۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چه کسانی بسته معیشتی دولت را دریافت کردند؟/ نتایج نظرسنجی اقتصادآنلاین

۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۲
کد خبر: 399829
چه کسانی بسته معیشتی دولت را دریافت کردند؟/ نتایج نظرسنجی اقتصادآنلاین

در حالی که دولت کمک معیشتی 60 میلیون نفر را هفته گذشته پرداخت کرده است اما اعتراض‌ها نشان می‌دهد در شناسایی این دهک‌های نیازمند به درستی عمل نشده است.

اقتصاد آنلاین - صبا نوبری؛ شب 24 آبان ماه بود که خبر غیرمنتظره افزایش قیمت بنزین بدون اطلاع قبلی منتشر شد و اعلام شد که بنزین از این پس دونرخی و با قیمت 1500 و 3000تومان به فروش خواهد رسید. بلافاصله پس از انتشار این خبر دولت اعلام کرد که قصد ندارد از محل این افزایش قیمت، کسری بودجه خود را پوشش دهد و همه مابه‌التفاوت حاصل از افزایش قیمت بنزین را به مردم پرداخت خواهد کرد. برنامه دولت برای این حمایت "طرح معیشتی" نام گرفت که اعلام شد کمک‌های نقدی یه مدت یک هفته تا ده روز دیگر به حساب 18میلیون سرپرست خانوار پرداخت خواهد شد. 

بر این اساس مقرر شد که به خانوارهای یک نفره 55هزارتومان، دونفره 103هزارتومان، 3نفره 138هزارتومان، 4نفره 172هزارتومان و 5نفره و بیشتر 205 هزارتومان کمک معیشتی پرداخت شود که به این معنا است که به نفر ششم و بیشتر هر خانواده کمک‌هزینه‌ای تعلق نخواهد گرفت. 

نوبت اول بسته حمایتی دولت برای ۲۰ میلیون نفر در روز دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه، نوبت دوم برای ۲۰میلیون دیگر در روز چهارشنبه ۲۹ آبان و نوبت سوم برای ۲۰ میلیون نفر دیگر ساعت 24 شنبه شب (دوم آذرماه) واریز شد. 

اما از همان نوبت اول بسیاری از افراد در حالی که اعلام می‌کردند وضع اقتصادی‌شان اقتضا می‌کند که این بسته را دریافت کنند نسبت به عدم واریز آن اعتراض کردند. 

پس از واریز این سه نوبت برای 60 میلیون نفر، دولت با اعلام یک کد دستوری به معترضان خبر داد که می‌توانند از صبح 3آذر با شماره گیری آن اعتراض خود را اعلام کنند اما این کد از همان روز دچار اختلال شد و مخاطبان اقتصادآنلاین در پیام‌های متعددی اعلام کردند که قادر به ارسال کد ملی خود نیستند و یا پیامکی از این سامانه دریافت نکردند. 

پس از گذشت دو هفته از اولین واریز بسته معیشتی توسط دولت، مخاطبین اقتصادآنلاین در نظرسنجی که در سایت و کانال تلگرام اقتصادآنلاین انجام شد شرکت کردند و با توجه به وضعیت درآمدی خود به این پرسش که آیا بسته معیشتی دولت را دریافت کرده‌اند یا خیر پاسخ دادند. 

در نظرسنجی که در تلگرام اقتصادآنلاین انجام شد حدود 3100نفر شرکت کردند که از میان این افراد 44درصد با درآمد کمتر از 2میلیون و 700هزارتومان در ماه کمک معیشتی دولت را دریافت نکردند و بیشترین سهم را در این نظرسنجی به خود اختصاص دادند. 

9درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند هم با درآمد کمتر از این مقدار کمک معیشتی گرفتند که این عدد در مقایسه با کسانی که با این درآمد کمکی دریافت نکردند منطقی به نظر نمی‌رسد. 

43 درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند اعلام کردند که با درآمد بالای 2میلیون و 700هزارتومان بسته معیشتی دریافت نکردند که نشان می‌دهد دولت در این زمینه تقریبا تشخیص درستی داشته است خصوصا زمانی که این عدد را با آمار 4درصدی افرادی که با درآمد بالای 2میلیون و 700 این بسته را دریافت کردند مقایسه می‌کنیم همه چیز منطقی به نظر می‌رسد.  19f86e20-a36b-4814-919e-b196ea1071ec

نتایج همین نظرسنجی که بر روی سایت اقتصادآنلاین انجام شد هم تفاوت چندانی با نتایج تلگرام ندارد، از میان افرادی که در بر روی سایت اقتصادآنلاین نظر خود را ثبت کردند 46درصد با درآمد بالای 2میلیون 700هزارتومان کمک معیشتی نگرفتند و 41درصد هم با درآمد کمتر از این مقدار بسته را دریافت نکرده‌اند.  

در مجموع 5 و 7 درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند کمک معیشتی دولت را دریافت کردند که درآمدشان به ترتیب بیشتر و کمتر از 2میلیون و 700هزار تومان بوده است. 

58a4b220-d642-4db8-9776-a02cf04d6f60

علاوه بر نظرسنجی‌های انجام شده اقتصادآنلاین روزانه پیام‌های زیادی از مخاطبین خود با محتوای اعتراض به عدم دریافت این بسته دریافت می‌کند که نشان می‌دهد متاسفانه دولت‌ دهک‌های نیازمند و اقشار ضعیف جامعه را به درستی شناسایی نکرده است و اینگونه بیم آن می‌رود که طرح معیشتی دولت به زودی به سرنوشت یارانه نقدی که پرداختش در سال 89 با همین هدف آغاز شد دچار شود.