۰ نفر

روحانی در جلسه هیات دولت؛

تحریم‌ها به‌زودی برداشته می‌شود / در ماه‌های آینده میلیون‌ها واکسن در اختیار مردم قرار می‌گیرد

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۸
کد خبر: 525536
تحریم‌ها به‌زودی برداشته می‌شود / در ماه‌های آینده میلیون‌ها واکسن در اختیار مردم قرار می‌گیرد

رییس‌جمهور گفت: سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود زیرا اتکای ما به نفت و میعاناترییس جمهور با اشاره به انجام مذاکرات احیای برجام در وین،گفت: امروز مردم ثمره صبر و مقاومت خود را در وین می بینند و از نظر من به عنوان رئیس دولت، تحریم شکسته شده و اگر همه متحد باشیم، سیاه کاری و دغل بازی نشود و گزارش ها درست به مردم برسد، به زودی تحریم برداشته خواهد شد.در بودجه ۲ درصد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن روحانی  روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، تاکید کرد: آمریکا و طرف های ما در مذاکرات راهی جز این ندارند که به قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند و به تعهدات خود کامل عمل کنند، امروز همه دنیا در این زمینه یکصدا است و هم می گویند که راهی جز اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهدات و قانون وجود ندارد و این یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.

روحانی همچنین در سخنان امروز خود  با اشاره به بخش هایی از وصیت امیرالمومنین علی (ع) درخصوص ضرورت و اهمیت وحدت، اخوت و برادری در جامعه،‌گفت: لحنی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم مورد قبول نیست و همه باید برای تغییر این وضعیت و اخلاق در جامعه تلاش کنیم.

رییس جمهور با ابراز امیدواری به اینکه بعد از پایان ماه مبارک رمضان یک جامعه متحد، دوست و برادر را در کنار هم ببینیم،گفت: با یک بهانه کوچک یک مسأله را بزرگ نکنیم و بذر کینه را در جامعه نیفشانیم، همه باید دست به دست هم برای سرافرازی ایران تلاش کنیم.

روحانی گفت: حضرت علی (ع) در آخرین ساعات زندگی یکی از بزرگترین درس‌های خود را به بشریت داد و آن این بود که "تلاش برای اصلاح روابط بین مردم از سال‌ها نماز و روزه ارزشمندتر است"، لذا باید با پیروی از سیره و مشی امیرالمومنین(ع) افراط و تفریط را کنار گذاشته و عدالت، شفقت و دوستی را جایگزین آن کنیم.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جلسه روز یکشنبه هیات وزیران درباره اقدامات دولت در سال ۹۹، افزود: سال ۱۳۹۹ از سخت‌ترین سال‌ها در تاریخ کشور بود و بودجه دولت در این سال تنها ۸ درصد به درآمدهای نفتی اتکا داشت که این در تاریخ بی‌سابقه است.

روحانی با اشاره به اینکه منتقدین دولت باید این شرایط سخت و هم‌زمانی آن با شیوع کرونا را در نظر بگیرند، اظهار داشت: با وجود همه فشارها و محدودیت‌های مالی در سال ۹۹، دولت توانست در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید)، ۹۲.۱ هزار میلیارد تومان بودجه به بخش عمرانی تخصیص دهد که حتی از رقم مصوب ۸۸ هزار میلیارد تومانی برای بودجه عمرانی نیز بیشتر بود.

رییس جمهور با اشاره به رقم ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی پرداخت شده به خانوارها در سال ۱۳۹۹ در جهت حمایت از اقشار آسیب دیده از شیوع کرونا، تصریح کرد: دولت در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌ها و اقشار مختلف آسیب‌دیده از شیوع کرونا پرداخت کرد که چنین اقدامی در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

روحانی در ادامه با اشاره به انجام مذاکرات احیای برجام در وین و با بیان اینکه مسیر طی شده در این مذاکرات به گواه نتایج حاصل شده، صحیح بوده است، خاطرنشان کرد: دولت در مسیر اهداف اعلامی خود حرکت موفقی داشته و علاوه بر به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها، در زمینه مهار کرونا، بهبود معیشت مردم و تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز قدم‌های موفقی برداشته شده است و این اهداف تا آخرین روز دولت با قدرت و جدیت پیگیری می شود.

