۰ نفر

کم رمقی بازار نوروز با کرونا

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۳۲
کد خبر: 421298
کم رمقی بازار نوروز با کرونا

کرونا این روزها بازار سودجویان اقلام بهداشتی و برخی مواد خوراکی را داغ و بازار کالاهای نوروزی را بی‌رمق کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و هجوم مردم برای خرید اقلام بهداشتی و برخی مواد خوراکی باعث شد که بازار سودجویان گرم و قیمت ها افزایش پیدا کند به شکلی که در این روزها، کالاهایی همچون مواد ضدعفونی کننده مانند ماسک و الکل سفید در بازار کمیاب شده و قیمت هایی نجومی پیدا کرده اند.

در این روزها ماسک های ۵۰۰ تومانی یک بار مصرف تا حدود چهار هزار تومان، ماسک های فیلتردار چهار هزار تومانی حتی تا بیش از چهل هزار تومان در بازار به فروش می رسند و از سوی دیگر قیمت لیموترش در بازار از کیلویی هفت هزار تومان به بیش از چهل هزار تومان رسیده و سیر نیز با قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان عرضه می شود.

با این حال کرونا رنگ رونق را از بازار فروش کالاهای نوروزی برده و فروشندگانی که از مدت ها قبل منتظر فرا رسیدن اسفند ماه بودند را ناامید کرده است.

رکود بازار پوشاک

بازار پوشاک یکی از اصلی ترین قربانیان ویروس کرونا محسوب است که این روزها رونق خود را از دست داده است؛ فروشگاه های فروش پوشاک که پیش از نوروز همواره پرفروش هستند در این ایام حتی کمتر از ماه های عادی سال مشتری دارند.

علی میرانی یکی عرضه کنندگان پوشاک در پاساژ کویتی های کرمانشاه گفت: از ماه ها قبل برای فروش اسفند ماه برنامه ریزی کرده و اجناس را انبار کرده بودیم اما متاسفانه نه تنها در این ماه مشتری‌ها بیشتر نشده بلکه به کمتر از یک چهارم رسیده است.

وی با بیان اینکه هیچ سالی مثل امسال بازار شب عید کم رونق نبوده است، افزود: پیش از این نیز بازار چندان خوب نبود و ما دلمان را به بازار شب عید خوش کرده بودیم که متاسفانه کرونا همین بازار را هم از ما گرفت، در صورتی که شب عید نتوانیم بازار خوبی داشته باشیم بسیاری از هم صنفان من متحمل ضررهای بسیاری خواهند شد.

این فروشنده عنوان کرد: در اکثر مواقع ما اجناس را با چک از تولیدی ها می خریم و عرضه می کنیم اما به نظر می رسد که در پایان این ماه نتوانیم چک های خود را نقد کنیم.

صابر خلوصی که در پاساژ پردیس مانتو فروشی دارد نیز در خصوص کسادی بازار گفت: من ماهی سه میلیون تومان اجاره مغازه می دهم، بعد از گرانی بنزین بازار ما افت شدیدی پیدا کرده به شکلی که حتی کرایه مغازه به سختی جور می شد اما بعد از آمدن کرونا باید مغازه را تعطیل کنیم.

وی افزود: ماه های قبل حداقل روزی چهار تا پنج تیکه لباس می فروختیم اما از اول اسفند تاکنون کلا پنج تیکه فروخته ایم.

از رونق افتادن ساخت و ساز

در این روزها بازار ساخت و ساز ساختمان و به تبع آن بازار مصالح ساختمانی نیز از رونق افتاده از و بسیاری از کارگران و استاد کاران از کار بیکار شده اند.

عرفان امیری یکی از مصالح فروشان بازار دیزل آباد کرمانشاه نیز در این رابطه گفت: پس از شیوع ویروس کرونا بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی و ساخت و سازها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: هر سال پیش از آغاز سال نو بسیاری از افراد منازل خود را تعمیر می کردند و بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی رونق می گرفت اما کرونا این بازار را از ما گرفت.

ابوالفضل بالاوندی که بنای ساختمانی است در این رابطه  گفت: کرونا ما را نکشد بی پولی شب عید به طور قطع می کشد؛ کارگرانی را می‌شناسم بعد از بهمن ماه تا حالا کار نکرده اند. ما بیشتر از اینکه نگران کرونا باشیم نگران شکم زن و بچه خود هستیم.

کرونا رستوران ها را خالی کرد

شیوع کرونا شاید بیشترین ضربه را به صنعت گردشگری و رستوران ها وارد کرد به شکلی که فعالان این عرصه که از مدت ها قبل خود را برای بازارهای نوروزی آمده کرده بودند، کم رونق ترین بازار خود در طول سال های گذشته پشت سر می گذارنند.

مهدی صالحی یکی از رستوران داران طاقبستان نیز که این روزها کرونا درآمدش را به حداقل رسانده است، گفت: ماه های قبل حتی تا شبی ۱۰ میلیون تومان گوشت تازه می خریدیم و کباب درست می کردیم اما از اول اسفند ماه تاکنون در یک شب ۵۰۰ هزار تومان گوشت مصرف نکرده ایم.

وی با بیان اینکه مردم با توجه به ترس از کرونا حق دارند که از رستوران استفاده نکنند، گفت: هرچند گرانی ماه های قبل رکود شدیدی به بازار ما داده بود اما از اول اسفند به شکل محسوس بی مشتری شده ایم.

این رستوران دار توضیح داد: با توجه به اینکه فکر می کردیم درآستانه بهار بازار رونق گیر چند کارگر جدید استخدام کردم که مجبورم در روزهای آینده آنها را اخراج کنم؛ شرایط به شکلی شده که حتی نمی توانم پول کباب زن ها را تامین کنم.

دست خالی دستفروشان

چینی ها که هر سال بازار دستفروشان ایران را با اجناس صادراتی خود پر می کردند، امسال با ویروس کرونا دست آنان را خالی گذاشتند و رونق را از این بازار گرفتند.

هر سال در آستانه نوروزی تعدادی از خیابان ها توسط شهرداری ها بسته می شد و دست فروشان به عرضه محصولات خود می پرداختند اما امسال نه تنها خیابانی بسته نشده است، بلکه حضور دستفروشان در بازار از ماه های دیگر سال نیز کم رنگ تر است و حتی جمعیت عابران پیاده نیز در خیابان ها کاهش چشمگیری دارد.

با این اوصاف به نظر می رسد که مسوولان در کنار تلاش برای حفظ سلامت مردم فکری نیز به حال افرادی کنند که این روزها درآمدشان به حداقل رسیده است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون پنج نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که یک نفر از آنان فوت کرده است.

آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور ۹۷۸ نفر است که ۱۷۵ نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و ۵۴ نفر هم فوت کرده‌اند.