۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

پیش‌بینی‌ها از نفت سه رقمی/ آینده پُرابهام طلای سیاه

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 364161
پیش‌بینی‌ها از نفت سه رقمی/ آینده پُرابهام طلای سیاه

تداوم نوسانات شدید قیمت درماه های اخیر کم سابقه بوده و کارشناسان بر این باورند تادامه روند بی ثباتی در نهایت به افزایش شدید قیمت نفت دامن خواهد زد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ هرچند که داده های ضعیف از رشد اقتصاد جهانی و تهدید قیمت کامودیتی ها از سوی  جنگ تعرفه ای، سبب افت قیمت نفت شده است اما تداوم ناامنی ها در منطقه خلیج فارس و غیبت ایران و ونزوئلا از بازارهای جهانی قیمت طلای سیاه را با جهش قابل ملاحظه ای تا پایان سال جاری میلادی روبرو خواهد کرد.

در این بین رضا پدیدار عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:  همواره تجارت و بازرگانی همواره با ریسک های متعددی روبرو بوده است و نمی توان گفت که این ناامنی‌ها در حد مقطعی می‌تواند تاثیر بلندمدت بر نوسانات قیمت نفت داشته باشد. اما از آنجا که همواره در بازارهای جهانی، سمت تقاضا برای نفت از سمت عرضه سنگین‌تر است، تداوم چنین تنش‌هایی می‌تواند قیمت نفت را در دو ماه آینده با نوسانات قابل توجهی روبرو کند که بازگشت نفت 75 دلاری دور از ذهن نخواهد بود. این در حالی است که پدیدار پیش بینی می‌کند اگر عرصه بر عرضه نفت به دلیل وجود ناامنی و همچنین تشدید تحریم کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا، قیمت نفت می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی به 100 دلار نیز صعود کند.

وی یکی از اصلی‌ترین دلایل این ادعای خود را تعلل برخی کشورهای متقاضی نفت برای ثبت سفارش جدید خرید می‌داند. وی در این باره می‌افزاید: در حال حاضر میزان تقاضای خرید بالاتر از میزان عرضه نفت خام است ولی سوال اینجاست که چرا قیمت ها در بازارهای جهانی افزایش نیافته است؟ به گفته این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، بسیاری از کشورهای بزرگ که مصرف کننده عمده نفت خام هستند، در حال حاضر از ذخایر استراتژیک خود مصرف کرده و به طور موقتی از ثبت سفارش جدید خرید نفت خودداری می کنند. در نتیجه تقاضای فعال جدیدی به بازار ارائه نشده و قیمت ها افزایش نیافته است. به نظر پدیدار تا سطح معینی کشورها می‌توانند از ذخایر استراتژیک خود برداشت نمایند و پس از آن شاهد در رفتن فنر تقاضای نفت خام خواهیم بود.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، دلیل عمده تعلل در خرید نفت خام توسط این کشورها را، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا دانست. همانطور که در حال حاضر نیز سستی در سمت تقاضا را شاهد هستیم و همین نیز سبب فشار بر قیمت نفت خام شده است.