۰ نفر

سخنان ۸دقیقه‌ای پاول در جکسون هول؛

افزایش‌های نرخ بهره مقداری درد دارد، اما درد شکست در کنترل تورم بیشتر است/ بدون ثبات قیمت، اقتصاد برای کسی کار نمی کند

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۵۰
کد خبر: 663323
افزایش‌های نرخ بهره مقداری درد دارد، اما درد شکست در کنترل تورم بیشتر است/  بدون ثبات قیمت، اقتصاد برای کسی کار نمی کند

جروم پاول، رییس فدرال رزرو روز جمعه متعهد شد که بانک مرکزی با قدرت تمام از ابزارهای خود برای حمله به تورمی که هنوز نزدیک به بالاترین سطح خود در بیش از 40 سال گذشته است، استفاده خواهد کرد. پاول در سخنرانی سالانه خود در جکسون هول، وایومینگ، اضافه کرد که نرخ‌های بهره بالاتر احتمالاً «برای مدتی ادامه خواهند داشت. سوابق تاریخی به شدت نسبت به سیاست‌های تسهیل‌گر پیش از موعد هشدار می‌دهد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سی ان بی سی؛ جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه تعهد شدیدی مبنی بر توقف تورم ارائه کرد و هشدار داد که انتظار دارد بانک مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره به گونه‌ای ادامه دهد که "مقداری درد" برای اقتصاد ایالات متحده ایجاد کند.

پاول در سخنرانی سیاست سالانه خود در جکسون هول، وایومینگ، که بسیاری منتظر آن بودند، تأیید کرد که فدرال رزرو از ابزارهای خود با تمام توان استفاده خواهد کرد تا به تورمی حمله کند که هنوز نزدیک به بالاترین سطح خود در بیش از 40 سال گذشته است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که نشانه هایی مبنی بر اینکه تورم ممکن است به اوج خود رسیده باشد، اما علامت کاهش قابل توجهی را دیده نمی‌شود، بیان می‌شود. پاول گفت که فدرال رزرو تحت تأثیر یک یا دو ماه اطلاعات قرار نخواهد گرفت. حتی با وجود چهار افزایش متوالی نرخ بهره به میزان 2.25 درصد، پاول گفت: «این مکان جایی برای وقفه یا اتمام  نیست» حتی اگر نرخ‌های معیار احتمالاً در محدوده‌ای هستند که نه محرک و نه محدودکننده رشد نیستند.

وی در اظهارات آماده‌شده گفت: «در حالی که نرخ‌های بهره بالاتر، رشد آهسته‌تر و شرایط نرم‌تر بازار کار باعث کاهش تورم می‌شود، دردسرهایی را نیز برای خانوارها و مشاغل به همراه خواهد داشت». اینها هزینه‌های ناگوار کاهش تورم است. اما شکست در بازگرداندن ثبات قیمت به معنای درد بسیار بیشتری خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نشانه‌هایی مبنی بر اینکه تورم ممکن است به اوج خود رسیده باشد، اما علامت کاهش قابل توجهی دیده نمی‌شود، بیان می‌شود.

دو معیار سنجش دقیق، یعنی شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، در ماه جولای تغییر چندانی نشان دادند که عمدتاً به دلیل کاهش شدید هزینه‌های انرژی بود.

در عین حال، سایر بخش‌های اقتصادی نیز در حال کند شدن هستند. به ویژه مسکن به سرعت در حال سقوط است و اقتصاددانان انتظار دارند که افزایش شدید استخدام در یک سال و نیم گذشته احتمالاً کاهش یابد.

با این حال، پاول هشدار داد که تمرکز فدرال رزرو بیشتر از داده‌های یک یا دو ماهه است و تا زمانی که تورم به هدف بلندمدت 2 درصد نزدیکتر شود، به حرکت خود ادامه خواهد داد.

او گفت: «ما موضع سیاست خود را هدفمند به سطحی می‌بریم که به اندازه کافی محدودکننده باشد تا تورم را به 2 درصد برگردانیم.» با نگاهی به آینده، رئیس بانک مرکزی افزود: «بازیابی ثبات قیمت احتمالاً مستلزم حفظ یک سیاست محدودکننده برای مدتی است. سوابق تاریخی به شدت نسبت به سیاست‌های تسهیل‌کننده پیش از موعد هشدار می‌دهد.»