رییس جمهور ادامه داد: در ماه‌های پیش‌رو ده‌ها میلیون دوز واکسن وارد خواهد شد و واکسن داخلی نیز به ثمر رسیده و واکسیناسیون سراسری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. دولت در رفع تحریم‌ها و انجام واکسیناسیون پای حرف خود ایستاده است و امیدواریم در هفته های آینده میلیون ها واکسن در اختیار مردم قرار گیرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرارسیدن روز قدس گفت: صهیونیست‌ها دشمن منطقه، امنیت ملت فلسطین، دشمن ملت‌های منطقه و جلادان و سفاکان تاریخ هستند که میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه‌شان آواره کرده‌اند.

رییس جمهور اضافه کرد: صهیونیست‌ها با توجه به ضربه‌ای که از انقلاب اسلامی و امام راحل خوردند، علیه ملت ایران، امام راحل، انقلاب و نظام اسلامی کینه داشته و دارند و همواره سعی کرده اند به این ملت ضربه بزنند. در سال ۹۳ کار برجام تمام شده بود اما صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه علیه آن توطئه کردند. در سال ۹۴ هم هیچ کس به اندازه صهیونیست‌ها از به نتیجه رسیدن برجام عصبانی نبود.

روحانی اظهار داشت: صهیونیست‌ها توطئه خود را از طریق انتخابات آمریکا به نتیجه رساندند و برجام را با ترامپ برهم زدند و هر چه از سال ۱۳۵۷ در دل داشتند، سعی کردند با ترامپ تلافی کنند.

رییس جمهور تصریح کرد: از سوی دیگر صهیونیست‌ها تلاش کردند روابط خوب ایران با همسایگانش را برهم بزنند که این تلاش آنها نیز امروز درحال شکست خوردن است و کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که باید با ایران روابط خوبی داشته باشند و روز قدس سال ۱۴۰۰ روز عزای واقعی صهیونیست‌ها است.

روحانی همچنین با بیان اینکه امروز ۲ فتنه بزرگ صهیونیست‌ها، (شکست برجام و برهم زدن رابطه ایران و همسایگان) به خاطر مقاومت ملت ایران در سه سال و نیم گذشته در حال شکست خوردن است، گفت: ملت ایران به هیچ توافقی کمتر از برجام رضایت نمی‌دهد و حقوقی که این ملت در برجام به دست آورد باید به طور کامل احیا و اجرا شود.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات مردم عزیز کشورمان که در شب نوزدهم و شب بیست و یکم با استغفار و رفتن به درگاه خداوند بزرگ، ان‌شاءالله همه دلها را شستشو دادند و امروز با قلبی پاک و با اخذ رحمت خداوند می‌توانند بهتر به وظایف خود عمل کنند و آرزوی توفیق برای مردم در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که آخرین شب قدر برای استفاده حداکثری از شبی که "خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر" ٍاست.

عشق به مولا امیرالمومنین(ع) یکی از هدیه‌هایی است که خداوند بزرگ به همه شیعیان و البته همه مسلمانان و به ویژه ملت بزرگ ایران عنایت کرده است. سراسر وجود مردم پر از محبت و ولایت و عشق نسبت به مولای متقیان علی(ع) است. گفت: "حبُّ علی بن أبی طالبِ، أحلى من الشهدِ الى الشاربِ، لو شُقَّ عن قلبی یُرى وسطه، سطران قد خُطّا بلا کاتبِ، ألعدلُ والتوحید فی جانب، وحبُّ أهل البیتِ فی جانبِ "، همه قلب مردم ایران دو سطر در او بیشتر نیست در یک سطر توحید و عدل خداوند و در سطر دیگر عشق به خاندان رسالت و حب اهل بیت(ع) است.

