۰ نفر

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد؛

ارتباط و تعامل اقتصادی با دنیا عین انقلاب است/ پیشنهاد رشوه آمریکایی‌ها به کاپیتان نفتکش ایرانی

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 410540
ارتباط و تعامل اقتصادی با دنیا عین انقلاب است/ پیشنهاد رشوه آمریکایی‌ها به کاپیتان نفتکش ایرانی

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز کشور در شرایط خطیر و دشواری قرار دارد، گفت: آمریکا برای اولین بار در تاریخ خود رسماً اعلام کرده است که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را ترور کرده است و حتی ما را تهدید می‌کند که اگر عکس العملی نشان دهیم ۵۲ نقطه دیگر را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه عکس العمل برادران عزیز سپاه نسبت به اقدام آمریکا عکس العملی مناسب بود، افزود: به دلیل آن که تبلیغات و اطلاع رسانی در انحصار قدرت های بزرگ قرار دارد هر طور که می خواهند افکار عمومی را هدایت می کنند و پس از پاسخ سپاه پاسداران این گونه وانمود کردند که تنها چند موشک شلیک شده و اثر چندانی در بر نداشته و هیچکس کشته نشده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه آنها تصور می کنند که ما شهوت این را داشته ایم که تعدادی انسان را بکشیم، گفت: پس از جنگ جهانی دوم هیچکس جرات نداشته که به آمریکا چپ نگاه کند و حتی عبور از کنار پایگاه های آمریکا نیز باید با هماهنگی های گسترده باشد و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، پایگاه نظامی آمریکا را موشک باران کرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز پس از گذشت مدتی از موشک باران پایگاه نظامی آمریکا،‌ خبرهایی از میزان تلفات و آسیب های وارد شده به آمریکا منتشر شده است، گفت: هر کس در هر موضوعی پنهان کاری کند ضرر کرده چرا که بعدا مجبور می شود حقایق را آشکارا بیان کند.

وی افزود: یکی از آسیب هایی که ما در جریان شهادت 176 مسافر عزیز هواپیمای اوکراینی متحمل شدیم همین بود که چند روز حقیقت پنهان شد و مردم از این عصبانی شدند که چرا واقعیت به آنها گفته نشده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه امروز شرایط بین المللی و منطقه پر تنش است، افزود: در اطراف ما همه کشورها درگیر هستند. عراق،‌ سوریه، لیبی، افغانستان و یمن با جنگ و آتش و دود مواجه اند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام و گام های جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات که مطابق با مواد مندرج در برجام بوده است، گفت: امروز اروپایی ها نیز حرف های عجیبی می زنند که البته می خواهند با فضاسازی،‌ موضوع ترور سردار سلیمانی و موشک باران پایگاه آمریکایی برجسته نشود.

وی با بیان اینکه امروز شرایط اقتصادی کشور دشوار است و وضعیت معیشتی مردم نیز با سختی مواجه شده است،‌ گفت: دو شوک بزرگ تورمی در یک دهه که یکی در سال 90 و دیگری در سال های 97 و 98 رخ داد، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داد و آمریکایی ها نیز بی سابقه ترین تحریم ها در تاریخ بین الملل را علیه ما اعمال کرده اند و کار آنها به جایی رسیده که کشتی حامل نفت ایران را دنبال می کنند و به کاپیتان کشتی پیشنهاد باج می دهند که این کشتی را به محل مورد نظر آنها هدایت کند.

جهانگیری افزود: البته شرایط اقتصادی کشور بر خلاف آنچه آمریکا تصور می کرد که می تواند اقتصاد ایران را با فروپاشی مواجه کند، اقتصاد کشور امروز از ثبات و آرامش برخوردار است و میزان صادرات و واردات خوب است و هیچ کالایی نیست که نتوانیم نسبت به صادرات و واردات آن اقدام کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: البته شرایط مرتبط با فروش نفت خام متفاوت است و یکی از منابع اصلی درآمدی در بودجه دولت نیز درآمدهای حاصل از فروش نفت خام است که محدودیت هایی در بودجه دولت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به سخنان برخی افراد که می گویند ارتباط و تعامل اقتصادی با دنیا سخنی غیر انقلابی است، تصریح کرد:‌اتفاقا این سخن عین انقلاب است. اقتصاد دارای محیط درونی و بیرونی است که بخش درونی آن شامل فضای کسب و کار،‌ فعالیت بخش خصوصی، حمایت از صادارت، نظام بانکی و .... است و بخش پیرامونی آن که بر بخش داخلی نیز اثرگذار است شامل سیاست های کلان اقتصاد است که می تواند بر روند فعالیت بنگاه های اقتصادی تاثیرگذار باشد.