اقتصاد در حال پشت سر گذاشتن سه ماهه‌های متوالی رشد منفی تولید ناخالص داخلی است، تعریفی که معمولاً از رکود رایج است. با این حال، پاول و اکثر اقتصاددانان دیگر اقتصاد زیربنایی را در صورتی قوی می بینند که کند شود.

جفری روچ، اقتصاددان ارشد در LPL Financial گفت: «در اصل، پاول به وضوح بیان می‌کند که در حال حاضر، مبارزه با تورم مهم‌تر از حمایت از رشد است.

سخنرانی مختصر و مفید

سخنرانی به طور غیرعادی کوتاه بود. در حالی که رهبران فدرال رزرو، از جمله پاول، اغلب از سمپوزیوم جکسون هول به عنوان فرصتی برای ترسیم تغییرات کلی سیاست استفاده کرده‌اند، اظهارات پاول در روز جمعه تنها حدود هشت دقیقه بود.

او این سخنرانی را با اشاره به این که «سخنان کوتاه‌تر، تمرکز من محدودتر و پیام من مستقیم‌تر خواهد بود» معرفی کرد.

پاول گفت: ثبات قیمت بر عهده فدرال رزرو است و به عنوان پایه اقتصاد ما عمل می کند. بدون ثبات قیمت، اقتصاد برای کسی کار نمی کند.

بازارها منتظر نشست بعدی فدرال رزرو در ماه سپتامبر هستند تا ببینند آیا کمیته بازار آزاد فدرال تعیین کننده نرخ، سومین افزایش 0.75 درصدی متوالی را تصویب خواهد کرد یا خیر. پاول گفت که این تصمیم «به کلیت داده های دریافتی و چشم انداز در حال تحول بستگی دارد. در برخی مواقع، با تشدید بیشتر موضع سیاست پولی، احتمالاً کاهش سرعت افزایش‌ها مناسب خواهد بود.»

طبق شاخص FedWatch گروه CME، تا صبح جمعه پس از سخنرانی پاول، احتمال افزایش 0.75 واحد درصدی 54.5 درصد بود.

نگاه به تاریخ

فدرال رزرو از درسی از گذشته به عنوان راهنمای خود برای سیاست فعلی استفاده می‌کند.

به طور خاص، پاول گفت تورم 40 سال پیش به فدرال رزرو کنونی سه درس می دهد: اینکه بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو مسئول مدیریت تورم هستند، انتظارات حیاتی هستند و "ما باید تا زمانی که کار به پایان برسد، آن را حفظ کنیم."

پاول خاطرنشان کرد که شکست فدرال رزرو در اقدام قاطعانه در دهه 1970 باعث تداوم انتظارات تورمی بالا شد که منجر به افزایش شدید نرخ بهره در اوایل دهه 1980 شد. در آن صورت، پل ولکر، رئیس وقت فدرال رزرو، اقتصاد را به رکود کشاند تا تورم را مهار کند.

پاول در حالی که مکرراً اظهار داشت که فکر نمی‌کند رکود یک نتیجه اجتناب‌ناپذیر برای اقتصاد ایالات متحده باشد، خاطرنشان کرد که اگر فدرال رزرو از نتیجه‌ای شبیه به ولکر اجتناب کند، مدیریت انتظارات بسیار مهم است.

پاول گفت: در اوایل دهه 1980، "در نهایت برای مهار تورم بالا و شروع روند کاهش تورم به سطوح پایین و باثبات که تا بهار سال قبل از آن عادی بود، به یک دوره طولانی مدت سیاست پولی بسیار محدود کننده نیاز بود." . "هدف ما این است که با اقدام قاطعانه اکنون از این نتیجه جلوگیری کنیم."

یکی از مفاهیمی که تفکر پاول را شکل می دهد «بی توجهی منطقی» است. اساساً، این بدان معناست که زمانی که تورم کمتر است، مردم کمتر به آن توجه می‌کنند و زمانی که تورم بالا است بیشتر توجه می‌کنند.

او گفت: «البته، تورم در حال حاضر تقریباً توجه همه را به خود جلب کرده است، که امروز یک ریسک خاص را نشان می‌دهد: هر چه دوره تورم بالا ادامه یابد، احتمال قوی‌تر شدن انتظارات تورم بالاتر بیشتر می‌شود.»