وصایای امیرالمومنین را از گویندگان، سخنرانان زیاد شنیده ایم. امیرالمومنین(ع) در ساعات آخر زندگی خود پیامی برای همه ما فرستاد. چون فرمود: "أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی"‌، این وصیت من به حسن و حسین  وهمه فرزندانم، به همه اهل بیتم و همه آنهایی است که تا روز قیامت پیام مرا خواهند دید و شنید. در آن وصیتنامه معروف حضرت وقتی می‌گوید "أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ، بعد آن می‌گوید صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ".

در این وصیتنامه کوتاه مولای ما امیرالمومنین(ع) چند بار درباره رابطه فرد فرد ما در جامعه، محبت به همدیگر، بذل و بخشش به همدیگر و عدم فاصله گرفتن و عدم جدایی و از دست ندادن برادری و محبت تاکید می‌کند. در آغاز آن امیرالمومنین(ع) بعد از تقوی و نظم امر که تفصیل هر کدام جای خودش دارد و الان نمی‌خواهم وارد شوم، می‌گوید "والصلاح ذات بینکم"، آنچه برای امیرالمومنین(ع) مهم است اینکه در میان مردم همه رابطه خوب داشته باشند، ارتباط درست داشته باشند، کینه‌ها زدوده شود، بغض‌ها از بین برود، محبت‌ها جای آن جایگزین شود، اینجا می‌گوید" فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ( صلى الله علیه وآله ) یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیَامِ"، سالیان دراز نماز و روزه را یک طرف بگذارید، اصلاح ذات بین را طرف دیگر، اصلاح ذات بین از سالها نماز و روزه برتر و بالاتر است، به یک تفسیر از همه نماز و روزه برتر و بالاتر است. خیلی مهم است که در جامعه وحدت، یکپارچگی، اخوت و برادری باشد. لحنی که امروز در جامعه می‌بینیم لحنی نیست که مورد پسند مولای ما امیرالمومنین(ع) باشد، چیزی که در روزنامه‌ها و فضای مجازی می‌بینیم قابل قبول نیست. همه باید برای تغییر این وضعیت و اخلاق تلاش کنیم.

 باز در جای دیگری از همین وصیت‌نامه امیرالمومنین(ع) می‌گوید:" وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ"، از شما می‌خواهم که به همدیگر نزدیک شوید، به همدیگر وصل شوید، فاصله بین شما نباشد، نسبت به همدیگر جود و بخشش و عطا داشته باشید، از همدیگر فاصله نگیرید، باز هم اینجا تاکید می‌کند بر اینکه در کنار هم باشیم، برادری و اخوت را کنار نگذاریم.

پایان این وصیتنامه هم امیرالمومنین(ع) به ما نشان می‌دهد که افراط و تفریط چقدر زشت است و امیرالمومنین(ع) دنبال اعتدال و عدالت است، آنجایی که می‌گوید:" إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ"، امیرالمومنین(ع) به همه فرزندان خود می‌گوید اگر از این ضربت جان به جان آفرین تسلیم کردم، نروید در خیابانهای کوفه بگویید قُتِلَ امیرالمومنین، قُتِلَ اَمیرالمومنین، امیرالمومنین کشته شده و باید انتقام بگیریم، "لاَ أُلْفِیَنَّکُمْ دِمَاءَ اَلْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقوُلوُنَ قُتِلَ اَمیرالمومنین قُتِلُ امیرالمومنین، علی لا یقتل النبی الا قاتلی"، اگر بناست انتقامی گرفته شود و قصاص شود فقط قاتل من باید قصاص شود و نه کس دیگر. این راه و این شیوه زندگی را مولا امیرالمومنین(ع) به ما نشان می‌‌دهد.

در این شبهای قدر و در این شبهایی که به نام مولای متقیان علی(ع) است باید افراط و تفریط را کنار بگذاریم، عدالت، شفقت، دوستی و مهربانی را جایگزین آنها کنیم و بعد از شبهای قدر و بعد از ماه رمضان یک جامعه متحدِ دوستِ برادر را در کنار همدیگر ببینیم، با هر بهانه کوچکی مساله را بزرگ نکنیم، و در کنار آن مساله‌ای که با دست خود بزرگ کردیم بذر کینه را در جامعه نیفشانیم، دلهای ما پاک باشد، کنار هم قرار بگیریم، همه برادر و مسلمان و ایرانی هستیم همه تابع انقلاب هستیم، همه برای سرافرازی ایران باید تلاش کنیم و این وصیت امیرالمومنین مولای متقیان(ع) به ما است.

