۰ نفر

جزییات برنامه جامع رفع فقر مطلق

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۰۸
کد خبر: 615557
جزییات برنامه جامع رفع فقر مطلق

مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ظرف یک ماه آینده برنامه رفع فقر مطلق باید نهایی و اجرایی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، رییس جمهور روز پنجم اسفند در نخستین جلسه شورای‌ عالی رفاه و تامین اجتماعی در دولت سیزدهم، گفته است که برنامه‌ جامعی برای رفع فقر مطلق در کوتاه‌ترین زمان ممکن طراحی و سریعا اجرایی شود.

موسوی نیک مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره به سوالات زیر پاسخ داد:

وظیفه دستگاه‌های مختلف برای تهیه این برنامه چیست؟

موسوی نیک: وضعیت دهه گذشته از نظر معیشتی وخیم بوده و برای دهک‌های پایین، بدتر شده است. رییس جمهور تمام دستگاه‌ها را مکلف به ارایه برنامه جامع فقرزدایی کرده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید همراه با کمیته امداد و سازمان برنامه و بودجه، برنامه جامعی را ارایه کند و در عین حال، سایر دستگاه‌ها نیز باید متناسب با حوزه کاری خود، برنامه‌ای را ارایه کنند.

از جمله این برنامه‌ها، در حوزه آموزش، بهداشت، مسکن و انرژی است که دستگاه‌های متولی، باید ظرف یک ماه با محوریت وزارت تعاون، برنامه‌های خود را نهایی و به مرحله اجرا برسانند.

آیا بانک اطلاعاتی برای شناسایی افرادی که در فقر مطلق به سر می‌برند، وجود دارد؟

موسوی نیک: یکی از جامع‌ترین بانک‌های اطلاعاتی کشور در حوزه رفاه اجتماعی است که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده و وضعیت درآمد‌ها و دارایی‌های خانوار‌ها در آن تجمیع می‌شود و تاکنون کاربرد‌های زیادی داشته و از حیث شناسایی، نسبت به دهه گذشته، وضعیت بهتری داریم؛ اما با توجه به برنامه‌های جدید، نیازمند بروزرسانی و تکمیل‌تر شدن است.

آیا تاکید رییس جمهور برای انجام شدن کار اساسی برای شب عید شدنی است؟

موسوی نیک: در مورد اقدامات کوتاه مدت، جلسات در حال برگزاری است و پیشنهاداتی مطرح شده، اما هنوز جمع بندی نهایی صورت نگرفته که طی چند روز آینده مشخص و اعلام خواهد شد.

بانک جهانی بر مبنای داده‌های مربوط به نیاز‌های اساسی ۱۵ کشور کم درآمد، درآمد روزانه کمتر از ۱.۹۰ دلار را معادل فقر مطلق تعریف می‌کند.

براساس آخرین گزارش وزارت کار و رفاه اجتماعی، «خط فقر مطلق» در سال ۱۳۹۹ برای خانوار سه‌نفره ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و برای خانوار چهار نفری ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین مهر ماه امسال حمیدرضا امام قلی تبار بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اعلام کرده بود که نیمی از جمعیت ایران در فقر به سر می‌برند.

حیدرعلی نوری دبیر ستاد بودجه ۱۴۰۱ دی امسال، با اشاره به حمایت‌های دولت از تولید و اشتغال و رفع فقر مطلق گفته بود: این امر با تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت ایران به صورت ملی و استانی انجام خواهد شد و بدین منظور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.