۰ نفر

سی ان بی سی بررسی می کند؛

انتظار بازار برای افزایش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره و کاهش تا پایان ۲۰۲۳/ اما فدرال رزرو جور دیگری فکر می کند!

۱۶ دی ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 693303
انتظار بازار برای افزایش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره و کاهش تا پایان ۲۰۲۳/ اما فدرال رزرو جور دیگری فکر می کند!

در جدیدترین بیانیه فدرال رزرو از نشست دسامبر به این مهم اشاره شده که مقامات فدرال رزرو همچنان خود را متعهد به کاهش تورم می‌دانند و نشانه‌های توقف در افزایش نرخ‌ها نباید به عنوان دورنمایی از کاهش عزم مقامات برای کنترل تورم تلقی شود، هر چند بازارها جور دیگری فکر می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بر اساس گزارش سی ان بی سی بر اساس صورت‌جلسه‌ای که روز چهارشنبه از جلسه دسامبر بانک مرکزی منتشر شد، مقامات فدرال رزرو متعهد به مبارزه با تورم هستند و انتظار دارند تا زمانی که پیشرفت بیشتری حاصل شود، نرخ بهره بالاتر باقی بماند.

در جلسه‌ای که سیاست‌گذاران نرخ بهره اصلی خود را نیم واحد درصد دیگر افزایش دادند، اهمیت حفظ سیاست‌های محدودکننده را در حالی که تورم به‌طور غیرقابل قبولی بالا است، بیان کردند.

در خلاصه این نشست آمده است: «شرکت‌کنندگان عموماً مشاهده کردند که تا زمانی که داده‌های دریافتی اطمینان حاصل کنند که تورم در مسیر نزولی پایدار تا ۲درصد است، که احتمالاً مدتی طول می‌کشد، باید یک سیاست محدودکننده را حفظ کرد.» با توجه به سطح بالای مداوم و غیرقابل قبول تورم، چندین شرکت‌کننده اظهار داشتند که تجربه تاریخی نسبت به کاهش پیش از موعد سیاست پولی هشدار داده است.

این افزایش به زنجیره‌ای از چهار افزایش متوالی ۰.۷۵واحدی متوالی پایان داد، در حالی که محدوده هدف برای نرخ وجوه مورد نیاز بانک مرکزی را به ۴.۲۵٪ -۴.۵٪ رساند، یعنی بالاترین سطح آن در ۱۵ سال گذشته.

مقامات همچنین گفتند که روی داده‌ها تمرکز خواهند کرد و «نیاز به حفظ انعطاف‌پذیری و اختیاری بودن» در مورد سیاست‌ها را مشاهده می‌کنند.

مقامات همچنین هشدار دادند که مردم نباید بیش از حد از حرکت کمیته تعیین نرخ بازار آزاد فدرال برای کاهش سرعت افزایش ها مطلع شوند.

تعدادی از شرکت کنندگان تاکید کردند که مهم است به وضوح اعلام شود که کاهش سرعت افزایش نرخ ها نشانه ای از تضعیف عزم کمیته برای دستیابی به هدف ثبات قیمت یا قضاوتی مبنی بر اینکه تورم در یک مسیر کاهنده پایدار قرار دارد، نیست.

در ادامه این نشست، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اشاره کرد که در حالی که پیشرفت هایی در نبرد با تورم حاصل شده، او فقط نشانه های توقف را مشاهده کرد و انتظار دارد حتی پس از توقف افزایش نرخ ها، نرخ ها در سطوح بالاتر باقی بماند.

این صورتجلسه منعکس کننده این نظرات بود و اشاره کرد که با وجود قیمت گذاری بازار، هیچ یک از اعضای FOMC انتظار کاهش نرخ در سال ۲۰۲۳ را ندارند.