جهانگیری افزود: اگر ثبات در اقتصاد کشور حاکم باشد فعالیت بنگاه های اقتصادی بهتر خواهد شد اما اگر به جای ثبات تلاطم حاکم باشد و نرخ تورم و نرخ ارز غیر قابل پیش بینی باشد بنگاه های اقتصادی نمی توانند به شکل مناسب فعالیت کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سیاست های فرهنگی نیز بر اقتصاد کشور اثر گذار است، افزود: این که جامعه سرمایه گذاری را مثبت یا منفی تلقی کند و این که جامعه به تولید ثروت و فعالیت بخش خصوصی و ثروتمند شدن چه رویکردی داشته باشد می تواند تاثیرات زیادی بر اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت اثرگذاری سیاست خارجی بر اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور به تجهیزات مورد نیاز، فناوری، ‌بازار و ‌منابع مالی نیاز دارد که باید از طریق تعامل با دنیا این نیازها را تامین کنیم.

جهانگیری با اشاره به رویکرد های اصلی پنج گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از این رویکرد ها درون زایی به معنای استفاده از تمام ظرفیت های داخلی، دیگری برون نگر بودن به این معنا که باید با دنیا در تعامل باشیم و سه رویکرد دیگر نیز دانش بنیانی، عدالت محوری و مردمی بودن اقتصاد است.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به حوادث تلخ دی ماه امسال گفت: دی ماه امسال پر دلهره ،‌پر اضطراب و مملو از خبرهای غیر منتظره بود و مردم کشور داغ های بزرگی را متحمل شدند.

وی با اشاره به شهادت سردار عزیز و بزرگ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وی را از سرمایه های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: این سردار بزرگ به ملت ایران عشق می ورزید و جانش را در راه خدمت به مردم تقدیم کرد.

جهانگیری با بیان اینکه سردار سلیمانی به بهترین وجه ممکن به شهادت رسید، گفت: این سردار عزیز توسط شقی ترین افراد روی کره زمین به شهادت رسید و شاید تاکنون موردی وجود نداشته باشد که آمریکا رسما اعلام کرده باشد که دستور ترور یک فرمانده نظامی را در یک کشور مهمان صادر کرده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دیگر حوادث ناگوار دی ماه و جان باختن جمعی از هموطنان در تشییع با شکوه در کرمان اظهار داشت: حادثه هواپیمای اوکراینی و از دست دادن جمعی از هموطنان و مسافران خارجی و به خصوص نخبگان علمی کشور که تک تک آنها از افتخارات علمی بودند نیز حوادث بسیار تلخی بود که در دی ماه اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: البته در همین ماه مردم با حضور در مراسم تشییع سردار سلیمانی کاری بزرگ و قدرت نمایی عظیمی از خود به نمایش گذاشتند و آمریکا باورش این بود که برداشت مردم ایران درباره سردار سلیمانی همان برداشتی است که آنها نسبت به این سردار بزرگ دارند.

جهانگیری افزود: آمریکایی ها خبرها و اطلاعات خود را از گروه های تروریستی که دستشان به خون مردم ایران آغشته است، دریافت می کنند و این اطلاعات را مبنای عمل خود قرار می دهند اما با قدرت نمایی بزرگ مردم در تشییع سردار سلیمانی شوک بزرگی به آمریکایی ها وارد شد و فهمیدند که این شهید والا مقام چه جایگاهی نزد مردم داشته که البته این جایگاه به خاطر صداقت، اخلاص و عشق این سردار بزرگ اسلام به مردم بوده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود از سرمایه انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه برای توسعه کشور یاد کرد و با بیان اینکه سرمایه انسانی هیچ بدیلی در میان سرمایه های دیگر ندارد، گفت: آموزش و پرورش کانون تربیت نیروی انسانی است و اصلی ترین دستگاه اجرایی که رسالت تربیت سرمایه انسانی را بر عهده دارد، آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: کشورهایی که به توسعه رسیده اند و مسیر توسعه را به خوبی طی کرده اند حتما از سرمایه انسانی مطلوب و مناسب برخوردار بودند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آموزش و پرورش یک دستگاه اجرایی است که مسئولیت تربیت افراد را از کودکی تا جوانی بر عهده دارد تا نیروی انسانی جامعه بتواند نسبت به محیط پیرامون خود از آگاهی لازم برخوردار باشد.

وی افزود: آموزش و پرورش تلاش می کند تا نیروی انسانی توانمندی تربیت کند که بتواند در برابر موج ها و مسائل مختلف، به روند توسعه کشور کمک کند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: امروز که عصر دانایی است و دنیا در مسیر انفجار اطلاعات حرکت می کند و ابزارهای توسعه روز به روز پیشرفته تر می شوند، باید به سمتی پیش رویم که نیروی انسانی و افراد تحصیلکرده دانشگاهی متناسب با این شرایط تربیت شوند تا بتوانند به نحو مطلوب نقش آفرینی داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران در یک قرن گذشته به طور جدی به دنبال توسعه بوده است، تصریح کرد: در هر خیزش و حرکت و نهضت، حرف مشترکی از مردم ایران شنیده می شده و هر گاه که مردم دنبال حرکتی بودند معلوم بوده است که از یک موضوعی رنج می برند و آن اینکه مردم آزادی، استقلال و پیشرفت کشور را می خواستند. مردم ایران همواره دنبال گنج های گمشده ای بودند که تصور می کردند باید آن را پیدا کنند.

