۰ نفر

نوبخت در پاسخ به اقتصادآنلاین؛

افزایش ۲۵درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان/ پیش‌بینی فروش ۱تا ۲.۳میلیون بشکه نفت در سال آینده

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱
کد خبر: 487218
افزایش ۲۵درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان/ پیش‌بینی فروش ۱تا ۲.۳میلیون بشکه نفت در سال آینده

رییس سازمان برنامه افزود: به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده‌است که اگر نتوانستیم مطابق با بودجه نفت بفروشیم، از طریق فروش اوراق بدهی و فروش سهام دولتی جبران شود. نوبخت در پاسخ به این پرسش که انتشار حجم بالای اوراق بدهی، در آینده کشور را با بحران روبه‌رو نمی‌سازد، گفت: هر سال بخشی از اوراق منتشر شده صرف بازخرید اوراق سال‌های گذشته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح بودجه ۱۴۰۰ که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اینکه انتشار حجم بالایی از اوراق بدهی برای مدت طولانی، کشور را با بحران روبرو نمی‌سازد ،گفت: کل سهم نفت در منابع عمومی  ۲۳ درصد است و بقیه هزینه‌ها ربطی به نفت ندارد.

وی ادامه داد:  اینکه اوراق منتشر می‌کنیم اینطور نیست که تمام منابع اوراق بدهی هزینه شود و یادمان باشد هر سال بخشی از اوراق منتشر شده صرف بازخرید اوراق  سال‌های گذشته می‌شود.

نوبخت تاکید کرد: همچنین عمده این اوراق برای طرح های عمرانی است و فراموش نکنید که در شرایط محاصره سخت اقتصادی هستیم.

کسری بودجه را به بانک‌مرکزی منتقل نکردیم

وی افزود: در سال جاری اجازه داشتیم ۳۹هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم اما در ۸ماهه اول فقط ۱۹هزار میلیارد تومان استفاده کردیم یعنی ۲۰هزار میلیارد تومان اجازه بود استفاده شود و نشد.

نوبخت ادامه داد: همین ۱۹هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵هزار میلیارد تومان کمتر است و ما کسری بودجه را به بانک‌مرکزی منتقل نکردیم.

افزایش ۲۵درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان

رییس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر که حقوق کارمندان و بازنشستگان ۲۵درصد افزایش خواهد یافت، ادامه داد: سقف معافیت مالیاتی از ۳به ۴میلیون تومان رسید و حداقل دریافتی هم از ۲.۸میلیون تومان به ۳.۵میلیون تومان افزایش یافت.

 طبق گفته نوبخت پرداخت ارز۴۲۰۰تومانی دارو مثل سال قبل استمرار پیدا می‌کند.

افزایش بودجه بخش بهداشت و درمان تحت تأثیر شیوع کرونا

معاون رییس جمهور ادامه داد: بودجه بخش بهداشت و درمان از ۳۴هزار میلیارد تومان به ۷۷هزار میلیارد تومان افزایش یافت و بخش تملک رشد ۲۰درصدی داشته که برای ساخت بیمارستان مصرف خواهد شد. همچنین به دلیل شیوع کرونا استخدام ۵۳ هزار نیروی جدید برای کادر جدید در نظر گرفته شده است و یارانه واکسن، دارو و شیرخشک در بودجه ۱۴۰۰، ۲۰۹درصد رشد داشته است.

در بودجه ۱۴۰۰، ۱۶هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته شده است

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰، ۱۶هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته شده است، گفت: ۳میلیون و ۲۴۰خانوار معادل ۷میلیون و ۵۰۰هزار نفر که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۳۱هزار میلیارد تومان منبع برای یارانه معشیتی بنزینی در نظر گرفته شده است و ۳۰میلیون از افراد جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

نوبخت افزود: همچنین ۴هزار میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی  ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید منبع در نظر گرفته شده است و رشد ۶۰ درصدی اعتبار تنظیم بازار کالاهای اساسی و رشد ۸۰ درصدی یارانه نان و  خرید تضمینی گندم در بودجه ۱۴۰۰ دیده‌ شده‌است.

مخالفت  دولت با توزیع قیر رایگان

رییس سازمان برنامه افزود: در بودجه به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده‌است که اگر نتوانستیم مطابق با بودجه نفت بفروشیم، از طریق فروش اوراق بدهی و فروش سهام دولتی جبران شود. دولت با قیر رایگان در بودجه مخالف است و در قالب پروژه‌های عمرانی آن را در نظر گرفته است.

وی گفت: نظر دولت و سازمان این است بودجه‌ای برای قیر هم مثل سایر مصالح طرح‌های عمرانی باید دیده شود.ما پول را می‌دهیم و هر پیمانکار هر چه خواست می‌گیرد.

نوبخت  افزود: روش مجلس برای توزیع قیر رایگان غیر معمول است و دولت به شدت با آن مخالف است و گزارش‌ها هم از فساد گسترده آن خبر می‌دهد.

قیمت ارز و نرخ تسعیر

رییس سازمان برنامه یادآور شد: دولت خواهان تقویت پول‌ملی است و دنبال این نیست که درآمد بیشتری از نرخ تسعیر کسب کند یا حاضر شود برای پیشرفت یک بازار مثل آنچه در بورس اتفاق افتاد ارزش پول ملی تضعیف شود.

فروش اوراق بدهی و سلف نفتی در بودجه

رئیس سازمان برنامه گفت:یک میلیون تا ۲.۳ میلیون بشکه فروش نفت برای سال‌ آینده پیش‌بینی شده‌است که اگر کم یا زیاد شود راه‌های دیگری برای تامین آن در نظر گرفته شده است.در بودجه امکان پیش فروش اوراق سلف نفتی در کنار انتشار اوراق بدهی اسلامی آمده است.

وی افزود: در پیش فروش نفت اولویت فروش در داخل است ولی امکان پیش فروش به خارج هم در نظر گرفته شده است.

نوبخت گفت: رقم آن هم بالا نیست که نگرانی ایجاد کند و ۸۵هزارمیلیارد تومان است.امیدواریم پیش فروش نفت بیشتر داخلی باشد و مردم از آن منتفع شوند.