۰ نفر

جزییات دهمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه شامگاه

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۵۲
کد خبر: 617662
جزییات دهمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛  جلسه شامگاه

نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست نیکزاد و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، سومین نشست علنی امروز (شنبه ۱۴ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد ثمرین نایب رییس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۱۹ و ۱۶ دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان  آغاز شد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار صحن علنی امروز قرار دارد.

مصوبه مجلس برای اخذ مالیات از سلبریتی ها و پایان معافیت مالیاتی مافیای کنکور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ با پیشنهاد اصلاحی روح‌الله نجابت در جزء (۱) بند (ق) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه با ۱۷۱ رأی موافق، ۲۹  رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس جزء (۱) اصلاحی بند (ق) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می‌شود و معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه‌کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی، حراجی آثار هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است.

لازم به ذکر است نجابت در جریان طرح پیشنهاد خود گفت: هنرمندان عزیز ما هستند و در مجلس برای این افراد ارزش بسیار زیادی قائل هستیم اما بعضا بازیگران با درآمدهای میلیاردی از پرداخت مالیات معاف هستند.

محمدتقی نقدعلی در جریان جز(۱) بند (ق) تبصره (۶) لایحه بودجه در تذکری شفاهی گفت: مگر پزشکان و ستاد کرونا اعلام نکرد که اگر دز سوم واکسن را تزریق کنید تا مدتی بیمه می‌شوید، چرا در ایام نوروز کسانی که دز سم را تزریق کرده‌اند جریمه نمی‌شوند، افرادی که دز اول و دوم خود را تزریق کرده‌اند نیز نباید در ایام نوروز جریمه شوند.

وی ادامه داد: معافیت تنها افرادی که دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند خلاف قانون و مبنا است، از این رو از ریاست کمیسیون بهداشت درخواست داریم تا این موضوع را به ستاد کرونا متذکر شوند.

پزشکان مشمول مالیات شدند

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، جزء الحاقی یک بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه را به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه با ۱۵۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن حذف کردند.

در جریان بررسی این دو جزء الحاقی نمایندگان مجلس پیشنهادات متعددی را برای اصلاح آن مطرح کردند اما مورد تصویب قرار نگرفت. به دلیل مغایرت این دو جزء با برنامه ششم توسه نیازمند دو سوم آرا نمایندگان بود که این میزان را کسب نکرد و براین اساس حذف این دو به رأی گذاشته شد که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

جزء الحاقی۱ بند الف تصریح می کند؛ پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمترتوسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف  دومیلیارد و چهارصد میلیون(۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال معاف می باشند.

همچنین نمایندگان جزء الحاقی۲ بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بررسی و به دلیل مغایرت آن با برنامه ششم و قانون مالیات ها با ۱۴۳ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن حذف کردند.

جزء الحاقی ۲ بند الف تصریح می کند: اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیائی و نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیائی شاغل در بخش های دولتی، مشمول پرداخت مالیات موضوع این جزء به نرخ ده درصد(۱۰%) هستند.

مصوبه مجلس برای کاهش قیمت کالاهای اساسی و دارو؛ نرخ حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد تقلیل یافت

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور؛ با جز (۱) و (۲) بند (هـ) تبصره (۷) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس جز (۱) بند (هـ) تبصره (۷) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس برابری نرخ ارز اضافه شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی(ای.تی.اِس) در روز اظهار و مطابق ماده (۱۴) قانون امور گمرکی می­باشد.

براساس جز (۲) بند (هـ) تبصره (۷)ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛  درسال ۱۴۰۱ نرخ چهاردرصد (۴%) حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده ­های کشاورزی و دامی  به یک درصد (۱%)  تقلیل می­یابد.

وزارت اقتصاد موظف به اخذ فیش واریزی درآمد مشمول مالیات بازرگانان شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با پیشنهاد رحیم زارع در خصوص اصلاح بند الحاقی ۲ تبصره ۱۸ لایحه مذکور موافقت کردند.

در بند الحاقی ۲ اصلاح شده تبصره ۱۸ آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق ادارات کل موظف است هنگام صدور تسویه حساب های آن دسته از مودیان مالیاتی که دارای کارت بازرگانی می باشند اصل فیش واریزی سه در هزار درآمد مشمول مالیاتی که به حساب اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون ایران واریز شده و به تائید اتاق ها رسیده را دریافت نماید.

اختصاص منابع یارانه معیشتی از محل اصلاح قیمت بنزین در سال ۹۸

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با جزء ۲ بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده با ۱۱۱ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

در جز ۲ بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه آمده است: منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، پس از کسر منابع لازم جهت پرداخت یارانه های معیشتی مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد (۱۴.۵%) شرکت ملی نفت ایران می‌شود.

براساس این گزارش بند الحاقی ۲ تبصره ۱۸ لایحه بودجه نیز برای بررسی بیشتر به اداره قوانین مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

سقف درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۱ تعیین شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه، ۱۴ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، تمامی درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت در سال ۱۴۰۱ را به تصویب رساندند.

ماده واحده- بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و هفت میلیون و پانصد و هشتاد و هفت هزار و هفتصد و نود و سه میلیارد و نهصد و سی و یک میلیون ریال به شرح زیر است: 

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر پانزده میلیون و دویست و هفتاد و سه هزار و هفتصد و چهارده میلیارد و ششصد و سیزده میلیون ریال شامل: 

۱- منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و نهصد و چهل و یک هزار و سیصد و هجده میلیارد و پانصد میلیون ریال. 

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون ریال. 

ب- بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتادو نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال.

پایان بیست و یکمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی ۱۵ اسفندماه برگزار می‌شود

علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۲۲ و ۰۹ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی مجلس روز یکشنبه (۱۵ اسفندماه) ساعت ۷:۴۵ با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.