در اینجا یک نکته‌ای می‌خواهم خدمت مردم عزیز عرض کنم. روز یکشنبه در دولت گزارشی از طرف سازمان برنامه و بودجه نسبت به اقدامات دولت در سال ۹۹ داده شد. سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود. برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه ۲ درصد و به نفت و فرآورده‌ها ۶ درصد بوده است یعنی همه اینها را حساب کنیم، ۸ درصد تکیه بودجه بر نفت بوده است. این در تاریخ بی سابقه است یعنی از زمانی که نفت کشف شده و نفت در اقتصاد ایران ورود پیدا کرد، بودجه کشور بدون اتکای به نفت اداره شود.

 آنهایی که دولت را مورد نقد قرار می‌دهند - که اگر نقد درست باشد بسیار هم خوب است و از آنها متشکریم - به این نکات هم توجه کنند که اتکای دولت در بودجه به نفت و میعانات فقط ۲ درصد بوده است، خیلی مساله مهمی در تاریخ است، برغم این که مرزهای ما در ماههای اولیه سال ۹۹ بسته شد، صادرات، واردات، گردشگری و کسب و کار مردم به خاطر کرونا معطل بود و در کنار تحریم مشکل زیادی برای مردم ایجاد شد.

اما در عین حال باید توجه کنیم چند روز پیش در صدا و سیما در اخبار ، یک کارشناسی می‌گفت که دولت هر زمانی که کم بیاورد از بودجه عمرانی برمی‌دارد و در بودجه جاری خرج می‌کند، ممکن است گاهی هم اینطور باشد اما در سال ۹۹ بودجه عمرانی را بیش از مصوب آن عمل کردیم و این هم در تاریخ کشور ما کمتر پیدا می‌کنیم.

در سخت‌ترین سال دولت به بودجه عمرانی که مصوب آن ۸۸ هزار میلیارد تومان بود، بیش از ۹۲ هزار میلیارد تومان عمل کردیم، ۹۲.۱ عمل کردیم پس بودجه عمرانی را بیش از آنچه که تصور می‌شد، بیش از آنچه لایحه دولت بوده، بیش از آنچه که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، کار کردیم چون سال جهش تولید بود و می‌خواستیم به دستور مقام معظم رهبری عمل کنیم. این نکته دومی است که در بودجه می‌بینیم.

وقتی شرایط سخت می‌شود و در تحریم و در کرونا هستیم، این مشکلات هست قاعدتا نباید بتوانیم به حقوق‌بگیران و بازنشستگان کمک کنیم که امسال سال تحریم و کرونا است ولی بیشترین کمک به حقوق‌بگیران ثابت و همچنین به بازنشستگان در همین سال ۹۹ شد. باز برای اینکه مردم ما به این آمار و ارقام توجه داشته باشند اگر بهمن سال ۹۸ را نسبت به اواسط سال۹۹ محاسبه کنیم در بهمن سال ۹۸ یعنی آغاز کرونا، حقوق کارمندان و آنهایی که حقوقشان ۴ میلیون کمتر بوده، ۵۳ درصد  به حقوق آنها در سال ۹۹ اضافه شد، آنهایی هم که زیر ۶ میلیون بوده ۴۵درصد به حقوق آنها اضافه شد، افرادی که بالای ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بودند آنها هم ۳۴ درصد به حقوق اشان اضافه شد.

در مجموع در طول این ۶، ۷ ماه یعنی از بهمن سال ۹۸ تا مهر ماه سال ۹۹ به طور متوسط ۳۴ درصد حقوق اضافه شده است. در بازنشستگی هم همینطور، برای آنها هم، همسان‌سازی انجام گرفته و هم مستمری آنها اضافه شده است.

