۰ نفر

سخنگوی دولت:‌

رییس‌جمهور به‌زودی با مردم سخن می‌گوید/ از همه ملت ایران عذرخواهی می‌کنم

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۰
کد خبر: 409280
رییس‌جمهور به‌زودی با مردم سخن می‌گوید/ از همه ملت ایران عذرخواهی می‌کنم

سخنگوی دولت گفت: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری این هفته اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، هنوز از داغ فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم و عزادار از دست دادن این سردار بزرگ مقاومت بودیم که داغ دیگری از راه رسید و بر سینه هایمان آوار شد.

وی ادامه داد: حادثه هواپیمای اوکراینی و کشته شدن 176 مسافر این هواپیما که عمده آنها هموطنان ایرانی و سایرین نیز از هم نوعان ما بودند دل های ما را غمگین کرد و از آن غم انگیزتر و مصیبت بار تر این بود که بعد از تقریبا سه روز با خبر شدیم که این هواپیما در نهایت تاسف با آتش پدافند خودی ساقط شده است و این دردی مضاعف بر دل های  ما نهاد.

عزادار و سوگواریم

ربیعی افزود: اکنون ما هم عزادار شده ایم و هم دغدغه مند و نگران. عزادار و سوگواریم؛ چرا که جان انسان ها که زن و بچه و عروس و داماد و بچه های خوب و نخبه ما و برخی از هم نوعان ما در این حادثه که ناشی ازیک خطا بوده از بین رفته است. دغدغه مند و نگران هستیم چون به هرحال ذهن همه ما و ملت ما را درگیر کرده است. دغدغه اینکه چه باید بکنیم که دیگر هیچگاه این خطای بزرگ اتفاق نیفتد و دغدغه دیگر اینکه چگونه این لطمه بزرگی که به اعتماد عمومی مردم و مرجعیت رسانه ای و اطلاع رسانی کشور وارد شد را جبران کنیم.

واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم؛ همه موضع‌گیری‌ها ریشه در بی‌اطلاع گذاشتن داشت

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: انتقادات زیادی در این روزهای غم انگیز متوجه مسئولان و مقامات ذیربط کشور شد. ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود. حتی در بیانیه ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهار نظر می کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع گیری ها ریشه در بی‌اطلاعی و یا بهتر بگویم بی اطلاع گذاشتن آنها داشت.

فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد

ربیعی افزود: آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده امریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. حالا الان قصد ندارم در این مجال از تماس های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.

هیچ یک از مقامات دولت تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما مطلع نبودند

وی افزود: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد. همه بهت زده، ناراحت و نگران بودند. هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیر عمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی زاده هم عنوان کردند صرفا بر اساس اطلاعات و داده های موجود همان موقع اظهار نظر می کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را داند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس جمهوری در این خصوص شد. از همان ساعت رئیس جمهوری تاکید کردند که به سرعت به مردم اطلاع رسانی شود.

از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه نگاران عذرخواهی می‌کنم

ربیعی خاطرنشان کرد: همین جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه نگاران عزیز عذرخواهی می کنم. واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع رسانی و کسب اطلاعات است. برخی انتقاد می کنند که چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری بعمل نیاوردی  اما واقعیت این است که پیش از اظهار نظر از همه مسئولان ذیربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.

اقدام ستاد کل در مسئولیت پذیری حادثه، قابل تقدیر و شروع خوبی است

وی اضافه کرد: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت. با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

تلاش می‌کنیم تشییعی در شأن جانباختگان حادثه انجام شود

وی بیان کرد: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه از جمله روشن شدن اینکه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری، تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده های جانباختگان به‌عمل بیاید. یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می رود بعد از این ماجرا به نحوی سیستم هایمان را ارتقاء دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود و ما از این چرخه معیوب خارج شویم و تلاش می‌کنیم که تشییع مناسب و در شأن آنان و ملت ایران برای جانباختگان این حادثه انجام شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در این میان نباید فراموش بکنیم که ریشه این اتفاق ناگوار در کجا بود و از کجا آغاز شد. از همان شبی بود که رژیم امریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد. در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است. مردم ایران فراموش نمی کنند این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران 52 نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی ، دارویی و غذایی مردم ایران متاثر از تحریم های ضد بشری همین فرد است. هم او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به نا امیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می گیرد.

نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور ایجاد شود

وی تاکید کرد: به‌رغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

حضور سفیر بریتانیا در اعتراضات اخیر مغایر با وظایف یک سفیر است؛ رفتار سفیر بریتانیا کاملا غیرحرفه‌ای و غیر قابل قبول بود

ربیعی در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران به حضور سفیر بریتانیا در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر چیست؟ اظهار کرد: حضور غیرمعمول سفیر بریتانیا در اعتراضات اخیر مغایر با وظایف یک سفیر است. او آن شب برای مدتی کوتاه بازداشت شد و بعد که مشخص شد هویتش چیست در کمتر از پانزده دقیقه آزاد شد. رفتار او کاملا غیرحرفه‌ای و غیر قابل قبول بود. ما به انگلیس هشدار می‌دهیم که از انجام چنین رفتارهایی پرهیز کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی از سوی دولت برای تشییع و عزای عمومی جانباختگان وجود دارد، گفت: ما عزای عمومی را اعلام کردیم و این از سوی دولت انجام شد که البته در کولاک خبرها دیده نشد. همچنین شنیدید که کمیته‌ای برای رسیدگی به این حادثه در دولت تشکیل شده که یکی از وظایف آن همین موضوع و رسیدگی به چگونگی تشییع جانباختگان است که البته باید اجازه دهیم تصمیمات لازم در این کمیته گرفته شود و از آن مهمتر با خود خانواده های داغدار در این زمینه هماهنگی انجام شود.

در سیل سیستان و بلوچستان یک نفر جان خود را از دست داد؛ خسارات ناشی از سیل به حادثه دیدگان پرداخت می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سیل سیستان و بلوچستان تاکید کرد: پنج نفر ناپدید شدند، اما در حادثه سیل سیستان و بلوچستان یک نفر جان خود را از دست داده است. امروز وسایل و کمک ها بیش از گذشته به منطقه وارد شده است و قطعی برق‌ها در روستاها در حال وصل شدن است و خودروهای زیادی رهاسازی شده اند و منتظریم که سطح آب هم در برخی از مناطق پایین‌تر آید تا رسیدگی های دیگری هم انجام شود؛ البته حتما خسارات ناشی از سیل به حادثه دیدگان پرداخت می‌شود و تلاش می کنیم در کوتاه‌ترین مدت مردم به زندگی عادی بازگردد.

ساختار معیوب اطلاع رسانی به مقامات باید اصلاح شود؛ رییس جمهور به‌زودی با مردم سخن می‌گوید

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا روحانی هنوز با مردم درباره هواپیمای اوکراینی سخن نگفته‌ است؟ اظهار کرد: ما یک عیب ساختاری در اطلاع رسانی داریم و در پس این حادثه باید ساختار معیوب اطلاع رسانی به مقامات اصلاح شود. ستاد کل هم تا روز پنجشنبه به قطعیت نرسیده بود. رییس جمهور هم به محض اطلاع از موضوع در شب جمعه جلسه برگزار کردند و از همان روز که دو بحران داشتیم، یکی در داخل و دیگری در خارج هر دو در حال پیگیری بود. هم با خارجی ها گفتگو کردند و هم در داخل دستورات لازم برای رسیدگی به این موضوع را ارائه کردند و به زودی با مردم هم در این زمینه سخن خواهند گفت هرچند نتوانستم امروز زمان دقیق آن را از رییس‌جمهور جویا شوم.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای پیگیری ابعاد حقوقی حادثه هواپیمای اوکراینی چیست، گفت: در این شکی نیست که کار را در پیگیری ابعاد حقوقی آن پیش می‌بریم و در در داخل نیز بر اساس سلسله مراتب با قصور و تقصیر قاطعانه برخورد می شود و رهبری هم به آن تاکید داشتند و رییس‌جمهور هم به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی بر این موضوع تأکید کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که دولت برای پیگیری موضوع کرمان و تشییع پیکر شهید سلیمانی چه اقدامی داشته است؟ تاکید کرد: وزیر اطلاعات برای این موضوع مامور شده است و کار را پیگیری می‌کند. در برگزاری آن مراسم تفکیک کار هم انجام شده بوده است و سهم هر بخش و نهاد مشخص است و هرجا هم دولت تقصیر داشته است حتما با آن برخورد می شود. ما موضوع را دولت برای پیگیری ابعاد آن ماجرا غم انگیز پیگیری می‌کنیم.

