۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آوار گرانی بر سر مردم

۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 508482
 آوار گرانی بر سر مردم

آمارهای رسمی حاکی از این است که تورم سه سال پایانی دهه ۹۰، معیشت خانوارها به ویژه دهک‌های پایین درآمدی را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌است. از ابتدای سال ۱۳۹۷ میانگین هزینه زندگی پایین‌ترین دهک درآمدی ۲.۵ برابر شده‌است و این گروه بازندگان اصلی شرایط کنونی اقتصاد ایران هستند.

بر اساس آمارهای رسمی، تورم ماهانه در بهمن پس از سه ماه کاهش دوباره صعودی شد و به 2.5 درصد رسید. همچنین متوسط تورم ماهانه از ابتدای سال به بیش از 3.5 درصد رسیده‌است. این میزان بالاترین میانگین تورم ماهانه ثبت شده در سال‌های دهه 90 است که نشان از التهاب گسترده و بی‌سابقه اقتصاد ایران دارد. پیش از این نیز سال 97 با متوسط تورم ماهانه 3.3 درصدی بالاترین میزان را ثبت کرده‌بود.

همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه در این ماه به 48.2 درصد رسید. به بیان دیگر هزینه خانوار در بهمن ماه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 48 درصد افزایش یافته‌است. این در حالی است که تورم نقطه‌‌به‌نقطه در فروردین امسال به زیر 20 درصد رسیده‌بود. با این وجود بالاترین تورم نقطه‌‌به‌نقطه در 19 ماه گذشته ثبت شد

مسئله مهم آسیب‌پذیری بالای خانوارهای کم‌درآمد در شرایط تورمی است. بر اساس آمار موجود متوسط هزینه پایین‌ترین دهک درآمدی از سال 97 بیش از 2.5 برابر شده‌است. از سوی دیگر متوسط هزینه بالاترین دهک درآمدی در این مدت 2.8 برابر شده‌است.

با این وجود خانوارهای ثروتمند معمولاً دارایی‌هایی همچون ملک و خودرو دارند که بیش از تورم رشد می‌کند. اما خانوارهای آسیب‌پذیر معمولاً حقوق‌بگیر و روزمزد هستند که درآمد آن‌ها افزایش قابل توجهی در شرایطی تورمی ندارد.

دهک‌های پایین درآمدی در سه سال گذشته بازندگان اصلی اقتصاد ایران هستند