۰ نفر

واعظی: به افزایش بودجه موسیقی فجر کمک خواهیم کرد

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۲۳:۳۱
کد خبر: 418325
واعظی: به افزایش بودجه موسیقی فجر کمک خواهیم کرد

رئیس دفتر رئیس جمهور در جمع خبرنگاران درباره تصمیم‌های آینده برای حوزه موسیقی، تاثیر آن روی مردم و ارتباط با دنیا صحبت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور پس از اجرای کنسرت سالار عقیلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا موسیقی و جشنواره موسیقی فجر می‌تواند بهانه‌ای برای صدور واقعی محصولات فرهنگی کشور به خارج از کشور باشد؟ پاسخ داد: امروز قدرت نرم در دنیا یکی از قدرت‌هایی است که کشورها روی آن سرمایه گذاری زیادی برای بالا بردن نفوذ خود در دیگر کشورها کرده‌اند. بهترین نمونه برای بالا بردن نفود خود، نفوذ به فرهنگ است؛ آنچه که در فرهنگ جای خود را باز می‌کند، هنر است. به نظر می‌رسد ما از یک هنر سنتی و قدیمی برخورداریم و از قدیم هنر ایران در هر جایی که می‌رود، حتی آنهایی که کلام را متوجه نمی‌شوند، بسیاری از اهداف خود را به مخاطب منتقل می‌کند.
او ادامه داد: در شرایط سخت امروز در منطقه و جهان، نقش موسیقی و هنر می‌تواند آرامش‌بخش باشد و فرهنگ واقعی را منتقل کند. بخشی از این امر به بسترسازی دولت و وزارت خارجه برمی‌گردد. از طرف دیگر مسیر برای فعالان این حوزه باز است. زمانی که در وزارت خارجه بودم می‌دیدم که حضور گروه‌های هنری در خارج از کشور تا چه حد، مورد استقبال قرار می‌گیرد. یکی از شاخصه‌های معرفی ایران در خارج از کشور به هنر و موسیقی ایران باز می‌گردد.
از واعضی سوال شد که آیا قبول دارد دولت تا حدی در این فضا ضعیف عمل کرده است؟ گفت: این دولت را با دولت‌های قبلی مقایسه کنید و ببینید که آیا رشد موسیقی و هنر افزایش یافته یا کاهش؟ آماری که به ما داده می‌شود، نشان دهنده افزایش رشد هنر است. تعداد سینماها و سالن‌های فرهنگی افزایش یافته است. ارزیابی شما باید بر اساس عملکرد باشد؛ عملکردی که نشان می‌دهد گام‌های خوب کیفی و کمی برداشته شده است‌.

به او گفته شد که با این حال بین جشنواره موسیقی فجر و فیلم فجر هم فرق گذاشته می‌شود و بودجه موسیقی فجر یک چهارم فیلم فجر است. او گفت: آنچه که بیشتر مورد استقبال مردم باشد، جای بیشتری در بین مردم خواهد داشت. البته می‌دانم که می‌گویید هر چه امکانات بیشتر باشد، بستر هم برای استقبال مردم ایجاد خواهد شد. ولی علاقه و امکانات باید در کنار هم باشد. مثلا در کشوری که مردم به فوتبال علاقه‌مند هستند امکانات به آن سمت می‌رود و در کشوری که مردم به راگبی علاقه دارند نیز به آن سمت. به هر حال معتقدم آنچه که به موسیقی و هنر مربوط است باید مورد عنایت بیشتری واقع شود. در داخل کشور با توجه به شرایط، هر چه مردم بتوانند بیشتر در فضای موسیقایی حضور داشته باشند، آرامش بیشتری خواهند گرفت. ان‌شاالله کمک می‌کنیم بودجه بیشتری در اختیار این جشنواره قرار بگیرد. همچنین می‌توان از طریق هنر و موسیقی تعامل بیشتری با دنیا داشت.