۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی؛

وضعیت ذخایر ارزی کشور مطلوب است / امسال ۸۰هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت می شود

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۴۹
کد خبر: 600021
وضعیت ذخایر ارزی کشور مطلوب است / امسال ۸۰هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت می شود

صالح آبادی با اشاره به این که نرخ رشد تورم در دولت سیزدهم کاهشی شده است افزود: تورم نقطه به نقطه آذرماه ۱۷.۵ درصد کاهش داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه «نگاه یک» گفت:  نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال ۳.۳ درصد بوده است.  قطعا سال آینده نسبت به امسال وضعیت اقتصادی بهتری خواهیم داشت و امیدواریم به رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال آینده دست پیدا کنیم.

 صالح آبادی گفت: همچنین نرخ رشد تورم در دولت سیزدهم کاهشی شده است. تورم نقطه به نقطه آذرماه ۱۷.۵ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در روزهای اخیر در سامانه نیما عرضه بیشتر از تقاضا بوده و آرامش و ثبات خوبی در این زمینه داریم.

 رییس کل بانک مرکزی افزود:  صادرات نفتی و غیرنفتی به لحاظ حجمی و ارزشی نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.

تورم ریشه اصلی کسری بودجه

وی درباره برنامه دولت برای کاهش کسری بودجه گفت: مفروضات بودجه به گونه‌ای است که با کسری بودجه مواجه نشویم. یکی از ریشه‌های اصلی تورم، کسری بودجه است. بخش دیگری از تورم به ناترازی سیستم بانکی و افزایش پایه پولی برمی‌گردد. درآمدها و هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا کسری بودجه نداشته باشیم

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک‌ها موظف به سرمایه گذاری ۳ درصد از منابع خود در اوراق مالی اسلامی هستند تسهیلات تکلیفی بر ناترازی سیستم بانکی موثر است. در حوزه ناترازی در سیستم بانکی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. تسهیلات تکلیفی در ناترازی موثر است که در بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی مناسب درنظر گرفته شده است.

نگاه یک

الزام بانک ها  به سرمایه گذاری ۳ درصد از منابع خود در اوراق مالی اسلامی

وی با اشاره به این که اضافه برداشت از بانک مرکزی به معنی اضافه برداشت از جیب ۸۰ میلیون نفر است افزود: فروش اموال مازاد بانک‌ها به حساب بانکها واریز می‌شود و کفایت سرمایه آن‌ها را افزایش می‌دهد.

صالح آبادی ادامه داد: فروش اموال مازاد بانک‌ها در رفع ناترازی بسیار موثر است. با تک تک بانک‌ها برای رفع ناترازی جلسه می‌گذاریم. بانک‌ها موظف به سرمایه گذاری ۳ درصد از منابع خود در اوراق مالی اسلامی هستند که این هم به رفع ناترازی کمک می‌کند.

پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن

 رییس کل بانک مرکزی گفت: افزایش حجم و قیمت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی منابع درآمدی دولت را بهبود داده است که نوید بخش بهتر شدن شرایط اقتصادی و کاهش نرخ رشد تورم است.

وی افزود: حتما سیستم بانکی اشکالاتی دارد اما خدمات سیستم بانکی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد به طوریکه تقریبا پروژه‌ای در کشور نداریم که سیستم بانکی در تامین مالی آن حضور نداشته باشد.

صالح آبادی با اشاره به این که تا کنون ۱۲ هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن پرداخت شده است ادامه داد: در موضوع تسهیلات ودیعه مسکن میزان تقاضا بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است اما میزان منابع آن ۱۵ هزار میلیارد تومان است. منابع سیستم بانکی محدود است و هدایت این منابع به سمت اهداف مورد نظر بسیار مهم است.

نگاه یک

پرداخت  ۶۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج / به دنبال تسهیل اخذ وام‌های خرد با نظام اعتبار سنجی هستیم

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این که از ابتدای سال تا کنون ۶۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است. افزود: تا پایان سال نیز پیش‌بینی می‌شود ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر وام ازدواج پرداخت شود.

وی همچنین گفت: به دنبال تسهیل اخذ وام‌های خرد با نظام اعتبار سنجی هستیم. کسی که رتبه اعتباری خوبی دارد باید بتواند به راحتی وام دریافت کند. اعطای وام با نظام جدید اعتبارسنجی بسیار اهمیت دارد.

صالح آبادی افزود: به دنبال این هستیم که حتی مردم بتوانند سیم‌کارت، یارانه و سهام‌عدالت را به عنوان وثیقه وام قرار دهند. شرایطی را فراهم می‌کنیم که مردم در سال آینده در اخذ وام‌های خرد احساس آرامش داشته باشند.

تامین مالی زنجیره‌ای مشکل تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را رفع می‌کند

صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه «نگاه یک» افزود:  بانک‌ها طبق قانون رفع موانع تولید نباید بنگاه‌داری کنند. دستورالعمل تملک دارایی‌ها برای رفع بنگاه‌داری بانک‌ها در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است. بانکها به هیچ وجه حق تعطیلی بنگاه‌های تولیدی را ندارند.

وی گفت: برای رفع مشکل بنگاه‌های تولیدی روش‌هایی از امهال تسهیلات درنظر خواهیم گرفت. چون منابع نقدی بانکها محدود است برای تامین مالی بنگاه‌ها از روش جدید تامین مالی زنجیره‌ای و به بیان دیگر ابزار اعتباری استفاده خواهیم کرد. تامین مالی زنجیره‌ای مشکل تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را رفع می‌کند.

تحقق بانکداری بدون ربا از اهداف اصلی بانک مرکزی است

صالح آبادی گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی و اصلاح قانون پولی و بانکی امروز یک ضرورت است و در تعامل دولت و مجلس در دست بررسی قرار دارد. دغدغه بانکداری اسلامی بسیار مهم است. در بحث بانکداری اسلامی هم ساختارها باید اصلاح شود و هم ابزارها باید بازنگری شود.

صالح آبادی ادامه داد: تحقق بانکداری بدون ربا جزو اهداف اصلی ماست و ان‌شاالله اجرایی خواهد شد. آموزش کارکنان بانکی برای اجرای بانکداری بدون ربا بسیار مهم است و در دستور کار قرار گرفته شده است.

رییس بانک مرکزی در ادامه گفت: قراردادن یک نسخه از قرارداد وام به وام‌گیرنده قدمی برای محاسبات درست تسهیلات است. اگر برای حق و حقوق کسی در سیستم بانکی مشکل ایجاد شود بانک مرکزی با مکانیزم‌های نظارتی ورود خواهد کرد.

۷۰ درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شده‌اند / وضعیت ذخایر ارزی کشور قابل قبول است

رییس کل بانک مرکزی در برنامه «نگاه یک» گفت: حجم و قیمت فروش نفت نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. وضعیت ذخایر ارزی کشور قابل قبول است. با فرض تداوم تحریم‌ها، با توجه به برنامه‌ریزی‌ها باز هم وضعیت اقتصادی سال آینده بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به این که ۷۰ درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شده‌اند افزود: تا پایان سال کارتخوانی نخواهیم داشت که ساماندهی نشده باشد. کسانی که کارتخوان در اختیار دارند حتما باید پرونده مالیاتی داشته باشند. دستگاه کارتخوان کسانی که از قانون تمکین نکنند حتما قطع خواهد شد. بانک مرکزی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی با سازمان امور مالیاتی کاملا هماهنگ است.