۰ نفر

راشاتودی خبر داد؛

پیش بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا کاهش یافت

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۵۰
کد خبر: 636204
پیش بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا کاهش یافت

طبق گزارش کمیسیون اروپا رشد تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال جاری میلادی برابر با ۲.۷ درصد خواهد بود، یعنی پایین‌تر از ۴ درصدی که سه ماه پیش پیش‌بینی‌شده بود.

به‌گزارش راشاتودی، اتحادیه اروپا در روز دوشنبه پیش‌بینی رشد اقتصاد در این بلوک که شامل ۲۷ کشور می‌شود را در بحبوحه تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به‌خاطر جنگ اوکراین و اختلال در عرضه انرژی پایین آورد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، طبق گزارش کمیسیون اروپا رشد تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال جاری میلادی برابر با ۲.۷ درصد خواهد بود، یعنی پایین‌تر از ۴ درصدی که سه ماه پیش پیش‌بینی‌شده بود.

انتظار می‌رود رشد اقتصاد تا ۲.۳ درصد در سال آینده میلادی کند شود. رشد اقتصادی اتحادیه اروپا قبلاً ۲.۸ درصد و رشد اقتصاد منطقه یورو ۲.۷ درصد اعلام‌شده بود.

طبق گزارش این کمیسیون، دورنمای اقتصاد اتحادیه اروپا قبل‌از آغاز جنگ اوکراین یک توسعه طولانی‌مدت و قدرتمند را نشان می‌داد.

با توجه به افزایش قیمت انرژی در سال جاری میلادی، انتظار می‌رود تورم در منطقه اروپا در ۲۰۲۲ به‌طور متوسط ۶.۱ درصد باشد و در سه‌ماهه فعلی به اوج ۶.۹ درصد برسد. تورم در این منطقه در ماه آوریل به ۷.۵ درصد رسیده بود، یعنی بالاترین رقم در تاریخ این اتحادیه پولی.

کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرد بیشترین ضربه به اقتصاد دنیا و اتحادیه اروپا را افزایش قیمت انرژی زده‌است. درست است که قیمت انرژی قبل‌از جنگ اوکراین هم نسبت‌به اوج همه‌گیری کرونا افزایش‌یافته بود، اما بی‌ثباتی در مورد زنجیره‌های عرضه قیمت‌ها را بالاتر و تعادل را در بازار از بین برده‌است.

در این گزارش همچنین آمده‌است درحالی‌که فشار تورم روزبه‌روز بیشتر می‌شود، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری میلادی ۳.۲ درصد رشد داشته باشد. این رقم قبلاً ۵.۷ درصد پیش‌بینی‌شده بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال جاری تا ۲.۹ درصد کاهش یابد و تورم در این کشور به ۷.۳ درصد برسد.