وی افزود: اگر دلایل عقب ماندگی کشور نسبت به دیگر کشورها که یا بعد از ما و یا همزمان با ما روند توسعه را شروع کرده اند، بررسی کنیم یکی از دلایلی که آن کشورها به توسعه رسیده اند، سیاست های مناسب و استمرار آن سیاست ها است.

جهانگیری ادامه داد: تمام کشورهایی که به توسعه دست یافته اند، سیاست های علمی و دقیقی برای توسعه تدوین کرده و این سیاست ها را استمرار داده اند. در برخی از کشورها حتی پس از کودتا و تغییر حکومت نیز سیاست های توسعه ای ثابت مانده و این در حالی است که در کشور ما با یک تغییر در سطح دولت ممکن است سیاست ها تغییر کند.

معاون اول رییس جمهور نظام تعلیم و تربیت را از دیگر دلایل عقب ماندگی کشورمان نسبت به دیگر کشورها برشمرد و گفت: باید ضعف ها را شناسایی کنیم و نگرش ها،‌ روند ها و ساختارها را متناسب با توسعه اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: زمانی گزارشی را مطالعه می کردم که در آن گزارش آمده بود ژاپنی ها پس از جنگ بزرگی که داشتند و کشور آنها نابود شد، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که برای بازسازی کشور از چه نقطه ای باید شروع کنیم و به این نتیجه رسیدند که مهمترین نقطه آموزش و تعلیم و تربیت است و می بینیم که امروز ژاپن از چه جایگاه مناسبی در توسعه برخوردار است.

جهانگیری با اشاره به اینکه در هر مقطعی از تاریخ ایران، کسانی که کارهای مناسبی را پایه گذاری کرده اند، آن کارها ماندگار شده است، تصریح کرد: پس از جنگ جهانی اول که ایران با قحطی و تلفات فراوان مواجه شده بود، وقتی ایران از این شرایط خارج شد اولین اقدام تاسیس دارالمعلمین بود و این یعنی جرقه های ذهن، هوش و استعداد ایرانی اهمیت موضوع تعلیم و تربیت را خوب شناخته بود و مشابه همین موضوع زمانی که امیرکبیر کار خود را شروع کرد از همان ابتدا نسبت به تأسیس دارالفنون اقدام کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید موضوع آموزش و پرورش را به موضوعی کلیدی در جامعه تبدیل کنیم، گفت: گرفتاری آموزش و پرورش کشور این نیست که سیاست گذاری های دقیق و نیروی انسانی کافی ندارد؛ بلکه به فضل الهی آموزش و پرورش از مجموعه با کفایتی از نظر مدیریت و نیروی انسانی برخوردار است.

وی افزود: امروز یکی از مراجع اصلی مردم آموزش و پرورش و معلمان هستند و همواره از نظرسنجی هایی که از مردم انجام شده، مشخص شده است که آموزش و پرورش و معلمان از جایگاه شریفی نزد مردم برخوردار هستند.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش هیچ گاه نباید از اولویت کشور خارج شد، خاطر نشان کرد: حتی در مواقعی که با کمبود منابع در کشور مواجه هستیم، آموزش و پرورش باید همچنان در صدر اولویت ها باشد چرا که می تواند با تربیت نیروی انسانی، آینده کشور را بسازد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید از حالت بخشی به فرابخشی تبدیل شود، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش سرمایه گذاری جاری نیست که بتوان در آن بخش صرفه جویی کرد. مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده اند که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش جزو هزینه های سرمایه ای کشور است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه فرابخشی است و سایر حوزه ها و بخش ها را نیز در بر می گیرد،‌افزود: این نگاه و رویکرد باید در نظام برنامه ریزی کشور و برنامه و بودجه جا بیفتد.

جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه بدون مشارکت عموم نمی توان برنامه های آموزش و پرورش کشور را به نحو مطلوب اجرایی کرد، گفت: شوراهای آموزش و پرورش یک ظرفیت بسیار مهم است که در کشور شکل گرفته و می توانند برای تعریف و تحقق مشارکت عمومی برنامه ریزی کنند و از ظرفیت های سایر دستگاه های اجرایی نیز برای پیشبرد برنامه های آموزش و پرورش استفاده کنند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: مهمترین کار شوراهای آموزش و پرورش باید این باشد که راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت ها و منابع مادی و معنوی کشور تدوین کنند و با جلب مشارکت مردم، این ظرفیت ها را در خدمت آموزش و پرورش کشور قرار دهند.