در حاشیه دو تا از تجمعات اخیر بودم

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا در تجمعات مقابل دانشگاه امیرکبیر با سوگواران برخورد شده است؟ گفت: ما هیچ مشکلی با جمع شدن، عزاداری کردن، بیان ناراحتی کردن و اعتراض به اطلاع رسانی دیرهنگام نداریم، مخصوصا بعد از اینکه آیین نامه اعتراضات تدوین شود. من خودم در حاشیه دو تا از این تجمعات بودم و شلیک گلوله‌ای صورت نگرفته است، ولی گاز اشک آور استفاده شده است.

رییس جمهور عصر جمعه از واقعه خبردار شد؛ شک نکنید

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا شخص او و دیگر مسئولان دولتی پس از مشخص شدن ابعاد واقعه هواپیمای اوکراینی استعفا نمی دهند؟ گفت: اگر نسبت به خودم احساس این را می‌کردم که واقعیتی را می دانستم و به مردم نگفته ام حتما می رفتم. اگر الان هم، چنین احساسی کنم که بودنم و آمدنم که برای کمکی به مردم بوده است تغییر کرده، لحظه‌ای نمی ماندم. مطمئن باشید که رییس جمهور عصر روز جمعه از این واقعه خبر دار شده است. در این موضوع شک نکنید. ایشان تا عصر جمعه مطلع نبودند. نمی دانم نیاز به چه چیزی بوده که کار بررسی این موضوع طول کشیده است. اما برخی از چهره‌هایی که بیش از چهل سال است می شناسم همچون سرلشکر باقری انسان‌هایی بسیار صادق هستند و برای مردم و کشور خود فداکار.

ربیعی تصریح کرد: ما همه کشورهای درگیر در این حادثه را دعوت کردیم که به تهران آیند و موضوع را بررسی کنیم ما آن زمان اطلاع نداشتیم که چه اتفاقی افتاده است و البته که اگر اطلاع داشتیم هم این درخواست را مطرح کردیم و الان هم می گوییم که باید به ایران بیایند و موضوع بررسی شود؛ اما ما و همه مسئولان ذی ربط دولتی همه در روز جمعه مطلع شدیم.

سخنگوی دولت گفت: ما همه وقتی این خبر را شنیدیم برای‌مان جانکاه، غمگینانه و ناراحت‌کننده بود. شما تصور نکنید که ما غمگین نشدیم من اینجا و در برابر دوربین صادقانه می‌گویم که خودم اگر روزی حس کنیم که نمی‌خواهیم دردی از مردم کم کنیم ماندن، یک لحظه هم جایز نیست.

بنای نیروی انتظامی برخورد مسالمت‌آمیز است، برخورد خویشتن‌دارانه از برنامه‌های دولت و رییس جمهوری است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل دولت برای برگزاری بدون درگیری تجمعات مردمی اظهار کرد: آیین نامه ای از سوی دولت تهیه شد که در دیوان به مشکل خورد اما به دنبال به ثمر رساندن آن هستیم. اعتراضات زیادی انجام شده است و بنای نیروی انتظامی برخورد مسالمت‌آمیز است اما بعضاً مسائلی رخ می‌دهد که حوادث تلخ را به همراه دارد. اینکه برخورد خویشتن دارانه داشته باشیم از برنامه‌های دولت و رییس جمهوری است.

وی تاکید کرد: سوگواری و مطالبه گری هر دو باهم قابل درک است و اطلاع رسانی درباره این حادثه به درستی انجام نشده است. در این زمینه با چند استاندار صحبت کردیم تا در هر استان اعتراضات کاملا به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود. دیروز در تهران و شهرستانها از هر برخوردی اجتناب شد، اما قبول کنید تفکیک سخت است.

