۰ نفر

واعظی: اصلاح قیمت بنزین تصمیم همه مسئولان نظام است

۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۲۵
کد خبر: 394819
واعظی: اصلاح قیمت بنزین تصمیم همه مسئولان نظام است

رئیس دفتر رئیس جمهوری عملیاتی شدن مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درخصوص اصلاح قیمت بنزین را اقدام لازم و ضروری دانست و گفت: دولت پیش از این نیز در چند مقطع قصد داشت این تصمیم مهم را که مورد توافق همه مسئولان نظام است را اجرا کند که هر بار به دلایلی با تاخیر مواجه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمود واعظی با بیان اینکه بخش حمایت معیشتی از اقشار کم برخوردار و دهک‌های پایین از مزایا و اهداف طرح  اصلاح قیمت بنزین است، افزود: بحث اصلاح قیمت بنزین در جای خود موضوع بسیار مهمی است که می تواند کشور را به تعادل منطقی در مصرف برساند،   آثار زیست محیطی خوبی داشته باشد و از همه مهمتر از قاچاق گسترده بنزین جلوگیری کند در  عین حال این موضوع که  منافع مالی حاصل از این طرح مستقیما میان مردم تقسیم می شود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با یادآوری اینکه تقریبا ۵۰ درصد از مردم اتومبیل شخصی ندارند و یا در شهرستان‌های کوچک و روستاها زندگی می کنند گفت: این جمعیت زیاد چرا باید تاوان قیمت ارزان بنزین را بدهند و این خود یک بی‌عدالتی محسوب می شد. البته به این معنی نیست که هرکسی که ماشین ندارد نیازمند حمایت معیشتی دولت است اما قاطبه اینگونه است.

واعظی افزود: با اجرای طرح حمایت معیشتی دولت که تقریبا ۶۰ میلیون نفر در قالب ۱۸ میلیون خانوار را در بر می گیرد بخشی از این بی عدالتی جبران می شود و حتی اگر این اصلاح قیمت عوارضی هم در پی داشته باشد، با ارزیابی هایی که در بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی ما بعمل آمده خیلی چشمگیر نخواهد بود و همچنان برای اقشار پایین جامعه این رقم معنی خواهد داشت.

اصلاح قیمت بنزین  تصمیم همه ارکان نظام است

واعظی  با بیان اینکه این تصمیم با اتفاق نظر سران سه قوه در جلسه عالی هماهنگی اقتصادی اتخاد شده است و به هیچ وجه اینگونه نیست که تصمیم  دولت بوده باشد گفت: در اصل اصلاح قیمت بنزین  تصمیم همه ارکان نظام بوده و همه در این تصمیم دخیل بوده اند و دولت صرفا مجری این طرح بوده است.

وی توضیح داد: در این طرح بحث بر سر نحوه باز توزیع منافع بود که چند سناریو وجود داشت و دولت در نهایت به این جمع بندی رسید که منافع حاصل از این اصلاح قیمت را به صورت مستقیم در بین مردم بازتوزیع کند و شکل این بازتوزیع را نیز به گونه ای انجام دهد که عوارضی نداشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به  اقدامات دولت را اصلاح قیمت بنزین  ادامه داد: در مقاطع دیگر هم دولت تصمیم داشت که این اصلاح قیمت را عملیاتی کند اما هر بار به دلایلی که تشریح آنها محل بحث نیست، این کار موکل به بعد شد.

یک ریال از افزایش قیمت بنزین به دولت تعلق نمی گیرد  

واعظی در خصوص این نگرانی که ممکن است اجرای این طرح عوارضی را به همراه داشته باشد، گفت: دولت همه تلاش خود را به کار گرفته است که اجرای این طرح عوارضی در پی نداشته باشد یا به حداقل برسد. از جمله تلاش بر این است که کالاها به وفور در بازار وجود داشته باشد و از طریق نظارت و مدیریت توزیع بازار از سوی دستگاه های حاکمیتی و نظارتی و تعامل با اتحادیه ها، سندیکاها و بخش های مسئول اجازه افزایش قیمت چه در خدمت و چه در کالاها داده نشود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با رد این شائبه که دولت اصلاح و افزایش قیمت بنزین را برای کسری بودجه خود انجام داده است، گفت: از آنجا که اساس آنچه از این مابه التفاوت به دست می آید به طور مستقیم به جیب مردم می رود و یک ریالش به دولت تعلق نمی گیرد این شائبه بی اعتبار و نادرست است.