۰ نفر

رییس جمهور مطرح کرد؛

جایگاه ترانزیتی مهم ایران در منطقه/ اگر کارشکنی آمریکا نبود ده‌ها هواپیمای جدید خریده بودیم

۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷
کد خبر: 482970
جایگاه ترانزیتی مهم ایران در منطقه/ اگر کارشکنی آمریکا نبود ده‌ها هواپیمای جدید خریده بودیم

روحانی گفت: یکی از توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران این بوده که راه‌های ترانزیتی منطقه از ایران عبور نکند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: حمل و نقل یکی از ارکان مهم توسعه، تولید و ارتباط با جهان در کشور است. این موضوع در گردشگری نیز نقش بسیار اساسی دارد. به هر حال دیر یا زود جهان از کرونا، خلاص خواهد شد. واکسن آن هم آماده خواهد شد و گردشگری بار دیگر رونق خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در روابط خارجی نیز حمل و نقل مهم است. جایگاه ایران مهم است و می‌تواند شرق و غرب و شمال و جنوب آسیا را به هم متصل کند. ترانزیت از شمال به جنوب و از غرب به شرق برای اقتصاد و روابط خارجی مهم است و می‌تواند تحول مهمی در منطقه به وجود بیاورد.

رییس جمهور افزود: یکی از توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران این بوده که راه‌های ترانزیتی منطقه از ایران عبور نکند. در این زمینه تلاش‌های زیادی کردند، اما به موفقیت‌های چندانی دست پیدا نکردند. به طور نمونه اکنون روزانه 1400 پرواز از آسمان ایران انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام روحانی در خصوص پروژه‌هایی هم که امروز به بهره‌بردای رسید، گفت: امروز الحمدلله چند پروژه افتتاح شد که ارزش این پروژه‌ها بیش از 3 هزار میلیارد بود. این پروپه‌ها علاوه بر اینکه برای حمل و نقل است، برای سلامت و محیط زیست مهم است. این پروژه‌ها سلامت و وقت مردم را تامین و حفظ خواهد کرد. بسیاری از تصادفات در جاده‌های اصلی به دلیل نبودن بزرگراه رخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکی از تلاش‌هایشان این بوده که از فناوری‌های نوین و شرکت‌های استارتاپی استفاده کند. این موضوع برای اقتصاد و کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. یکی از موضوعات دولت تا روز پایانی‌اش، دیجیتالی کردن اقتصاد و فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان است.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: حمل و نقل ما نیاز به نوسازی دارد. حرکت خوبی در نوسازی هوایی انجام دادیم. پس از توافق هسته‌ای، اقدامات خوبی انجام دادیم و 16 هواپیمای نو وارد ایران شد. اگر دولت خبیث اخیر آمریکا نبود، اکنون ده‌ها فروند دیگر آمده بود و ناوگان هوایی کامل نوسازی شده بود.

وی افزود: در حوزه ریلی نیز به خودکفایی رسیده‌ایم. قصد ما بر این بوده که تمام ناوگان حمل و نقل را نوسازی بکنیم. طراحی کرده بودیم، اما خباثت دولت اخیر آمریکا مشکلاتی به وجود آورد. البته نوسازی از طریق دیگر در حال انجام است، اما نه به آن شکلی که مطلوب ما بود.

رییس جمهور بیان داشت: اجرا و آغاز 9 پروژه بزرگ آزادراهی امسال و سال آینده در دستور کار دولت قرار دارد. امیدواریم تحول در حمل و نقل موجب توسعه تولید، صادرات و رفاه مردم بشود.

گفتنی است صبح امروز توسط رییس جمهور  10 پروژه فرودگاهی، 63کیلومتر از آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان، 97 کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب و باند دوم کنارگذر کرمان افتتاح شد.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که امروز در سی و سومین افتتاح هفتگی، به افتتاح چند بزرگراه و آزاد راه و توسعه فرودگاهها رسیدیم و این پروژه ها برای صنعت حمل و نقل بسیار اهمیت دارد.

در سالی که بنام جهش تولید است، حمل و نقل یکی از پایه‌های جهش تولید می باشد. اگر حمل و نقل نباشد هم تولید، هم توزیع و حتی مصرف دچار مشکل می‌شود. همچنان که واردات و صادرات هم وابسته به حمل و نقل است که برخی از آن بصورت  هوایی و برخی ریلی است و بخش بزرگی از آن نیز دریایی است لذا همه اینها حائز اهمیت است.

حمل و نقل یکی از ارکان بسیار مهم برای توسعه و تولید در کشور و همچنین برای رابطه با جهان است. در رابطه با ارتباطی که می‌خواهیم با جهان داشته باشیم مساله حمل و نقل بسیار مهم است و در گردشگری هم نقش بسیار اساسی دارد. به غیر از این فضای کرونایی که برای گردشگری مشکل ایجاد کرده است ولی به هر حال دیر یا زود جهان از کرونا خلاص خواهد شد و در آینده، هم واکسن و هم داروی آن خواهد آمد و درمان آن آماده می‌شود و در آن شرایط گردشگری برای ما بسیار مهم است و در گردشگری نیز صنعت حمل و نقل بسیار تاثیرگذار می باشد.      

مساله حمل و نقل در روابط خارجی بسیار مهم است. ترانزیت و مخصوصا وضعیت ژئوپولیتیک ایران برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب این منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایران هست که می‌تواند، خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند را به بخش‌های شمالی، آسیای مرکزی، روسیه و اروپای شمالی متصل کند و باز جایگاه ایران است که می‌تواند شرق و غرب آسیا را به هم متصل کند و بحمدالله در زمینه راه و راه آهن اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در هفته‌های آینده راه آهن خواف- هرات به افتتاح می‌رسد و برای اولین بار راه آهن ایران وارد افغانستان می‌شود. همچنین طرح‌های راه آهن دیگری که بسیار با  اهمیت است، امیدواریم تا پایان این دولت برخی را به افتتاح نهایی برسانیم و در باقی موارد هم  بخش اعظم آنها را انجام دهیم.

ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب هم برای اقتصاد کشور و هم برای سیاست و روابط خارجی ما مهم است و هم می‌تواند تحول بزرگی در منطقه به وجود بیاورد البته اشاره کنم به شقاوت آمریکایی‌ها که همواره در سالهای گذشته یکی از توطئه‌هایی که علیه ملت ایران داشتند این بوده که راههای اصلی ترانزیت منطقه از ایران عبور نکند در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی انجام دادند و البته موفقیت‌شان به خاطر جایگاهی که ایران دارد زیاد نبوده است.

همین امروز در این گزارش‌ها بیان شد که روزانه 1400 پرواز از روی آسمان ایران انجام می‌گیرد و این بسیار مهم است. ایران برای خطوط هوایی، خطوط ریلی، جاده‌ای و همچنین برای بنادر نقش و جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و امروز الحمدالله چند پروژه افتتاح شد که ارزش این پروژه‌ها 3هزار و 143 میلیارد تومان است که هم برای محیط زیست، هم برای حمل ونقل و هم برای تامین  سلامت مردم مهم است.

وقتی جاده‌ای از جاده اصلی به بزرگراه کشیده می شود اولین اثر آن، سلامت جانِ مردم و صرفه جویی در وقت مردم است، مسیری را که باید دو ساعته برود، یک ساعت یا کمتر طی می کند پس بنابراین هم برای جان و سلامت مردم و هم وقت مردم و هم اقتصاد کشور حائز اهمیت است.

دو نکته را می‌خواهم اینجا خدمت ملت بزرگ ایران تاکید کنم نکته اول این است که یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که در بخش حمل و نقل از فناوری‌های نوین و از شرکت‌های استارت آپ استفاده کند و در این زمینه  قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است یعنی به جای اینکه یک کامیون به بندر می‌رفت و بار را می‌آورد و از این طرف خالی می رفت الان همین سیستم ارتباطی و استارت آپی به گونه‌ای است که معلوم است کامیون چه باری را حمل می کند و در مسیر راه یا در مقصد نهایی که می‌رسد دیگر مجبور نیست که خالی برگردد و با استفاده از این فناوری می تواند بار خود را انتخاب کند بحمدالله این مساله برای اقتصاد و کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

 یکی از مسائل بسیار مهم دولت تا روز پایانی ادامه تکمیل دولت الکترونیک، دیجیتال کردن اقتصاد و فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های استارت آپی است. این موضوع  تحول بسیار بزرگی را در کشور تا امروز به وجود آورده و این تحول را تا روز پایانی ادامه خواهیم داد.

مساله دوم نوسازی است. سیستم حمل و نقل کشور نیاز به نوسازی دارد. حرکت خوب در نوسازی هوایی شروع کردیم و بعد از توافق هسته‌ای در همان ماههای اولیه توانستیم قراردادهای بسیار مهمی را ببندیم و 16 هواپیمای نو وارد کشور شد. همه می‌دانند که برای خرید هواپیما در چه محذوریتی بودیم به نحوی که ناچار بودیم از هواپیماهای دست دوم استفاده کنیم و مسائل و مشکلات فراوانی در این زمینه وجود داشت. الحمدالله در همان ماههای اولیه، 16 فروند هواپیمای نو وارد کشور شد و اگر دولت خبیث اخیر آمریکا نبود الان دهها فروند هواپیمای دیگر وارد شده و ناوگان هوایی کشورمان کاملا نوسازی شده بود.

در زمینه ریل هم کارهای  بسیار بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است الان در بسیاری از زمینه‌ها در ساخت واگن‌ها، حتی بخش بزرگی از لوکوموتیوها و ریل به خودکفایی رسیده و روی پای خود ایستاده ایم و کارهای بسیار بزرگی در این حوزه انجام گرفته است.

قصد ما بر این بود که تمام ناوگان حمل و نقل اعم از مسافربری یا بار، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم و برای این کار طراحی کرده بودیم. بنا بود در اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم در یک زمانی تمام کامیون‌ها را نوسازی کنیم و  طرح آن هم ریخته شده بود، خریدهای خارجی و کارخانه‌های داخلی آن معلوم بود اما باز هم خباثت دولت اخیر آمریکا باعث شد که این طرح با مشکلاتی مواجه شده و کند شود البته از طریق دیگر این نوسازی انجام می‌گیرد اما نه به آن سرعتی که مطلوب و مورد نظر ما بود.

بنابراین مردم عزیز بدانند که مساله حمل و نقل برای دولت مهم است، دولت در زمینه ترانزیت و ریل کار بزرگی انجام داده و در زمینه نوسازی ناوگان هوایی قدم‌های بسیار مهمی را برداشته است.

بر اساس  آماری که امروز اعلام شد 9 پروژه بزرگ آزادراهی امسال و سال آینده در دستور کار دولت قرار دارد که البته بخشی از آن ممکن است به دولت بعدی برسد البته همه تلاش خودمان را برای 9 پروژه و سایر پروژه‌های مهمی که در زمینه حمل و نقل وجود دارد انجام خواهیم داد و امیدواریم تحول در حمل و نقل باعث توسعه تولید، توسعه صادرات و رفاه مردم و صرفه جویی‌های فراوان در زمینه انرژی و سوخت برای کشور شود. انشاءالله

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته