۰ نفر

بر اساس اعلام بانک مرکزی؛

رشد اقتصادی ۴.۴ درصد شد/ رشد ۱۰.۱ درصدی نفت و گاز

۲۷ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۵۴
کد خبر: 645100
رشد اقتصادی ۴.۴ درصد شد/ رشد ۱۰.۱ درصدی نفت و گاز

بانک مرکزی آمار مربوط به حسابهای ملی در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رشد اقتصادی کشور (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) در سال ۱۴۰۰به عدد ۴.۴ درصد رسید. 

این در حالی است که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ برابر ۴.۱ درصدی بوده است.

رشد اقتصادی بدون نفت در سال گذشته نیز با رشد ۳.۹ درصدی همراه بوده است. 

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، رشد ارزش افزوده گروه‌های "خدمات"، "نفت و گاز"، "صنایع و معادن" و "کشاورزی" در این سال به ترتیب معادل ۶.۵، ۱۰.۱، ۱.۱و ۲.۶‌‌‌‌- درصد بود.

 "هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی" و "هزینه‌های مصرف نهایی بخش دولتی" به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵به ترتیب از نرخ‌های رشد ۳.۹و ۸.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن برخوردار بوده‌اند. 

در این سال عملکرد "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" نسبت به سال ۱۳۹۹ بدون تغییر بوده است. این امر حاصل رشد عملکرد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش"ماشین آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل ۱۲.۵و ۷.۱‌‌- درصد بوده است.

تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹، رشد ۵.۷ درصدی را نشان می‌دهد. 

همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۶.۳ درصد بود.

به لحاظ وضعیت سرمایه‌گذاری نیز در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" از نرخ‌رشد ۱۴.۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شد.

رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های "خدمات"، "صنایع و معادن" و "نفت و گاز" به ترتیب معادل ۷.۰، ۵.۰ و ۰.۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن است.

با این حال، گروه‌"کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری" طی همین مدت با کاهش عملکردی معادل ۳.۴ درصد مواجه بوده است.