۰ نفر

بر اساس اعلام بانک مرکزی؛

رشد اقتصادی ۹ماهه سال‌۹۹؛ مرکز آمار منفی، بانک مرکزی مثبت/ سبز شدن بخش نفتی پس از تحریم‌ها

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰
کد خبر: 513319
رشد اقتصادی ۹ماهه سال‌۹۹؛ مرکز آمار منفی، بانک مرکزی مثبت/ سبز شدن بخش نفتی پس از تحریم‌ها

بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی در ۹ ماه ابتدایی سال در حالی به ۲.۲ درصد رسید که در مدت مشابه سال گذشته این رقم برابر با ۶.۵- بوده‌است. همچنین رشد بخش نفتی نیز در این مدت برابر با ۳.۹ درصد گزارش شده‌است. این در حالی است که چندی پیش مرکز آمار رشد اقتصادی در سه فصل ابتدایی امسال را ۱.۲- درصد گزارش کرده‌بود.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی (با احتساب بخش نفت) به قیمت ثابت سال ۹۰ در ۹ ماه ابتدایی امسال به بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که حاکی از رشد ۲.۲ درصدی است. همچنین تولید ناخالص (بدون نفت) به قیمت‌ ثابت سال ۹۰ تا پایان فصل پاییز با رشد ۱.۹ درصدی به ۴۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

بخش خدمات با ۵۳.۱۲ درصد بیش‌ترین سهم را در تولید کشور داشته‌ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سهم آن در اقتصاد (۵۴.۲۵ درصد) کاهش یافته‌است. همچنین سهم بخش نفت برابر با ۱۲.۷ درصد بوده‌است که نسبت به سال گذشته (۱۲.۵ درصد) کمی‌ افزایش یافته‌است.

بانک

 در حالی بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی سه فصل ابتدایی امسال مثبت برآورد شده‌است که مرکز آمار چندی پیش رشد اقتصادی کشور را در  ۹ ماه ابتدایی امسال با احتساب بخش نفتی و بدون بخش نفت به ترتیب ۱.۲- و ۱-  اعلام کرده‌بود که حاکی از تناقض آماری میان این دو مرجع آماری است.

گروه صنایع و معادن با ۶ درصد بیش‌ترین رشد را در میان بخش‌های اقتصادی در این مدت ثبت کرده‌است. بخش خدمات که طی یک سال گذشته تحت تأثیر شیوع کرونا بوده، در سه فصل ابتدایی سال با کاهش ۰.۲ درصدی روبرو بوده‌است. بخش نفت در حالی رشد ۳.۹ درصدی را تجربه کرده‌ که در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته با کاهش ۳۹.۶- درصدی مواجه بوده‌است.

همچنین رشد اقتصادی با احتساب بخش نفت و بدون بخش نفت در فصل پاییز برابر با 3.9 و 2.9 درصد گزارش شده‌است که نسبت به فصل تابستان کاهش را نشان می‌دهد.

بانک

گروه صنایع و معادن بیش‌ترین تأثیر را در رشد اقتصادی ۹ ماه ابتدایی امسال داشته‌است. بخش نفت نیز که در مدت مشابه سال گذشته تأثیر ۷.۷- درصدی بر رشد اقتصادی داشت، امسال ۰.۵ درصد رشد تولید ناخالص داخلی را بهبود بخشید. گروه خدمات تنها فعالیت اقتصادی در سه فصل ابتدایی بود که تأثیر منفی بر عملکرد اقتصاد ایران داشته‌است.

بانک

مصرف حقیقی بخش خصوصی در این مدت با کاهش ۱.۱ درصدی به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تنزل کرده‌است. در مدت مشابه سال گذشته مصرف حقیقی بخش خصوصی بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد تومان بود.

بانک

سرمایه‌گذاری ناخالص حقیقی نیز در این مدت ۰.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در ماشین آلات کاهش ۱.۷ درصدی و سرمایه‌گذاری در ساختمان افزایش ۰.۸ درصدی داشتند. صادرات و واردات حقیقی در سه فصل ابتدایی امسال به ترتیب با کاهش ۱۳.۹ و ۳۳.۳ درصدی روبرو بوده‌است.

بانک