۰ نفر

آیا اقتصاد علم است؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۹
کد خبر: 351402
آیا اقتصاد علم است؟

اقتصاد هنوز به طور کامل به عنوان یک علم مورد شناسایی قرار نگرفته است.

با توجه به این مورد که اقتصاد هنوز به طور کامل به عنوان یک علم مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین میتوان گفت اقتصاد یک علم تکامل نیافته اما معتبر است. در حالت کلی تعاریفی که درباره علم اقتصاد وجود دارد میتوان به چهار دسته تقسیم کرد.

1. تعاریف اولیه

2.تعاریف کلاسیک ها

3- تعاریف نئوکلاسیک ها

4- تعاریف مدرن

در ادامه هر یک از این موارد را جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تعاریف اولیه

تا اوایل قرن هجدم علم اقتصاد در مرحله ابتدایی بود. تا آن زمان بود این علم  ترکیبی از مباحث سیاسی، اخلاقی، فلسفه و منطق به حساب می‌آمد.

در ان زمان بر اساس تعاریف فیلسوفان علم اقتصاد تا جایگاه "اقتصاد سیاسی" پیشرفته و هدف آن اداره ثروت ملل و کشورها به شمار می رفت.

تعاریف کلاسیک ها

آدام اسمیت که پدر علم اقتصاد محسوب می شود. موضوع علم اقتصاد را تحقیق در ماهیت و علل ثروت ملل تعریف می کند. او همزمان اقتصاد را "علم ثروت" می نامد.

بیشتر اقتصاددانان دوره کلاسیک طرفدار نظریه ارائه شده توسط آدام اسمیت بودند. آنها هدف علم اقتصاد را در دستیابی به ثروت مادی و افزایش رفاه ملت ها در نظر گرفته اند.

تعاریف نئوکلاسیک ها

آلفرد مارشال معمار و اقتصاددان دوره نئوکلاسیک، علم اقتصاد را به سمت مطالعه رفتار انسان پیش برد. وی تلاش کرد با بررسی رفتار انسان عریف جامع تری از علم اقتصاد، ارایه دهد بطور کلی می توان گفت که به نظر او، اقتصاد از یک طرف، مطالعه ثروت است و از طرف دیگر بخشی از مطالعه فعالیت های اقتصادی انسان بشمار می رود.

تعریف جدید

 براین اساس "علم اقتصاد، علمی است که رفتار بشر را به عنوان رابط بین نیازهای نامحدود و عوامل تولید کمیاب که موارد استفاده متعددی نیز دارند، مطالعه می کند". علم اقتصاد در این تعریف به تخصیص منابع کمیاب بین استفاده های مختلف آنها مربوط می شود.