سخنگوی دولت تصریح کرد:شعار دادن حق است اما گاهی شعارها به سمتی می رود که نیاز به حضور پلیس است. حضور پلیس در همه دنیا وجود دارد اما نیروهای امنیتی باید رفتاری داشته باشند که از امنیت مراسم مراقبت شود.

ربیعی درباره ادعای برخی مقامات آمریکا مبنی بر احتمال مذاکره با ایران پس از ترور سپبهد سلیمانی گفت: تحلیل آمریکا این است که در صورت فشار بیشتر بر گلوی ایران، ایران بهتر به مذاکره راضی خواهد شد. این سنت آمریکایی است که می‌گوید که زمین ایرانی‌ها را آنقدر داغ کن که مردم بریزند و آنقدر فشار بده که ذلیلانه مذاکره کنند.  

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما هرگز برجام را ترک نکردیم بلکه آن‌ها ترک کردند؛ گفت: اینکه در پیام‌های خود می گویند شما کاری به دیگر کشورها نداشته و مستقیم با آمریکا گفت و گو کنید، به دلیل عدم اعتماد امکان پذیر نیست. 

به رئیس جمهور آمریکا هیچ اعتمادی نیست

ربیعی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم فشار و تحریم به مردم کم شود، گفت: در شرایط کنونی تن دادن به هر چیزی فشار مضاعف بر مردم است. متاسفانه ما نتوانستیم دلیل این مقاومت را برای مردم خوب باز کنیم. به رئیس جمهور آمریکا هیچ اعتمادی نیست و هر اندازه ما حرکت کنیم او فکر می‌کند که می تواند با فشارهای بیشتر بر زندگی مردم ما را به نقطه دیگری برساند. در این شرایط با توجه به اینکه اکنون آمریکا گلوی ایران را می فشارد موضوع مذاکره نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد.

وی تاکید کرد: از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری رسیده است‌، رژیم آمریکا برای خروج از برجام به سایر طرف‌ها فشاور آورده است و آنها را تشویق می کند و مربوط به امروز نیست. آمریکا در مقابل برجام تنها مانده است و هر کدام از طرف‌های برجام در واکنش به درخواست‌ها و فشارهای واشنگتن برای خروج از برجام، به کاخ سفید پاسخ منفی داده اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پاسخ منفی گرفتن کشورها در خروج از برجام و همراهی نکردن کشورهای منطقه با ترور سردار سلیمانی درس های مهمی برای  ترامپ و آمریکا داشته است، اظهار کرد: واکنش منفی اروپایی ها به موضع ضدبرجامی ترامپ نه با انگیزه دفاع از ایران، بلکه ناشی از تلاش آنها برای اثبات استقلال سیاسی خود از کاخ سفید است و آگاهی از اهمیت بقای برجام است.

وی با بیان اینکه نپذیرفتن خواسته‌های آمریکا یک گام رو به جلو برای دستاوردهای ایران و تنها ماندن آمریکا است، اظهار کرد: نابودی برجام پیامدهای مخربی برای چندجانبه گرایی، صلح و امنیت بین المللی و اصل قانونمندی در کشورهای جهان دارد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور همچنین از شایعه خروج تعدادی از مسافران قبل از پرواز هواپیمایی اوکراینی اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: نگذاریم روایت‌های دیگری که از آن اطمینان نداریم و قطعیت ندارد، منتشر شود.

وی با بیان این که همواره ممکن است فردی از پروازی جا بماند، تصریح کرد: اطلاعات ما همین است که هواپیما با همین سرنشینان پرواز کرده است و من هم اطلاعی ندارم کسی پیاده شده است و فردی مشکوک بوده است.

ربیعی با بیان این که ما هیچ مشکلی با تجمع مردم نداریم، افزود: تاکنون گزارشی از شلیک گلوله "سربی" به سمت معترضان به ما نرسیده است؛ اما گزارش شلیک گاز اشک آور را داریم که البته ممکن است به سلامتی مردم هم آسیب بزند.