۰ نفر

بر اساس اعلام مرکز آمار؛

نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۰ به ۹.۴ درصد رسید / کاهش نرخ بیکاری یا کاهش نرخ مشارکت؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۲۶
کد خبر: 625962
نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۰ به ۹.۴ درصد رسید / کاهش نرخ بیکاری یا کاهش نرخ مشارکت؟

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۴ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد کاهش نرخ بیکاری همزمان با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از این است که بخشی از کاهش نرخ بیکاری به دلیل خروج افراد از بازار کار بوده‌است تا بهبود شرایط بازار کار.

در زمستان ۱۴۰۰،  نرخ مشارکت اقتصادی به میزان ۴۰.۴ درصد بوده‌ که نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ١٣٩٩) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۱۷۴ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۹ هزار نفر افزایش داشته است.

در زمستان ۱۴۰۰، بخش خدمات با ۵۱.۹ درصد بیش‌‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۶ درصد و کشاورزی با ۱۴.۵ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ٢٣,١ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند که نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در زمستان ۱۴۰۰، ۱۶.۶ درصد بوده‌ که نسبت به زمستان ۱۳۹۹، ٠.٢ درصد کاهش یافته است.