۰ نفر

در سال ۱۴۰۱؛

مددجویان کمیته امداد چقدر مستمری می گیرند؟

۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸
کد خبر: 621731
مددجویان کمیته امداد چقدر مستمری می گیرند؟

همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، موضوع افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به بحث داغ میان مجلس، دولت و نهادهای حمایتی تبدیل شده و در مقابل اقشار کم درآمد و محروم جامعه نیز چشم انتظار تصمیم نهایی و رای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن وضعیت هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در این میان کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین حامی اقشار محروم و نیازمند کشور برای سال ۱۴۰۱ پیشنهاد افزایش حداقل ۴۰ درصدی مستمری مددجویان را ارائه داده است، اما به نظر می‌رسد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، تاکنون به اجماع نهایی در این زمینه نرسیده اند.

اگرچه افزایش ۴۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد، همزمان با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس در نشست کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید، اما در بررسی‌های بعدی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اعتباری معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان برای مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

مستمری مددجویان کمیته امداد چقدر افزایش می‌یابد؟

رقمی که به گفته سید مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، حداکثر افزایش ۲۲ درصدی را برای مستمری مددجویان در بر خواهد داشت و برآورد کننده توقعات این اقشار محروم و همچنین برطرف کننده مشکلات معیشت آنان در شرایط تورم اقتصادی نخواهد بود.

همین مساله سبب شد تا رییس کمیته امداد در نشست خبری که هفته گذشته برگزار شد، نسبت به مستمری مددجویان واکنش نشان دهد و خواستار افزایش آن متناسب با شرایط جامعه و نیازهای جامعه هدف شود.

وی در این باره گفت: ما پیشنهاداتی داشته‌ایم و منتظر هستیم تا بودجه در صحن علنی مجلس مطرح شود. تا آن جایی هم که کمیسیون تلفیق تصویب کرده ۲۲ درصد افزایش مستمری است اما از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که با توجه به تکانه‌های اقتصادی و تورم موجود در این بخش توجه بیشتری انجام دهند.

پس از این اظهار نظر بود که سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رییس جمهور به این سخنان واکنش نشان داده و در پاسخ به پرسش خبرنگاران ضمن موافقت ضمنی با رقم پیشنهادی کمیته امداد، گفت: افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بستگی دارد و با نظر مساعد مجلس مستمری مددجویان افزایش می‌یابد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ناصری‌ نژاد، نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز با تایید ضرورت افزایش رقم مستمری مددجویان گفت: عموم نمایندگان نسبت به مستمری‌ بگیران کمیته امداد رویکرد مثبتی دارند و در دوره‌های مختلف حتی اگر در لایحه دولت و یا کمیسیون تلفیق بودجه به میزان کافی منافع مستمری‌ بگیران پیش‌ بینی نشده، در صحن علنی مجلس ارقام مستمری را افزایش داده‌اند.

وی با بیان اینکه این مجلس، انقلابی است و رویکرد آن توجه به محرومان و مستمری‌ بگیران کمیته امداد، نهادهای حمایتی و اقشار مستضعف جامعه است، ادامه داد:  پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی با اعتبار ۳۵ هزار میلیاردی مستمری مددجویان کمیته امداد در بودجه ۱۴۰۱ محقق خواهد شد و چه بسا نمایندگان پیشنهاداتی داشته باشند که بیشتر از توقع کمیته امداد بتوانیم مستمری را افزایش دهیم و مصوب کنیم.

حسن همتی، نماینده مردم شاهین‌ دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط گفت: با توجه به شرایط تحریم و مشکلات موجود در کشور، دولت دارای محدودیت‌های مالی  است؛ با این حال هم دولت و هم مجلس خواستار افزایش مستمری و حمایت از مددجویان نهادهای حمایتی هستند.

وی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بودجه ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته اما جزئیات افزایش ماهانه این عدد هنوز مشخص نشده است، امیدواریم رقم نهایی مستمری مددجویان، انتظارات آنان را برآورده کند.

با توجه به اینکه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس به پایان رسیده است و از امروز شنبه  (۱۴ اسفند) بررسی بخش درآمدی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت، خانواده‌های نهادهای حمایتی منتظر تصمیم نمایندگان در خانه ملت هستند تا با افزایش متناسب مستمری، زمینه کاهش مشکلات اقتصادی آنان مهیا شود.

کمیته امداد امام خمینی (ره) هم اکنون به ازای هر یک نفر مستمری بگیر تحت پوشش ماهیانه ۳۵۰ هزار تومان و خانوارهای پنج نفر به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کند.

در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار در قالب ۵ میلیون نفر تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را زنان سرپرست خانوار، یک میلیون سالمند، ۸۰ هزار بیمار صعب العلاج، ۷۰۰ هزار دانش آموز، ۵۰ هزار دانشجو، حدود ۱۵۰ هزار کودک یتیم و دیگر موارد خاص تشکیل می دهند.