معمولا این اواخر گله می‌کردند  به خاطر آنهایی که در تامین اجتماعی بازنشسته بودند که کمی کمتر گرفته بودند. گزارشی که امروز دست من رسید از همین تامین اجتماعی، آنهایی که در سال ۹۸ مستمری‌شان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده در فروردین ۱۴۰۰ ، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرند یعنی آنهایی که ۳۰ سال خدمت کردند بیش از ۲ و نیم برابر حقوق اینها اضافه شده است اگر از سال ۹۸ حساب کنیم در این یک سال و نیم حقوق آنها ۲.۵ برابر اضافه شده است. اینها مستمری‌بگیر هستند به عنوان بازنشستگانی که پول می‌گیرند و آنهایی که خدمت آنها ۲۰ سال بوده یعنی ۳۰ سال نبوده ، اینها هم حقوقی که در فروردین ۱۴۰۰ گرفتند ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

برای سایر مردم هم تلاش کردیم. آمار روز یکشنبه این بود پول‌هایی که در سال ۹۹ به عنوان یارانه یا به عنوان کمک معیشتی یا کمک معیشتی ویژه برای کرونا پرداخت کردیم حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بود و رقم بسیار بالایی است. البته این به غیر از وام‌هایی است که به مردم داده شده است. در وام یک میلیونی، رقمی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان به عنوان وام پرداخت کردیم.

۷۶ هزار میلیارد تومان برای کسب و کارهایی که درسختی بیشتری قرار گرفتند برای برخی از مستأجرینی که در فشار بودند و همچنین نزدیک ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کرونا پرداخت شده است. یعنی چه آنهایی که پرداخت شده و چه آنهایی که وام داده شده است، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

از طرفی در سهام عدالت در سال ۹۹ ، ۲ قسط ۳۰ درصدی را پرداخت کردیم. آنها را حساب کنیم یک رقمی حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است که بخش اعظم‌اش پرداخت شده و یک بخشی هم پرداخت می‌شود همه اینها را که حساب کنید، ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به انحاء مختلف بوده که در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

نمی‌خواهد سال تحریم را حساب کنید، سال غیر تحریم را حساب کنید، سال غیرکرونا را حساب کنید. این کار عظیم و بزرگی است که در سال ۹۹ توسط دولت انجام گرفته است.

البته معنایش این نیست که مشکلات مردم حل شده اما معنی‌اش این است که دولت در حد توانش شبانه‌روز به فکر بوده و تلاش کرده و اقدامات مهمی را انجام داده که این اقدامات مهم جای سپاسگزاری از همه آنهایی است که به ملت خدمت کردند و خادم مردم بودند.

بخش‌های دیگری هم هست مثلاً در واگذاری ها بنا بوده که سهام دولتی را بفروشیم و در بودجه مشکلات‌مان را حل کنیم. بنا بوده ۱۲ هزار میلیارد باشد به جای ۱۲ هزار میلیارد، ۳۵ هزار میلیارد سهام را فروختیم، به هر حال اقدامات بسیار مهمی انجام گرفته است. حالا از لحاظ رشد اقتصادی هم در سال ۹۹ علیرغم اینکه اغلب کشورهای جهان رشدشان منفی بوده ما هم در مجموع، رشدمان منفی بوده در بخش صنعت و کشاورزی حرکت بزرگی شده است در خدمات هم البته یک بخش دچار مشکل بود اما تلاش شده است برای اینکه زندگی و اقتصاد مردم برغم همه سختی‌ها بچرخد.

 لازم بود خدمت مردم ایران یک گزارش کوتاهی از آنچه که در روز یکشنبه در جلسه هیأت وزیران مطرح شده. عرض کنم و ان‌شاء الله این کار را ادامه می‌دهیم.

قولی که به مردم عزیز دادیم این است که در این ماه‌های پایانی که کمتر از ۳ ماه از پایان این دولت باقیمانده است، همچنان اهدافمان را دنبال می‌کنیم. هدف‌مان این است که تحریم را برداریم، کرونا را مهار کنیم، معیشت مردم بهتر شود، طرح‌های نیمه تمام را تا آنجایی که می‌توانیم تکمیل و افتتاح کنیم همه این هدف‌ها را دنبال می‌کنیم بانک مرکزی وظیفه بزرگی بر عهده دارد و کار بزرگی انجام می‌دهد.