وی با اشاره به مشارکت خیرین و بخش خصوصی در ساخت مدارس، گفت: آموزش و پرورش در بخش احداث فضای آموزشی موفق شده مشارکت مردم و خیرین را به نحو مطلوب جلب کند و برنامه ای که دولت برای پایان دادن به مدارس کپری، خشتی و گلی داشته است از طریق مشارکت مردم و خیرین در حال پیگیری است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه شوراها در استان های مختلف باید خود را مسئول برنامه های آموزش و پرورش بدانند و در این زمینه گام بردارند و به دولت در حل مشکلات شهرستان ها کمک کنند.

معاون اول رییس جمهور یکی از ضعف های قانون اساسی کشور را نظام مدیریتی متمرکز عنوان و خاطر نشان کرد: این موضوع باید در اصلاح قانون اساسی مدنظر قرار گیرد. به محض آنکه می خواهیم اختیاری را به مسئولین استان تفویض کنیم می گویند مسئولیت امور با وزیر است چرا که او باید در مقابل رییس جمهور و مجلس پاسخگو باشند.

وی افزود: کشور بزرگی مثل ایران را نمی توان با نظام مدیریتی متمرکز اداره کرد چرا که وزیر در مرکز حضور دارد و قادر نخواهد بود نسبت به برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص جزئی ترین مسائل شهرستان ها اقدام کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در قانون شوراهای آموزش و پرورش آمده است که 17 دستگاه باید با آموزش و پرورش همراهی کنند، گفت: وقتی آموزش و پرورش از این درجه اهمیت برخوردار است، در سخت ترین شرایط سیاسی و اقتصادی آن را از اولویت کشور خارج نمی کنیم، این یعنی اگر کمترین احساس مسئولیتی نسبت به آینده ایران داریم باید به آموزش و پرورش کمک کنیم.

معاون اول رییس جمهور خطاب به خیرین و علاقمندان به مشارکت در امور عام المنفعه گفت: امروز هیچ کار توسعه ای واجب تر از کمک به اجرای برنامه های آموزش و پرورش نیست. امروز در دنیا این موضوع پذیرفته شده است که بنگاه های اقتصادی در قبال محیط پیرامونی خود مسئولیت اجتماعی دارند و باید به حل محدودیت ها و مشکلات مردم اطراف خود کمک کنند و نباید مردم پیرامونی بنگاه های اقتصادی در فقر و مشکلات باشند.

وی با اشاره به حوادث آبان ماه و برخی اعتراضات، افزود: بیشترین مشکلات و مسائل در حوادث آبان ماه مربوط به یکی از شهرهای کشور بود که اتفاقا پس از انقلاب اسلامی بیشترین سرمایه گذاری ها در آن صورت گرفته است. برخلاف تصور برخی که فکر می کنند اعتراضات ریشه در فقر و بیکاری دارد، معضل اصلی در احساس تبعیض در میان مردم بوده است.

جهانگیری با اشاره به برنامه مولد سازی دارایی های دولت که در بودجه سال 99 کل کشور دیده شده، خاطر نشان کرد: دولت ایران جزو ثروتمند ترین دولت های دنیاست چرا که منابع طبیعی، نفت و گاز، بنادر و فرودگاه ها همه در اختیار دولت قرار دارد و وزارتخانه ها نیز زمین ها و اراضی متعددی را در اختیار دارند که همه این ها دارایی های راکد هستند که باید مطابق با برنامه ریزی بودجه سال 99 این دارایی های راکد به دارایی مولد تبدیل شوند و برای سال 99 از همین محل 50 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت در نظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تاکید بر این که موفقیت پایدار و مستمر و حل مسائل به روش اثر بخش نیازمند ترکیب هوشمندانه تمایز ها است، گفت: هدف همه ما توسعه و پیشرفت ایران است و این هدف مشترک همه ماست که با وجود وظایف جداگانه ما را در این هدف مشترک پیوند می دهد.

حاجی میرزایی افزود: سند تحول بنیادین باید اجرا شود اما این سند بایدتبدیل به سندی شود که به معنای واقعی به نیازهای جامعه پاسخگو باشد تا بتوانیم بسیج همگانی برای اجرای آن ایجاد کنیم.

در این مراسم استاندار تهران و مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به عنوان نماینده مدیران کل آموزش و پرورش استان ها نیز هر کدام در سخنانی به بیان دیدگاه ها ونظرات خود در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و شوراهای آن پرداختند.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان سال 97 موثر در نظام تعلیم و تربیت در زمینه های میزان تحقق و استیفای حقوق آموزش و پرورش و مدیریت بحران در حوزه تعلیم و تربیت نقش داشتند قدردانی شد.