۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وعده و وعیدهای بی‌نتیجه یارانه معیشتی کرونا/ اعطای یارانه به ۵.۵میلیون نفر در آینده

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۲۵
کد خبر: 494845
وعده و وعیدهای بی‌نتیجه یارانه معیشتی کرونا/ اعطای یارانه به ۵.۵میلیون نفر در آینده

حدود دو هفته پیش به حساب برخی از خانوارها یارانه معیشتی کرونا واریز شد. این یارانه حواشی زیادی به دنبال داشت. بسیاری از افراد نسبت به معیار انتخاب نیازمندان معترض بودند و اکنون گفته می‌شود که قرار است تا 5.5میلیون نفر دیگر هم یارانه معیشتی کرونا دریافت کنند.

اقتصاد آنلاینسیده زهرا محمودی؛ پس از شیوع ویروس کرونا، دولت اقدام به اعطای بسته‌های معیشتی و یارانه‌های نقدی به برخی از افراد کرد؛ آخرین اقدام دولت که حواشی زیادی هم به همراه داشته است، یارانه معیشتی کرونا بود. براساس این تصمیم مقرر شده بود تا به حساب 34میلیون نفر یارانه معیشتی 100 و 120هزار تومانی پرداخت شود.

یارانه معیشتی 120هزار تومانی به حساب اعضای کمیته امداد واریز شد؛ برای دریافت یارانه معیشتی 100هزار تومانی نیز، شرایطی چون نداشتن درآمد ثابت، بیمه‌پرداز نبودن، مشمول یارانه معیشتی بودن و شاخص‌ پایین درآمدی از شروط اصلی قید شده بود؛ شروطی که حواشی فراوانی به همراه داشت و امیدهای زیادی را ناامید کرد.

آیا یارانه معیشتی کرونا به مستحقان واقعی آن رسید؟

هر چند شاید مبلغ یارانه معیشتی کرونا برای هر فرد، عدد زیادی به نظر نرسد؛ اما باتوجه به تعداد بالای افرادی که مشمول یارانه معیشتی کرونا شدند، بودجه بالایی صرف این امر شد؛ اما آیا با وجود صرف منابع فروان برای پرداخت این یارانه به نیازمندان، یارانه معیشتی کرونا به مستحقان واقعی آن رسید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: افراد زیادی نسبت به شرایط یارانه معیشتی کرونا اعتراض داشتند؛ شرایط به نحوی بود که بسیاری از افرادی که نیازمند نبودند، شامل یارانه معیشتی کرونا شدند؛ اما نیازمندان واقعی خیر. برای مثال بیمه‌پرداز نبودن از شرایط این طرح بود؛ شرطی که کارگران و حتی افرادی که به سبب کرونا بیمه پرداخت می‌کردند، اما شغلی نداشتند را از دور دریافت یارانه معیشتی کرونا خارج کرد؛ اما افرادی با شرایط مالی مناسب، مشمول آن شدند.

لازم به ذکر است؛ فرصتی برای اعتراض افراد به یارانه معیشتی کرونا پیش‌بینی نشده بود و این موضوع سبب شد تا مردم چاره‌ای جز رساندن صدای خود به گوش مسئولان از طریق فضای مجازی نداشته باشند و با سر زدن به صفحاتی که در این خصوص صحبت شده بود، اعتراضات تعداد زیادی از افراد دیده می‌شد؛ اعتراضات و دردهایی که هنوز هم شنیده نشده و کسی به آن پاسخی نداده است.

بخشی از پیام‌های مخاطبان اقتصادآنلاین را اینجا (در بخش نظرات خبر) ببینید

واریز یارانه معیشتی کرونا به حساب جاماندگان

همانطور که گفته شد؛ مقرر شده بود تا یارانه معیشتی کرونا به حساب 34میلیون نفر واریز شود؛ از این تعداد، 9میلیون نفر عضو کمیته امداد امام خمینی بودند و جای بحث و اعتراضی نبود؛ اما برای 25میلیون نفر باقی‌مانده، شرایطی مشخص شد؛ چند روز پس از واریز یارانه معیشتی کرونا به حساب خانوارها، بسیاری از افراد مدعی شدند که باوجود مشمول شرایط بودن، یارانه معیشتی کرونا برایشان واریز نشده است.

پس از این موضوع، اعلام شد که به حساب جاماندگان یارانه معیشتی کرونا پرداخت شده است؛ البته لازم به ذکر است که این افراد از همان 25میلیون نفر بودند و هنوز ظرفیت جدیدی برای دریافت یارانه معیشتی کرونا ایجاد نشده بود.

واریز یارانه معیشتی کرونا به حساب 5.5میلیون نفر دیگر

وزارت رفاه در روزهای گذشته اعلام کرده است که یارانه معیشتی کرونا به حساب 5.5میلیون نفر دیگر واریز خواهد شد؛ اما زمان و شیوه دقیق آن هنوز مشخص نشده است؛ همچنین باید گفت منابعی که بتوان برای 5.5میلیون نفر دیگر یارانه معیشتی واریز کرد نیز هنوز اعلام نشده است.

پیگیری‌ یارانه معیشتی کرونا از سوی رییس مجلس

در روزهای گذشته خبری مبنی بر نظارت‌های میدانی رییس مجلس جهت پیگیری یارانه معیشتی کرونا منتشر شد؛ باتوجه به این اخبار، قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، در نظارتی میدانی، به برخی از خانوارهای آسیب‌پذیر سر زد و بسیاری از آنان باوجود عدم داشتن درآمد و حقوق ثابت، نه تنها یارانه معیشتی دریافت نمی‌کردند، بلکه یارانه معیشتی کرونا نیز به حسابشان واریز نشده بود. رییس مجلس پس از این نظارت میدانی عنوان کرد که علت عدم واریز یارانه معیشتی کرونا برای این افراد در دست پیگیری خواهد گرفت.

بنابر آن چه گفته شد، بسیاری از افراد که نیازمند یارانه معیشتی کرونا بودند، باتوجه به شرایط طرح مشمول آن نشدند؛ بسیاری دیگر نیز مشمول شدند اما یارانه‌ای دریافت نکردند؛ بنابراین می‌توان گفت باز هم این بار به منزل خود نرسید و با وجود اینکه منابع زیادی صرف آن شده است، نیازمندان واقعی از آن بی‌بهره مانده‌اند.