۰ نفر

بر اساس گزارش مرکز آمار؛

عبور اقتصاد ایران از کرونا / افزایش چشم گیر رشد بخش نفتی

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۳۹
کد خبر: 619126
عبور اقتصاد ایران از کرونا / افزایش چشم گیر رشد بخش نفتی

مرکز آمار، گزارشی در رابطه با رشد اقتصادی در نه ماهه‌ اول امسال منتشر کرده است. در این گزارش رشد اقتصادی را برای نه ماه با نفت ۵.۱ درصد و بدون نفت ۳.۸ درصد محاسبه شده است. همچنین بیشترین رشد مربوط به بخش استخراج نفت و گاز و بدترین نتایج برای بخش کشاورزی به دست آمده است. این گزارش ایران را در حال خروج از رکود ناشی از کرونا و تلاش برای توسعه تجارت نشان می‌دهد.

اقتصاد آنلاین- علی مسعودی؛ بنابر گزارش منتشر شده از مرکز آمار در نه ماهه ابتدایی امسال رشد ۵.۱ درصدی با نفت و رشد ۳.۸ درصدی بدون نفت ثبت شده است. این در حالی است که برای مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ با نفت رشد ۰.۸- درصدی و بدون نفت رشد ۱- درصدی را تجربه شده بود.

در بین بخش‌های مختلف بدترین وضع مربوط به گروه کشاورزی است که ۳.۹ درصد کاهش یافته و بهترین وضعیت به گروه استخراج نفت و گاز طبیعی با رشد ۱۳.۴ درصد تعلق دارد. این رقم رشد برای گروه نفت و گاز در حالی ثبت شده است که در سال ۱۳۹۹ افزایش ۵.۶ درصد و در نه ماهه اول آن کاهش ۲.۴ درصدی را داشته است. گروه صنایع و معادن(بدون نفت) رشد ۴ درصدی و به طور خاص بخش صنعت رشد ۳.۴ درصدی تجربه کرده است همچنین گروه ساختمان و خدمات به ترتیب با رشد ۶.۳ و ۵.۱ مواجه شدند که  این موضوع نشان دهنده شروع رونق در این بخش‌ها است. در بین گروه‌های مختلف خدماتی کمترین رشد مربوط به واسطه‌گری مالی بوده است.

طرف دیگر تولید ناخالص داخلی، هزینه‌ها قرار دارند که شامل چهار بخش، هزینه خصوصی، هزینه دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و خالص صادرات می‌شود، بنابر آمار منتشر شده، بیشترین رشد مربوط به بخش صادرات کالا و خدمات بوده که ۱۴.۸ درصد رشد داشته است. بعد از آن مصرف خصوصی حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است و دو بخش هزینه‌ی مصرف دولت و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به ترتیب ۵.۳ درصد و ۴.۹ درصد رشد داشته‌اند. این اعداد نشان می‌دهد از طرفی تاثیر کرونا کاهش یافته و از رکود حاصل از آن فاصله گرفته‌ایم و از روی دیگر اوضاع تجارت خارجی کشور نیز بهبود پیدا کرده است. رقم ثبت شده برای رشد بخش صادرات و واردات در حالی است این رقم در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵- درصد بود.

بنابراین، آمارها نشان می‌دهد که با گسترش واکسیناسیون و کاهش آمار کرونا، کشور در حال خروج از رکود حاصل از کرونا است، همچنین با توجه تعامل بهتر ایران و چین و رسیدن فروش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه در نه ماهه اول امسال رشد ۱۳.۶ درصدی در بخش نفت و گاز ثبت شده است و این بخش هم رونق پیدا کرده است.

رشد اقتصادی