اینکه قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، یعنی ارزش پول ملی بالا می‌رود، معنایش کاهش تورم است، معنایش این است که مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نیاز خودشان را با قیمت عادلانه‌تری خریداری کنند، یک حرکت بزرگی را شاهد هستیم که این را مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم، روزهای گذشته و روزهای آینده هم این مسیر ادامه پیدا می‌کند .

در زمینه تحریم، کاری که مذاکره‌کننده‌های ما در وین انجام دادند، کار بزرگی بوده است.حالا طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون عمل کند، به نظر من زود تمام می‌شود، ما کارمان در چارچوب و حرکت درستی انجام می‌گیرد.

مسیر، مسیر صحیح و درستی است و من خدمت شریف ایران عرض می‌کنم که مردم  ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت‌شان را در وین می‌بینند. اگر گزارش درست باشد، اگر دغلکاری و جناح‌بازی نشود و گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشان عظمت ملت ایران است و نشان این است که طرف‌های ما در برجام فهمیده اند، راهی جز اجرای قانون و مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱، وجود ندارد و این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است.

به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم، تحریم شکسته شده است. بدانند تحریم شکسته شده و اگر همه با هم باشیم و متحد باشیم، به زودی تحریم برداشته می‌شود و طرف ما می‌داند راهی وجود ندارد جز اینکه به قانون و مقررات و تعهدات‌اش و موافقتنامه برجام برگردند امروز در دنیا یکصدا هست، همه می‌گویند راهی جز اجرای کامل برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان وجود ندارد.

ممکن است یک رژیم دغلکاری مثل صهیونیست‌ها حرف دیگری بزنند، آنها کسی نیستند. اما امروز دنیا ، همصدا و یکصداست و این بسیار مهم است.

در مسأله کرونا هم در مسیر واکسن، یک قدم بسیار مهمی برمی‌داریم، وزارت بهداشت و درمان  هم با همه توان این بار را بر دوش گرفته است، شرکت‌های خصوصی هم به میدان آمدند ما به راحتی می‌توانیم در ماه‌های پیش‌رو، میلیون‌ها واکسن را در کشور وارد کنیم و این واکسن‌ها تزریق شود و واکسیناسیون انجام بگیرد. اگر همه دست به دست هم دهیم، حتماً می‌توانیم. دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن، باز بگذاریم. تمام افرادی که بخاطر سن‌شان، بخاطر بیماری‌های زمینه‌ای‌ در خطر هستند، همه اینها واکسن خواهند زد. یعنی گروه یک، دو و بخشی از گروه سه، تا پایان تیرماه همه واکسن می‌زنند و ان‌شاء الله واکسن داخلی به میدان می‌آید، واکسن خارجی هم آماده است.

 ان‌شاء الله امیدواریم ده‌ها میلیون دوز واکسن در هفته‌های آینده در اختیار مردم قرار بگیرد.یک جا ۲۰ میلیون و یک جا هم ۱۰ میلیون داریم همه اینها هم اگر دست به دست هم بدهیم، سریع وارد می‌شود. بانک مرکزی هم در تأمین ارز علیرغم اینکه مشکل دارد، اما اعلام کرده در زمینه واکسن بلادرنگ پول را پرداخت می‌کنم، قولی که به مردم دادیم در کرونا و تحریم، پای قول خودمان هستیم، تا امروز بودیم تا روز آخر هم خواهیم بود. ان‌شاء الله.

اما نکته آخر، قدس است، روز جمعه این هفته، روز قدس را داریم . روز قدس یکی از افتخارات، نظام جمهوری اسلامی ایران و از وصایای حضرت امام(ره) است.

تقریباً انقلاب که پیروز شد در همان ماه‌های اولیه در همان سال ۵۸ چند ماهی بیشتر از انقلاب نگذشته بود، صهیونیست‌ها هم آن روزها به مسجد الاقصی حمله کردند و جنوب لبنان را بمباران می‌کردند، در آن شرایط امام(ره) جمعه پایان ماه رمضان را روز قدس عالم اعلام کردند و همان سال هم این مراسم و راهپیمایی در ایران و در برخی از کشورها انجام شد. هر چه زمان گذشت کشورهای دیگر هم به این ندا پاسخ مثبت دادند، کشورهای منطقه در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی، مسلمان‌ها به صحنه و به خیابان آمدند و فریاد زدند.

