۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خودباوری، رمز غلبه بر تحریم‌ها در پالایش نفت بندر عباس/ گازهای مشعل در شبندر بازیافت می‌شوند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۵
کد خبر: 351167
خودباوری، رمز غلبه بر تحریم‌ها در پالایش نفت بندر عباس/ گازهای مشعل در شبندر بازیافت می‌شوند

پالایش نفت بندر عباس در سال گذشته با تلاش‌های صورت پذیرفته توانست پروژه ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز را اجرایی کند.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده - مدیرعامل‌شرکت پالایش نفت بندرعباس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به تشریح دستاوردهای این شرکت در سال گذشته پرداخت. وی در این خصوص گفت: در سال گذشته پروژه ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس با تلاشهای شبانه روزی مجموعه مدیران، کارکنان و متخصصان متعهد این شرکت و بهره گیری از خدمات پیمانکار تکمیل گردید و با حضور رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری رسید و هدف مهم آن تولید فرآورده های نفتی با کیفیت و سوختی پاک مطابق با استاندارد های روز دنیا و همچنین حفظ و صیانت از محیط زیست با کاهش انتشار آلایندها در هوا بوده است.

این پروژه در راستای تکمیل واحدهای عملیاتی این پالایشگاه و خودکفایی کشور با افزایش تولید بنزین و همچنین بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز تولیدی پالایشگاه مطابق با استانداردهای روز دنیا اجرا شد و در نتیجه این پروژه گوگرد بنزین تولیدی پالایشگاه از حدود PPM 400 به کمتر ازPPM 10 کاهش و کیفیت آن به استاندارد یورو5 (EURO 05) ارتقاء یافت و با کاهش میزان گوگرد نفت گاز تولیدی پالایشگاه از حدودPPM 10000 به کمتر ازPPM 50 ، کیفیت این فرآورده نیز به استاندارد یورو 4 (EURO 04)بهبود یافت.

هاشم نامور درباره طرح‌های جلوگیری از خام فروشی نفت نیز گفت: پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از 10 شرکت پالایشی کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با همت و تلاش متخصصان داخلی ساخته شد و به عنوان تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه می باشد که در مرداد ماه سال 1376 با ظرفیت پالایش 232 هزار بشکه در روز مورد بهره برداری قرار گرفت. با توجه به فن آوری های جدید و پیشرفته ای که در طراحی این پالایشگاه استفاده شده است، استعداد توسعه صنعتی برای ارتقاء کمی و کیفی فرآورده های نفتی در این پالایشگاه دیده شد و بر همین اساس در سال 1387 و اجرای فاز اول افزایش ظرفیت و با رفع تنگناهای پالایشی و اعمال تغییرات در واحدهای تقطیر شماره 1 و 2 پالایشگاه، ظرفیت پالایشی حدود 38 درصد افزایش یافت و در نتیجه ظرفیت پالایش نفت از 232 هزار بشکه به 320 هزار بشکه در روز رسید.

در سال 1391 نیز و با اجرای فاز 2 افزایش ظرفیت و در راستای اجرای طرح های بهینه سازی و بهبود فرآیند توسط کارکنان و مهندسین پرتلاش این شرکت، طرح مبتکرانه افزایش 30 هزار بشکه ای ظرفیت پالایشگاه بدون هزینه و هیچ گونه سرمایه گذاری و تنها با تزریق مستقیم میعانات گازی ونفت خام سبک میدان نفتی هنگام به واحدهای تقطیر و کاهش گرانروی و باانجام تغییرات بر روی پارامترهای عملیاتی و فرآیندی اجرا شد که در نتیجه ظرفیت پالایشی از 320 هزار بشکه به 350 هزار بشکه افزایش یافت و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی بخصوص بنزین و گازوئیل را به همراهداشت و هم اکنون نیز با همین ظرفیت در حال فعالیت است.

وی در خصوص تحریم یک سال گذشته آمریکا و تاثیر آن بر شبندر گفت: بدون شک وجود تحریمها بی تاثیر نیست بخصوص اینکه در سال گذشته در تلاش برای تکمیل پروژه ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز اثرات تحریم بخوبی آشکار بود، اما با تقویت خودباوری، اتکاء به توان و دانش داخلی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز و تبدیل تهدیدها به فرصت و تلاش شبانه روزی عملیات اجرایی پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس انجام شد. در این پروژه بیش از 65 درصد دستگاهها، قطعات و تجهیزات استفاده شده ساخت داخل است که می توان گفت که تحریم موجب ارتقاء توانمندی شرکت های داخلی برای حضور موثرتر در عرصه های اقتصادی و صنعتی کشور و همچنین ایجاد روحیه اعتماد به نفس وخودباوری نسبت به توان و تولید داخلی گردید.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم و بی نظیر در صنعت پالایش نفت تولید  اسیدکلریدریک مورد نیاز صنایع پالایشگاهی توسط نیروهای خلاق، متخصص پالایشگاه بندرعباس بود که تا پیش از این با صرف هزینه هایسنگین ارزی و مدت زمان طولانی منحصراً از خارج کشور تامین می شده است. همچنین ساخت قطعه الکتریکی کنترل کننده گرمکن واحد احیاء کاتالیست نیز از دیگر دستاوردهای این شرکت است که با مهندسی معکوس و تحلیل عملکرد قطعه ساخته شد و موجب جلوگیری از توقف تولید و خروج ارز و عدم وابستگی به خارج از کشور گردید.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس به طرح‌های در دست اقدام این پالایشگاه اشاره کرد و گفت:یکی از مهمترین طرح هایی که شرکت پالایش نفت بندرعباس به دنبال آن بود افزایش کمیت و بهبود کیفیت محصولات و فرآورده ای نفتی بود

که با تلاش و پیگیری های صورت گرفته پروژه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه تکمیل و راه اندازی شد که در نتیجه موجب افزایش 4 میلیون لیتری تولید بنزین و بهبود کیفیت این محصول مطابق با استاندارد یورو 5 و همچنین تولید نفت گاز با استاندارد یورو 4 شد. از دیگر طرح های مهم و بزرگ توسعه پالایشگاه بندرعباس می توان به طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین اشاره کرد که مطالعات امکان سنجی آن انجام شده و هدف آن کاهش میزان نفت کوره تولیدی و تبدیل آن به محصولات سبک تر با ارزش افزوده بیشتر است و به موجب این طرح میزان تولید نفت کوره به کمتر از 10 درصد و میزان گوگرد آن به کمتر از یک درصد کاهش می یابد.

وی در پایان تاکید کرد: از مهمترین دلایل حرکت در راستای توسعه و ساخت واحدهای جدید به ویژه واحدهای ارتقای کیفیت محصولات سنگین می توان به ضرورت کاهش تولید سوخت های با ارزش افزوده کمتر، ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولیدی، تولید فرآورده‌های منطبق با استانداردهای روز دنیا به لحاظ مسائل زیست‌محیطی و بهبود عملکرد اقتصادی و سودآوری بیشتر اشاره نمود.

اجرای پروژه بازیافت گازهای مشعل پالایشگاه به منظور استفاده مجدد از آن در سوخت گازی با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی، کاهش میزان انتشار آلاینده‌های ناشی از سوختن گازهای مازاد در مشعل، صیانت از محیط زیست، پیشگیری از هدر رفت منابع و کاهش ضایعات از دیگر پروژه های مهم این شرکت است که در دست اجرا است.