۰ نفر

پرداخت ۴۴میلیون تومان از هزینه کاشت حلزون شنوایی

۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 348240
پرداخت ۴۴میلیون تومان از هزینه کاشت حلزون شنوایی

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به پرداخت ۴۴میلیون تومان از ۵۰میلیون هزینه کاشت حلزون شنوای توسط این مجموعه گفت: تاکنون بیش از ۱۰هزار و ۶۰۰مورد کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر هومن نریمانی به مناسبت هفته سلامت و شعار نخستین روز این هفته مبنی بر دسترسی عادلانه به خدمات سلامت درباره کاشت حلزون ناشنوایی اظهار کرد:  یکی از اهداف عالی نظام سلامت در جمهوری اسلامی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دارد و در مبحث نظام سلامت نیز قید شده، توزیع عادلانه خدمات سلامت است که یکی از مصداق‌های آن کاشت حلزون شنوایی محسوب می‌شود.

وی افزود: کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۲ در ایران شروع شده و طی ۲۶ سالی که کاشت حلزون در کشور انجام شده است، هیات امنای صرفه جویی ارزی از ابتدای امر به عنوان حامی اصلی و مدیر راهبری این پروژه در کشور بوده است.

نریمانی با بیان اینکه سالانه ۲ تا ۳ هزار کودک ناشنوا و کم شنوا در کشور متولد می‌شوند، عنوان کرد: زمانی‌که خانواده‌های کودک ناشنوا یا کم شنوا به مراکز کاشت حلزون مراجعه می‌کنند، ابتدا برای آنها اقدامات درمانی همچون استفاده از وسایل کمک شنوایی و سمعک انجام می‌شود و اگر اقدامات درمانی پاسخگو نباشد، بیمار کاندیدای کاشت حلزون شنوایی می‌شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به اینکه سن طلایی کاشت حلزون شنوایی کمتر از چهار سالگی است، گفت: البته در شرایطی در بالای چهار سال نیز امکان کاشت حلزون شنوایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۲ تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ مورد عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام شده است، افزود: هزینه کاشت حلزون شنوایی، ۵۰ میلیون تومان است که شامل هزینه‌های خرید پروتز، حق‌العمل جراحی، هتلینگ بیمارستانی و حمایت‌های بعد از کاشت حلزون مانند ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی است.

بنابر اعلام وبدا، نریمانی خاطرنشان کرد: هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران ۴۴ میلیون تومان از هزینه کاشت حلزون شنوایی را برای این بیماران پرداخت می‌کند و ۶ میلیون دیگر توسط خود خانواده‌ها پرداخت می‌شود.   

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: در زمینه کاشت حلزون شنوایی در خاورمیانه رتبه اول و در دنیا جزو ۱۰ کشور اول هستیم و طی چهار سال گذشته ۱۵۹ میلیارد تومان توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی جهت کاشت حلزون شنوایی برای ۴۲۲۶ هزار کودک در ۱۱ مرکز درمانی سراسر کشور پرداخت شده است و این موضوع در راستای دسترسی عادلانه به خدمات است.

وی یادآور شد: مشکلاتی را در زمینه تحقق بودجه خرید پروتز کاشت حلزون داشته‌ایم؛ به صورتی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اصلا بودجه در نظر گرفته شده تحقق پیدا نکرده و در سال ۹۶ نصف بودجه و در سال ۹۷ از ۵۴ میلیارد تومان ۵ میلیارد تحقق پیدا کرد، لذا در سال‌های اخیر هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران از محل اعتبارات داخلی خود اقدام به تامین پروتزهای کاشت حلزون شنوایی کرده و حمایت‌های لازم در این راستا ضروری است.