه با دلایل ناکامی این بازار در فروش نفت خام رضا پدیدار به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از اصلی ترین عوامل این ناکامی، حداقل تناژ محموله های نفت خام است. طبق اطلاعیه های بورس انرژی حداقل حجم هر محموله برابر با 35 هزار بشکه است که به گفته پدیدار، حمل و نقل این میزان محموله در عمل نشدنی است چراکه حداقل ظرفیت بارگیری نفتکش ها 700 هزار بشکه بوده و هر خریدار باید 20 محموله از نفت خام سبک را خریداری کند تا بتواند آن را با کشتی به محل دیگری برساند.

از این رو به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، روش های اجرایی و عملیاتی عرضه نفت خام در بورس انرژی با واقعیت های درون کشور منطبق نشده است. وی در ادامه افزود: از سوی دیگر به دلیل مسائل تحریمی، مشتریان خارجی نیز تمایلی به خرید نفت خام از بورس انرژی ندارند. در نتیجه هم افزایی مشکلات اجرایی در بورس انرژی و مسائل مرتبط با تحریم سبب شده تا موفقیتی در فروش نفت از طریق بورس انرژی نداشته باشیم.

پدیدار اما راهکاری هم برای بهبود شرایط فروش نفت در بورس انرژی ارائه داد که به معاملات سلف نفتی برمی‌گردد. در این رابطه رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: باید قبول کنیم یکی از مشکلات موجود، ساز و کارهای نادرست است و باید این شیوه نامه ها تصحیح شود. برای مثال در بورس های بین المللی، بورس معاملات سلف یا کاغذی رایج است که ما از این فرصت در بورس انرژی بی بهره هستیم. در معاملات سلف، کالایی مانند نفت بصورت کاغذی خرید و فروش می شود. یعنی به خریدار این فرصت داده می شود تا کالای خریداری شده را بصورت فیزیکی تحویل نگیرد و یا در زمانی دیرتر تحویل گیرد. این موضوع می‌تواند راهگشای چالش فعلی فروش نرفتن نفت در بورس انرژی باشد. چراکه خریدار بخش خصوصی توانایی خرید یک میلیون بشکه در جریان یک معامله را ندارد. اما مطابق با معاملات سلف می تواند طی چندین معامله نفت را خرید کرده و در زمان آینده حمل کند و اجباری به تحویل محموله در آینده نزدیک نیست.