خیلی مهم بود که توطئه بزرگ آمریکا و صهیونیسم شکسته شد. آنها فکر می‌کردند، قدس برای همیشه فراموش شده است. آنها فکر می‌کردند اشغالگر در سرزمین اشغالی تثبیت شده است. این زلزله را امام(ره) ایجاد کرد و به آنها فهماند که قدس پیروز است ملت فلسطین دیر یا زود به سرزمین‌شان باز خواهند گشت و قدس و مسجد الاقصی به عنوان قبله گاه اول مسلمین در اختیار مسلمانان خواهد بود البته همه ادیان به این سرزمین احترام می‌گذارند و باید بتوانند احترام بگذارند اما از دست اشغالگر نجات پیدا خواهد کرد.

صهیونیست‌ها به عنوان دشمنان منطقه و امنیت و ملت فلسطین و همسایگان‌شان و به عنوان قاتلان و سفاکان تاریخ و به عنوان کسانی هستند که میلیون‌ها انسان را از خانه و کاشانه‌شان آواره کردند، جانی‌ترین افراد در تاریخ هستند و در دهه‌های گذشته از صهیونیست‌ها بدتر پیدا نمی‌کنیم.

البته یک گروهی مثل داعش هم آمدند آنها هم مثل صهیونیست‌ها جلاد بودند اما آنها دورانشان کوتاه بود و به سر آمد اما اینها سالهاست هفتاد و چند سال است در این سرزمین مسلط شدند.

صهیونیست‌ها همیشه علیه انقلاب اسلامی ایران و ملت ایران و امام و رهبری و رزمندگان ما کینه خاصی داشتند. شاید از نظر ظاهری هم روشن باشد که چرا این کینه را دارند.

خود اینها وقتی انقلاب پیروز شد، گفتند پیروزی انقلاب یک زلزله در منطقه بود و خیلی علیه انقلاب اسلامی تلاش کردند تا انقلاب را سرنگون کنند. علیه ملت ایران تلاش کردند، تمام گرفتاری‌هایی که ملت ما شاهد است ریشه‌هایش  به صهیونیست‌ها برمی‌گردد.

در سال ۹۳ مسأله برجام تمام بود و توافق نهایی می کردیم که صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه آمدند در اروپا و سر آمریکا کلاه گذاشتند، به آمریکایی‌ها گفتند چرا الان برای توافق نهایی عجله می‌کنید، چند ماه صبر کنید قیمت نفت را آنقدر پایین می‌بریم، که هر چه شما بگویید، ایران قبول کند.

البته قیمت نفت را پایین آوردند و مشکلات فراوانی درست کردند، نفت را تا ۲۵ دلار هم پایین آوردند، نفت ۱۰۴ الی ۱۱۲ دلار را تا ۲۵ دلار پایین آوردند، همه فشارها را به ما آوردند، البته تأخیر افتاد. در سال ۹۳ بنا بود برجام نهایی شود، اما تأخیر انداختند تا سال ۹۴، شد. وقتی برجام موفق و پیروز شد، توطئه‌های بزرگی کردند تا آنرا بهم بزنند اما باز هم موفق نشدند، برجام مستقر شد، اسرائیلی‌ها عصبانی و ناراحت، بودند و  هیچ کس در دنیا ناراحت‌تر از صهیونیست‌ها در سال ۹۴ نبود.

تمام دوستان در ۹۴ از عراق، سوریه، لبنان گرفته تا همه کشورهای دوست ، همه یکی یکی تلفنی به من تبریک گفتند همه عزیزان ما در منطقه مثل حزب الله لبنان، تبریک گفتند.

صهیونیست‌ها عصبانی و ناراحت از اینکه چرا آمریکا این را قبول کرد و چرا این کار را کرد و از همان روز دنبال توطئه رفتند و این توطئه را ادامه دادند و توانستند این توطئه را از طریق انتخابات آمریکا عملی بسازند.