در حال حاضر بازارها با احتمال افزایش نرخ در مجموع ۰.۵ تا ۰.۷۵ واحد درصد قبل از توقف برای ارزیابی تأثیر افزایش ها بر اقتصاد، قیمت گذاری می کنند. بر اساس داده های گروه CME، معامله گران انتظار دارند بانک مرکزی در جلسه بعدی که در ۱ فوریه به پایان می رسد، افزایش یک چهارم واحدی را تصویب کند.

قیمت‌گذاری فعلی همچنین احتمال کاهش اندک نرخ‌ها را تا پایان سال نشان می‌دهد که نرخ وجوه در محدوده ۴.۵٪ -۴.۷۵٪ باشد. با این حال، مقامات فدرال رزرو بارها در مورد کاهش سیاست در سال ۲۰۲۳ ابراز تردید کرده اند.

در این صورتجلسه اشاره شد که مقامات با ریسک‌های سیاستی دو جانبه دست و پنجه نرم می‌کنند: یکی، اینکه فدرال رزرو نرخ‌ها را به اندازه کافی بالا نگه نمی‌دارد و اجازه می‌دهد تورم تند شود، مشابه تجربه دهه ۱۹۷۰ و دوم، اینکه فدرال رزرو سیاست محدودکننده را برای مدت طولانی حفظ می کند و اقتصاد را بیش از حد کند می کند، "به طور بالقوه بیشترین بار را بر دوش آسیب پذیرترین گروه های جمعیت می گذارد."

با این حال، اعضا گفتند که خطرات کاهش زودهنگام و اجازه دادن به تورم را بیشتر ارزیابی می کنند.

در این صورتجلسه آمده است: «شرکت‌کنندگان عموماً نشان دادند که ریسک‌های صعودی برای چشم‌انداز تورم عامل کلیدی در شکل‌دهی چشم‌انداز سیاست‌ها باقی مانده است». شرکت کنندگان به طور کلی مشاهده کردند که حفظ یک سیاست محدودکننده برای یک دوره پایدار تا زمانی که تورم به وضوح در مسیر ۲ درصد قرار گیرد، از منظر مدیریت ریسک مناسب است.

همراه با افزایش نرخ بهره، فدرال رزرو با اجازه دادن به خروج ماهانه ۹۵ میلیارد دلار درآمد از اوراق بهادار سررسیدشده از ترازنامه به جای سرمایه گذاری مجدد روی آنها، حجم ترازنامه خود را کاهش داده است. در برنامه ای که از اوایل ژوئن آغاز شد، فدرال رزرو با ۳۶۴ میلیارد دلار کاهش ترازنامه خود را به ۸.۶ تریلیون دلار رساند.

در حالی که برخی از معیارهای تورم اخیرا پیشرفت را نشان داده است، بازار کار، که هدف مهم افزایش نرخ است، مقاوم بوده است. لیست مشاغل غیرکشاورزی در بیشتر سال گذشته از انتظارات فراتر رفته است و داده‌های اوایل چهارشنبه نشان داد که تعداد فرصت‌های شغلی هنوز تقریباً دو برابر تعداد کارگران موجود است.

شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی منهای مواد غذایی و انرژی، در ماه نوامبر سالانه ۴.۷ درصد بود که نسبت به اوج ۵.۴ درصدی خود در فوریه ۲۰۲۲ کاهش داشت، اما همچنان بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو بود.

در همین حال، اقتصاددانان تا حد زیادی انتظار دارند که ایالات متحده در ماه های آینده وارد رکود اقتصادی شود، نتیجه انقباضات فدرال رزرو و اقتصادی که با تورم مواجه است، همچنان نزدیک به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته است. با این حال، بر اساس گزارش فدرال رزرو آتلانتا، تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم برای سال ۲۰۲۲ با نرخ ثابت ۳.۹ درصد دنبال می شود که به راحتی بهترین برای سالی است که با قرائت‌های منفی متوالی آغاز شد.

نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، چهارشنبه، در پستی برای وب سایت منطقه، گفت که معتقد است نرخ وجوه به ۵.۴ درصد افزایش می یابد و اگر تورم روند کاهشی نداشته باشد، احتمالاً بالاتر خواهد رفت.