صهیونیست‌ها کار بزرگی کردند برای اینکه ترامپ پیروز شود و می‌دانستند این آدم،  ناشی است و راحت می‌شود سرش کلاه گذاشت. سرش کلاه گذاشتند آن را مزدور خودشان کردند و برجام را برهم زدند و فکر کردند حالا که برجام را بهم زدند، دیگر تمام شد.

با تحریم و جنگ اقتصادی که علیه ایران درست کردند، گفتند ایران باقی نمی‌ماند و کار انقلاب تمام است. این حرفی که ترامپ گفت ایران ۳ ماه بیشتر نمی‌تواند بماند، حرف صهیونیست‌ها بود آن که چیزی سرش نمی‌شد، ۳ ماه و ۴ ماه را نمی‌فهمید.

صهیونیست‌ها به او گفته بودند که اگر تو این کار را بکنی، ایران نمی‌تواند۳ ماه دوام بیاورد. اما کاری که مردم ایران در این ۳.۵ سال کردند، در تاریخ ایران بی‌نظیر است. ملت یکپارچه، یکصدا، مقاوم دست به دست هم دادند و در جنگ اقتصادی پیروز شدند و طرف جنگ را شکست دادند.

یعنی الان طرف جنگ ما فهمیده که به اهدافش نرسیده و هیچ وقت نخواهد رسید. هدف آنها فقط آزار مردم نبود، آزار مردم هدف کوچک آنها بود، هدف اصلی آنها سرنگونی نظام، از بین بردن ایران، تکه پاره کردن و از بردن تمامیت ارضی ایران بود که به هیچ‌کدام از آن اهدافشان  نرسیدند و البته هیچ‌وقت هم نخواهند رسید.

از آن طرف صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند، بین ما و کشورهای منطقه فاصله بیندازند. اقداماتی هم کردند تا بعضی از کشورهای عربی منطقه از ایران فاصله بگیرند، این هم منجر به شکست می‌شود و امروز روز عزای صهیونیست‌ها در قدس سال ۱۴۰۰ است. هم جنگ اقتصادی که علیه ایران از طریق آمریکا به راه انداختند در حال شکست نهایی است و هم فاصله‌ای که می‌خواستند بین ایران و کشورهای منطقه بیندازند آن هم در مسیر نهایی شکست است.

کشورهای منطقه به این نتیجه رسیدند که با ایران باید خوب باشند حتی اظهار می‌کنند با برجام مخالف نیستیم، برجام اجرا شود، ما مشکلی با برجام نداریم. این حرفی است که حتی  سال ۹۴ هم به این صراحت کسی نمی‌گفت  امروز می‌گویند ما با برجام مشکلی نداریم، دومرتبه برجام اجرا شود.

امروز دو فتنه بزرگ صهیونیست‌ها به خاطر مقاومت ملت ایران در این سه و نیم سال در حال شکست نهایی است. توطئه آنها علیه ملت ایران و علیه برجام، توطئه آنها علیه روابط خوب ایران با کشورهای همسایه، هر دو این توطئه ها در حال شکست است. الحمدالله امروز مسیر هم برای پایان تحریم هموارتر است امیدواریم طرف مقابل هر چه سریع‌تر در مقابل قانون و مقررات سر فرود بیاورد، بداند ما کمتر از برجام راضی نمی‌شویم اگر آنها می‌خواهند برجام برگردد، ولی یک کلمه، یک گوشه آن ساییده شود ما قبول نمی‌کنیم، برجام باید به طور کامل اجرا شود، حقوقی که ملت ایران در توافق برجام به دست آورده باید به طور کامل اجرا شود و به دست بیاورد، ما از هیچ حق خود صرف‌نظر نخواهیم کرد.

انشاءالله با ادامه راه و ایستادگی با دیپلماسی بسیار خوب وزارت خارجه و با کمک بقیه دستگاه‌ها در کنار وزارت خارجه که امروز دستگاههای دیگر هم در وین کنار وزارت خارجه هستند و با تلاشی که همه انجام می‌دهند بتوانیم در منطقه روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم به حول و قوه الهی در هر دو مسیر به برکت مولا امیرالمومنین(ع) و شبهای قدر موفق و پیروز خواهیم شد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته